مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
خواص انواع سویق

خواص انواع سویق

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 مهر 1401 magfood.ir/q
فهرست مطالب

یکی از مواد خوراکی بسیار مقوی و مفید سویق است که انواع مختلفی دارد . چون سویق از دانه های کامل تهیه می شود غنی از املاح و ویتامین های مختلف است . خواص سویق و منافع آن در یک مقاله بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است . در این مقاله به معرفی انواع سویق و کاربرد هر کدام می پردازیم .

سویق گندم :

این سویق معروف ترین و مر مصرف ترین سویق است ، همانطور که خود گندم مصرف بالایی دارد .سویق گندم از دانه ی کامل گندم یعنی دانه گندم بدون پوست گیری و از دست دادن سبوس آن تهیه می شود . بنابراین منبع غنی از املاح حتی آهن می باشد .

این سویق دارای خاصیت چاق کنندگی و افزایش وزن ، تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی آن  ، و افزایش دهنده ی توان جنسی است .

سویق جو :

ویق جو نیز از دانه ی کامل جو که ابتدا آرد می شود و سپی بدون روغن به مدت یک ساعت تفت داده می شود تهیه می شود .این سویق برای افراد مبتلا به بیماری ذات الریه ( التهاب پرده دیافراگم) ، پوکی استخوان ، رفع دیابت و رفع لاغری بدون زمینه ی بیماری مفید است .

چنانچه از جوی شسته سویق تهیه شودباعث رفع ضعف رفتگی پا در افراد دیابتی می شود و در واقع توان را به اندام های انتهایی باز می گرداند .

سویق عدس :

این سویق بطور ویژه برای رفع خونریزی های مداوم بانوان کاربرد دارد . عطش را رفع می کند و تقویت کننده ی معده است . صفرا را کاهش می دهد و درون بدن را خنک می کند . و هفتاد نوع بیماری را برطرف می کند .

سویق سنجد :

این سویق از تمامی قسمت های سنجد اعم از پوست ، گوشت و هسته تهیه می شود . این سویق برای  تحکیم استخوان های جنین سفارش شده است که مادر مصرف کند . بطور کلی برای تقویت و تحکیم بدن و جلوگیری از پوکی استخوان موثر است .

سویق برنج :

این سویق یرای رفع اسهال مفید است . همیتطور افرادی که دچار انواع گرفتگی در روده می باشند مصرف این سویق برای شان توصیه شده است . افرادی که بعلت بیماری دچار کاهش وزن شده اند با مصرف این سویق می توانند کاهش وزن خود را جبران کنند .

سویق سیب :

سویق سیب دفع کننده ی تب است . درمان خون دماغ های گاه و بیگاه است . این سویق انواع سموم را از بدن دفع می کند و در درمان های بعد از ترک اعتیاد و مواد مخدر مفید است . بدلی رفع سموم مار و عقرب زدگی نیز کاربرد دارد .

سویق عام  :

این سویق از مخلوط دو سویق جو وگندم بدست می اید . برای حبران کاهش وزن و عقب ماندکی رشد کودکان بسیار مفید است . مادران باردار بهتر است از این سویق برای وزنگیری مناسب در بارداری استفاده کنند .

سویق ها باعث زیبایی می شوند .

سویق کامل :

این سویق بهترین و کامل ترین نوع سویق است و انواع سویق گندم ، جو ، عدس ، برنج ، سنجد را دارا می باشد . استفاده از این سویق جهت سلامت و دریافت انواع املاح ، ویتامین ها ی مورد نیاز رشد و سلامت بدن توصیه می شود . انواع سویق ها از ریزش مو نیز جلوگیری می کنند .

سویق کودک :

این سویق همان سویق کانل ولی با دانه های  ریزتر است . استفاده از آن در زمان تغذیه کمکی کودک مفید است .توصیه می سود به جای سرلاک های صنعتی از این سویق جهت رشد و سلامت کودک استفاده شود .

برای تهیه ی این سرلاک کافیست مقداری شیر جوشانده را به سویق اضافه کنید و زمانی که به غلظت سرلاک رسید آن را به کودک بدهید . بدلی شیرین کردن از عسل و انواع شیره ها می توان استفاده نمود .

را دیگر تهیه ی حلوای سویق است . کمی روغن مناسب کودک مانند کنجد یا حیوانی را با کمی ارد روی شعله مخلوط نمایید و بعد به آن آب اضافه نمایید و با شیریتی عسل یا شیره مثرف کنید .

 

 

برچسب ها: خواص, سویق
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.