مجله خوراکی ها
مواد غذایی بامزاج گرم و خشک

مواد غذایی بامزاج گرم و خشک

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 11 آذر 1401 magfood.ir/1b
فهرست مطالب

اطلاع از طبع و مزاج غذاها یک قدم اساسی جهت انتخاب درست آن ها ، مصرف به موقع شان و جلوگیری از مصرف بی رویه و یا مصرف در زمان ها و شرایط نامناسب است . و بدین ترتیب از ایجاد بیماری ها جلوگیری می شود .

یکی از چهار مزاج موجود در طبیعت مزاج گرم و خشک است . در این مقاله به بررسی دسته ای از مواد خوراکی که در این گروه قرار می گیرند می پردازیم . مصلحات ( مواد غذایی که باعث تعدیل مزاج خوراکی اصلی می شوند ) ، و برخی خواص مواد خوراکی می پردازیم .

اردک :

گرم ترین گوشت در بین پرندگان است . دیر هضم است  وایجاد نفخ می کند . چاق کننده ی بدن ، تقویت کننده ی نیروی جنسی است . خوردن زیاد آن تولید خون غلیظ می کند . تخم اردک علیظ تر و دیر هضم تر از تخم مرغ است . بهترین شکل مصرف ان بشکل شکم پر با پیاز ، روغن و ادویه است .

مصلح :

پختن با سرکه ، کرفس ، پونه ، نخود ، شوید ، تره ، دارچین ، سکنجبین و زنجبیل

اسطخدوس :

بیشتر بعنوان یک دمنوش با خاصیت درمانی استفاده می شود ‌. مفرح ، تقویت کننده ی بدن ، قلب ، مغز ، احشا و حواس است . عروق گرفته را باز می کند و مسهل بلغم  و سودا بویژه  غلبه ی سودا ی مغز است . در درمان بیماری های سینه ، سرفه ، سردرد و سرگیجه  به دنبال ضربه ، بیماری های کبد ، طحال و مجاری ادراری مفید است . مصرف زیاد ان برای گرم مزاجان مضر است .

مصلح :

سکنجبین ، کتیرا ، صمغ عربی و شربت لیمو

افتیمون :

بعنوان یک دمنوش گیاهی مورد استفاده دارد . تحلیل برنده ی ورم ها ، لطیف کننده ، باز کننده گرفتگی ها و مفرّح قلب بوده ، جهت بیماری های مغز و اعصاب مانند سردرد ، تشنج ، افسردگی ، کابوس ، وسواس و بیماری های مفاصل مفید است . 

مصلح :

زعفران ، کتیرا ، روغن بادام ، صمغ عربی

انبه :

یک میوه ی مناطق گرم و حارّه است ‌ مقوی قوا و ارواح و اعصای رئیسه ( قلب ، معز و کبد ) است . دستگاه تنفس ، مری و معده را نیز تقویت می کند . نیروی جنسی را تقویت می کند . رنگ چهره را زیبا می کند و برطرف کننده ی بوی دهان است . تپش قلب را تسکین می دهد . سرفه را رفع می کند و براب درمان تپش قلب ، سرفه ، قولنج ، ضعف و کسالت مناسب است .

مصلح :

زنجبیل ، نمک ، مویز ، شربت زرشک ، روغن زیتون ، آب دوغ ، آب سرد و سکنجبین

آویشن :

باز کننده ی انسداد است . رطوبت زیادی بدن را رفع می کند. از بین برنده ی نفخ و بلغم است ، غذاهای غلیظ را لطیف می کند . اشتها اور ، مدرّ ،  ریه ، معده ، کبد و روده ها را از رطوبت و بلغم‌پاکسازی می کند . مانع رسیدن بخارات معده به مغز می شود . خوردن ان با اب انجیر جهت سرفه و تنگی نفس مفید است . با پنیر تازه اگر مصرف شود بدن را چاق می کند و جهت درمان و رفع سنگ کلیه باید با اب کرفس میل شود .

مصلح :

سماق ، گشنیز ، مرزه ، پختن با روغن بادام یا کنجد ، سکنجبین ، روغن گردو و زیتون

بادام کوهی :

مقوی معده و رفع کننده ی رطوبت های بدن است و بیماری هایی که از رطوبت ایجاد می شود برطرف می کند . برای رفع قی و اسهال مفید است .

مصلح :

مصطکی ، عسل

بادام هندی :

بشدت گرم و خشک است . جهت رفع ضعف بعد از نقاهت بیماری مفید است .

مصلح :

مصطکی ، عسل و رب های ترس

بادرنجبویه :

مفرح و تقویت کننده ی قلب ، مغز و حواس است . گرفتگی عروق مغزی را برطرف می کند . در برطرف شدن کابوس افراد سوداوی ، غش ، سکسکه موثر است . سودای بیماری زا و بیماری های بلغمی را رفع می کند . برای درمان بیماری های کلیه مفید است .

مصلح :

کُندُر ، صمغ عربی

بادمجان :

معده را تقویت می کند ، دردهای مزاج گرم را درمان می کند . عرق و ادرار را خوشبو می کند . باعث گرفتگی مجاری کبد  و طحال می شود . مصرف زیاد ان منجر به تولید سودا و تیرگی پوست  و درد چشم ناشی از سودا ، ایجاد بواسیر و قولنج می شود .

مصلح :

پختن با گوشت بره ، روغن گاوی تازه ، سرکه ، زیره ، گلپر ، انار

برگ بو :

شادی بخش ، مفرّح بدن و مدر است . خاصیت ضد سمی دارد . جهت تقویت ذهن و رفع بیناری عصبی مفید است . روغن ان جهت درد مفاصل موثر است . ممکن است حالت تهوع و سستی معده ایجاد کند .

مصلح :

کتیرا ، سکنجبین

برگ‌چغندر :

برای معده مضر است و زیاده روی در مصرف آن باعث حالت تهوع ، قولنج و دل پیچه می شود . بهترین نوع ان شیرین و بدون ریشه است . 

مصلح :

خردل ، آبغوره ، پختن با عدس ، شربت بالنگ

بذر کتان :

باعث خروج مواد زاید از بدن ، رفع یبوست و تحلیل بردن ورم ها و زایدات بدن است . اگر با عسل میل شود جهت ورم طحال مفید است . با کمی فلفل و عسل باعث تحریک نیروی است .

مصلح :

گشنیز ، عسل ، سکنجبین

بلدرچین :

خاصیت غذایی بالایی دارد . چاق کننده ی بدن و ادرار آور است . سنگ را می شکند . برای درد مفاصل مفید است و نیروی جنسی بانوان را تحریک می کند . خوردن تخم ان باعث به حرف آمدن زودتر از هنگام کودکان می شود .

مصلح :

روغن کنجد ، روغن بادام ، اب انار ، روغن زیتون

بوقلمون :

گوشت ان دیر هضم و مضر برای گرم مزاجان است . برای افراد سرد مزاج گزینه مناسبی است . گوشت و پیه ان برای اسم و تنگی نفس مناسب است .

مصلح :

سرکه و دارچین 

به شیرین :

مفرح و تقویت کننده ی قلب و معز و معده است ‌ مدر است . اگر به ترش باشد باعث تقویت معده ی افراد گرم مزاج می شود . عصاره ی به جهت رفع تنگی نفس ، تقویت معده مفید است و مانع خروج خون می شود .

مصلح :

عسل ، انیسون ، تهیه مربای به با عسل

پسته :

تقویت کننده ی قلب ، مغز ، معده ، لثه و دندان است . دهان را خوشبو می کند . انسداد کبد را رفع می کند ، باعث چاقی  می شود ، سرفه را برطرف می کند. استفراغ را درمان می کند و سردی کلیه را درمان می کند .

مصلح :

زردالو ، انار ترش ، سرکه ، سکنجبین ، آلو

تره :

کمک کننده ی هضم است ، از ترش کردن جلوگیری می کند ، نیروی جتسی را تقویت می کند . جهت درمان بواسیر خوردن ده گرم ان مفید است . اگر با عسل مصرف شود جهت درمان بیماری های سرد سینه و ورم های سینه مفید است . جهت درمان تنگی نفس و اسم با ماء الشعیر توصیه می شود مصرف شود . اگر با سرکه مصرف شود منافد کبدی و طحال را باز می کند . قولنج را رفع می کند . اما دیر هصم و نفاخ است . در افراد گرم مزاج مصر است و باعث خواب های بد می شود .

مصلح :

گشنیز ، کاسنی تازه

شاهی :

باز کننده ی منافذ کبد و طحال است . سنگ شکن است ، تولید کننده ی منی و محرک قوای جنسی است . عذا را هضم‌می کند . در شب مصرف نشود زیرا باعث گرفتگی و تاریکی چشم می شود .

مصلح :

کاسنی ، خرفه ، سرکه ، شیر تازه 

جعفری :

تقویت کننده ی معده ، روده ، کبد است و هصم را راحت می کند . انسداد کبد و طحال را رفع می کند . کلیه و مثانه را گرم می کند و بدن را چاق می کند . خوردن و بوئیدن ان جهت سرماخوردگی ، دفع رطوبت و سردی مغز و سرفه خشک مفید است . تخم جعفری از بقیه قسمت های آن خاصیت بیشتری دارد .

مصلح :

بادرنجبویه

برچسب ها: خوراکی, خشک, گرم, گرم و خشک
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.