مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
غذاهای مفید در آلودگی هوا

غذاهای مفید در آلودگی هوا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 20 آذر 1401 magfood.ir/1n
فهرست مطالب

الودگی هوا یک مشکل شایع افرادی است که در کلان شهر ها زندگی می کنند . در چنین شرایط خطرناکی اطلاع از مواد غذایی که باعث حفظ سلامت می شود مفید و سودمند است . بسیاری از مواد غذایی باعث تحمیل بار اضافی بر اندام های مهم و رئیسه ی بدن مانند کبد، مغز و قلب می شود . 

غذاهای مضر در آلودگی هوا :

انواع فست فود ها

مواد خوراکی کارخانه ای

سرخ کردنی ها

مواد غذایی غلیظ مانند رشته ، ماکارونی ، سیب زمینی و …

غذاهای پر ادویه

اما آنچه مهم است استفاده از غذاهایی می باشد که در الودگی هوا باعث حفظ بهتر صحت و سلامت بدن باشد و از انجایی که ذرات معلق اسیب رسان در شرایط الودگی هوا بسیار فراوان هستند و بعنوان عوامل اسیب رسان و اکسیدان به حساب می ایند . پس یک اصل مهم انتخاب غذاهای سرشار از انتی اکسیدان است . در این مقاله چند غذای مناسب در شرایط اسیب رسان الودگی هوا را بررسی می کنیم .

سوپ پیازچه :

پیازچه از خانواده ی پیاز می باشد . اعضای خانواده ی پیاز جزء مواد غذایی محافظ ریه و سیستم تنفسی هستند و استفاده از پخته ی پیاز یا پیازچه در غذاها به مقدار قابل توجه باعث پاک سازی ریه از مواد اسیب رسان و ذرات معلق پر خطر موجود در غذا می شود . علاوه بر این پیازچه دارای  ویتامین A  و مقداری ویتامین C می باشد که بعنوان انتی اکسیدان در بدن عمل می کنند . منیزیم پیازچه نیز برای حفظ فعالیت عضلانی مناسب مفید است  زیرا در شرایط الودگی هوا احساس خستگی عضلانی و عدم توان کافی برای فعالیت های روزانه شایع است .

طرز تهیه :

جهت تهیه ی این سوپ مفید می توانید مقداری ارد گندم سبوس دار را تفت مختصر داده و بعد اب به ان بیفزایید . مقداری اب گوشت یا اب مرغ و حتی مقداری از این گوشت های لطیف مانند مرغ یا گوشت بره را هم می توانید به ان بیفزایید . در مرحله یبعد پیازچه ی خرد شده را به ان اضافه نمایید . اجازه دهید سوپ مراحل پختش کامل شود و قوام مناسب را پیدا کند .

استفاده از این سوپ بعنوان وعده ی شا م یا عصرانه جهت پاکسازی بدن و کمک به حفظ سلامت توصیه می شود .

کرفس :

سبزی دیگر پرخاصیت و قابل توجه در الودگی هوا کرفس می باشد . این سبزی رشار از منفعت دارای ویتامین A ، کاورتن و فلاونوئیدها  و املاح و ویتامین های متعدد است . همچنین منیزیم و کلسیم هم دارد . وجود کلسیم و منیزیم به بازتوانی عضلات و رفع خستگی انها در شرایط الودگی هوا کمک می کند . کاروتن و فلاونوئیدها هم باعث مقابله با عوامل اکسیدان و اسیب رسان به بدن می شود و در نتیجه حفظ سلامت قلب و عروق را بدنبال دارد .

 چگونگی اماده سازی :

جهت تهیه ی این سوپ مفید از ارد سبوسدار ، گندم یا جوی پرک می توانید استفاده کنید . کرفس خرد شده بهمراه چند برگ ان را خرد کنید وبه سوپ بیفزایید . مقداری شیر نیز طعم خوبی به ان می دهد. بعد از قوام امدن می توانید ان را میل نمایید .

دفعات مصرف این سوپ را در روز بیشتر از یکبار قرار دهید تا بیشتر در الودگی هوا حافظ سلامت شما باشد .

سوپ کدو حلوایی :

 کدو حلوایی یک سبزی مفید دیگر در زمستان و بویژه در شرایط خاص هوای الوده می باشد . پتاسیم بالای ان تعادل الکترولیتی بدن را بعد از یک روز فعالیت برقرار می کند و باعث رفع خستگی می شود .

همچنین ویتامین A و بتاکاروتن سرشار کدو حلوایی ان را تبدیل به یک تقویت کننده ی سیستم ایمنی و پاکسازی کننده ی بدن از عوامل اکسیدان و اسیب رسان کرده است .

مصرف ویتامین C کافی نیز باعث افزایش مقاومت در برابر عوامل ویروسی ، حفظ نشاط و شادابی و مقابله با فاکتورهای اسیب رسان موجود در هوای الوده می شود . کدو حلوایی جهت دستیابی به تمام این اهداف گزینه ی مناسبی است .

اما چگونگی تهیه ی این سوپ مفید :

مقداری کدو حلوایی را در فویل پیچیده و به همراه یک حبه سیر در فویل پیچیده شده ، به مدت نیمساعت در فر قرار می دهیم . بعد از این مدت مقداری شیر و ارد را مخلوط کرده به همراه کمی کره و نمک روی حرارت ملایم می گذاریم . کدو حلوایی را بهمراه سیر پوره می کنیم و به مواد می افزاییم . مدتی هم‌می زنیم تا قوام اید . با افزودن نقداری سبزی خشک معطر ، سوپ اماده ی تناول است .

 

برچسب ها: غذا, تغذیه, الودگی, هوا, الودگی هوا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.