مجله خوراکی ها طب سنتی
عناب و خدماتش

عناب و خدماتش

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 26 شهریور 1401 magfood.ir/7
فهرست مطالب

عناب که نام علمی آن Ziziphus jujuba است، درختی از تیره ی سنجدیان است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر می رسد و بومی مناطق گرمسیر وخشک است. میوه ی عناب دارای خواص دارویی فراوانی است که در ابتدا سبز و گرد بوده و بعد از رسیدن به رنگ قرمز و زیتونی و چروکیده در می آید.

ارزش غذایی عناب:

این میوه منبع خوبی از ویتامین C است و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای مواد معدنی است. همینطور دارای پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می باشد و حاوی مقدار قابل توجهی فیبر محلول پکتین است که نقش مهمی در کاهش کلسترول و غدد دارد و نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در آن بالاست.

عناب خواص طبی متعددی دلرد و در کشورهای مختلف مورد توجه ویژه قرار دارد. این گیاه علاوه بر خواص تغذیه ای متعدد از نظر طب گیاهی نیز بسیار مورد توجه است.

طبع عناب سرد رو به اعتدال است . لذا مصرف زیاد عناب در افراد سرد مزاج ممکن است مشکل زا باشد و باید با مصلحاتش مصرف شود‌.

عناب به همراه مویز، خرما و انجیر ۴ میوه ی موثر بر روی ریه هستند. عناب باعث اعتدال در اخلاط چهار گانه ی بدن (صفرا ، سودا ، بلغم و خون ) است. عناب ملین است و هر گونه گرفتگی در سینه و احشا را رفع می کند و صاف کننده ی صدا است. در یک کلام عناب صاف کننده ی خون است و هر عاملی که خون را تصفیه کند حتما بر روی کبد اثر دارد و مشکلات کبدی را برطرف می کند. این نعمت خدادادی با تصفیه خون و رفع مشکلات کبدی باعث جلا و صاف شدن پوست می شود.علاوه بر این عناب باعث اکسیژن رسانی خوبی به پوست می شود و پوست را سفید می کند. استعمال قطره ی عناب برای رفع التهابات پوستی مفید است. فردی که از عناب استفاده می کند در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می شود. برای خارش های پوستی جوشانده ی ۵۰ گرم عناب که با شکر شیرین شود بهترین درمان است. همینطور مصرف عناب از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند. برای این منظور از شربت عناب استفاده می شود که در انتها به دستور آن می پردازیم.

اگر مغز میوه ی عناب برای زخم ها مصرف شود، بهبودی و التیام حاصل می شود. استفاده از عناب دندان ها را در مقابل پوسیدگی ها مقاوم می کند. علاوه براین بعلت دارا بودن مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان، مواد ضد سرطان فراوانی دارد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

جهت افزایش عضلات بدن  و کاهش چربی بدن، یک مشت برگ عناب را در یک لیوان آب بخیسانید و صبح قبل از هر چیز آن را میل نمایید. مداومت در این کار باعث افزایش بافت عضلانی بدن و کم شدن بافت چربی و کاهش وزن می شود .

عناب اضطراب و استرس را کاهش می دهد و مصرف آن بویژه برای ورزشکاران قبل از مسابقات بزرگ بسیار کمک کننده است و اضطراب آنها را کاهش می دهد.

و اخر سخن اینکه خواص این میوه ی زیبا فراوان است اما در درمان کبد چرب و تولید خون صالح و رفع کم خونی و  رفع سردرد و سرگیجه هم بسیار مفید است.

دستور شربت عناب:

 

حدود ۸۰۰ گرم عناب را با ۴ لیوان اب بجوشانید تا کاملا له شوند. بعد صاف کنید و به عناب های صاف شده حدود ۲-۳کیلو گرم شکر اضافه نمایید و کمی بجوشانید تا غلیظ شود. بعد از خنک شدن در یخچال نگه دارید. روزانه یک تا دوبار و هربار نصف استکان مصرف نمایید.

تداخل دارویی:

اگر از داروهای زیر مصرف می کنید قبل از مصرف عناب حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

- دارو های کاهنده ی قند خون

-فناستین 

-داروهای آرام بخش

-داروهایی که در کبد تجزیه می شوند.

تداخل گیاهی:

در صورت مصرف گیاهان زیر در مصرف عناب محتاط باشید و حتما مشورت نمایید:

مریم گلی، نعنای گربه ای، گل راعی، رازیانه، گیاه بشقابی یا قاشقک و داروهای گیاهی آرامش بخش

 

 

برچسب ها: عناب, فواید
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.