مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غذایی بامزاج سرد و خشک (۲)

مواد غذایی بامزاج سرد و خشک (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 20 دی 1401 magfood.ir/2D
فهرست مطالب

در چند مقاله قبلی به بررسی تعدادی از مواد غذایی که دارای نزاج سرد و خشک هستند پرداختیم . اکنون در این مقالا نیز تعداد دیگری از این مواد را معرفی می کنیم تا در انتخاب درست تر مواد غذایی به افراد کمک کند .

سنجد :

نشاط بخش است . سردرد را رفع می کند ، نعده و قوه ی هضم و جذب آن را تقویت می کند . بر ضد صفرا است و اسهال را بند می اورد بخصوص نوع خام ان . ارد ینجد برلی بهبود زخم های صفراوی سود مند است . ادرار را بند می اورد و افرادی که تکرر ادرار دارند برای شان سنجد مفید است .عطر شکوفه ی سنجد بشدت نیروی جنسی بانوان را تحریک می کند .

مصلح :

عسل ، شکر سرخ

سیرابی :

دیر هضم می شود . بنابراین بهتر است در شب مصرف نشود . خون غلیظ تولید می کند . برای افرادی که مبتلا به صرع و ضعف چشم هستند مضر است و نباید استفاده کنند .

مصلح :

سرکه ، ادویه گرم خوش بو

شاه بلوط :

چاق کننده است و در دور کلیه تولید چربی مخصوص ان قسمت می کند . اگر سرخ شود نیروی جنسی را افزایش می دهد . بدن را تقویت می کند و ضد مسمومیت است .

مصلح :

سکنجبین ، عسل

شاه توت :

میوه ای است که اخلاط را در بدن لطیف می کند ‌. انسداد و گرفتگی بدن را برطرف می کند . گرمی و حدّت خون را درمان می کند . صفرا را در بدن نرمال می کند ، یعنی ازدیاد ان را اصلاح می کند . اگر در اثر گرمی در حلق ورم ایجاد شود ان ورم را برطرف می کند . مانع ازدیاد خلط گرم نابجا در حلق و زبان و سایر افضا می شود . نیروی قابض کننده ی قوی دارد .

مصلح :

عسل ، آب انار 

شاه دانه :

طبع بسیار گرمی دارد و ورم ها و بادهای بدن را تحلیل می برد و یا پراکنده می کند . خلصیت قابضی بر روی شکم دارد . منی را خشک می کند و بعلت طبع گرمی که دارد اشتها را کم می کند .

مصلح :

کتیرا ، زرشک ، بریان نمودن ، سکنجبین شکری و شربت لیمو

عدس :

خاصیت قبض و جمع کنندگی دارد . تولید نفخ می کند و خون را غلیظ می کند . حرکت خون در مویرگ ها را کم می کند ‌. خون سوداوی تولید می کند و به همین علت باعث دیدن خواب های مشوش می شود . بینایی را ضعیف می کند . اکر با سرکه پخته شود ، معده را تقویت می کند و نفخ را از بین می برد .

مصلح :

مرزه ، روغن بادام ، سرکه ، گلپر ، پختن با گوشت حیوان جوان ، روغن کنجد تازه ، پونه ، زعفران ، روغن گاو

غوره :

حرارت خون را اصلاح می کند و تسکین می دهر . مزاجش بر ضد صفراست و لذا از افزایش صفرل در خون جلوگیری می کند . بلغم معده را قطعه قطعه و اماده ی دفع می کند . خاصیت قبض کنندگی شکم دارد و برای درمان اسهال مناسب است . تشنگی را برطرف می کند .و سستی اعضا را درمان می کند . ولی معده و سیستم هضم و جذب را ضعیف می کند . نیرو و توان جنسی را کاهش می دهد .

مصلح :

گلنگبین ؛ انجیر ، انیسون

قراقروط :

تسکین دهنده ی گرمای صفراست . تشنگی ، حرارت بالای کبد و معده را اصلاح می کند . برای برخی از انواع اسهال و تب های صفراوی حاد مفید است . غرغره و مزه مزه کردن ان جهت افت های گرم دهان ، لثه و حلق توصیه می شود . جهت رفع ورم های حاصل از سوء مزاج گرم مفید است .

مصلح :

انواع فلفل ، زیره ، سیاه دانه ، ادویه با مزاج گرم

قلوه :

دیر هضم می شود ، بنابراین برای وعده ی شام مناسب نمی باشد ‌. اما جهت تقویت کلیه و کمر مفید است . چربی آن ورم های سخت و مزمن را نرم و اماده ی درمان می کند . از کم کیفیت ترین انواع گوشت است .

مصلح :

کباب با روغن زیتون یا روغن کنجد ، نمک ، فلفل ، دارچین ، مصطکی ، شاه زیره ، سرکه ، زیره

قهوه :

در مورد طبع ان اختلاف نظر وجود دارد  ولی آنچه که قابل قبول همگان است این است که هر چه کهنه تر شود ، سرد و خشک تر می شود . ملیّن است . ادرار اور است و رطوبات بدن را خشک می کند . اگر افراد گرم مزاج ان را میل کنند انسدادهای بدن شان باز می شود . انواع درد های ناشی از سوء مزاج گرم مانند سردرد و ... را برطرف می کند . مانع از سوختن صفرا ، سودا می شود که خود بیماری زا است . خون را رقیق می کند . در تب های دموی و صفراوی و سوداوی مفید است . در درمان سرفه ی بلغمی و تقویت معده موثر است . مصرف زیاد ان باعث بی خوابی و لاغری می شود . زردی پوست ، کاهش میل جنسی ، نفخ ، کولیت روده و بواسیر نیز در اثر مصرف زیاد ان ایجاد می شوند . اگر ناشتا و به همراه شیر مصرف شود بسیار مضر است . اگر با زعفران مصرف شود هم عطر و طعم ان اصلاح می شود و هم مضراتش کاهش می یابد .

مصلح :

زعفران ، گلاب ، روغن پسته ، زنجبیل

 

کشک :

مزاجش باعث سردی بدن می شود . بشدت قابض است و صفرا را کاهش می دهد .اگر ایهال مزمن و غیر قابل درمان شده باشد ، مصرف کشک مفید است . دیر هضم می شود و بواسطه ی دیر هضم شدنش باعث نفخ و تولید بلغم غلیظ که بیماری زا است می شود .

مصلح :

گلنگبین ، سیر ، نعناع خشک ، پونه کوهی

گریپ فروت :

مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی و گسترش زخم های عفونی زیاد می کند . کلسترول خون را تا حدی کاهش می دهد . بعلت دارا بودن ویتامین C بالا و عوامل انتی اکسیدان ضد سرطان است .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

گشنیز :

اشتها اور ، خواب اور است و صفرای بیماری زا را در بدن کاهش می دهد . تشنگی ناشی از افزایش صفرا را رفع می کند . در رفع التهاب معده و استفراغ مفید است . مصرف زیاد ان باعث فراموشی و اختلال ذهن ، ضعف نیروی جنسی و کاهش خونریزی در دوران قاعدگی بانوان می شود .

مصلح :

سکنجبین ، به ، زرده تخم مرغ با فلفل و نمک ، آب مرغ ، دارچین

لیمو :

در آثار و خواص جایگزین سرکه و نارنج است . در رفع بیماری های صفراوی مفید است .

مصلح :

شکر و عسل

لیمو عمانی :

رطوبات بدن را خشک می کند . اشتها اور است و خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد . معده را تقویت می کند و برای رفع خلط های ناشی از صفرا مفید است .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

ماش :

از عدس لطیف تر است ولی نفخ ان از باقلا کمتر است . از بهترین حبوبات است . خاصیت غذایی زیادی دارد  و باعث تولید خون مفید در بدن می شود . ماش دیر هضم است بویژه اگر پوست ان را گرفته باشند.

مصلح :

زیره ، شوید ، سکنجیین ، گلنگبین

نارنج :

اشامیدن اب نارنج با شکر ، مسهل و مدر صفرا ست . عطش و حرارت را کاهش می دهد . ضرر اب نارنج برای اعصاب کمتر از سایر ترشی هاست ولی طیاد خوردن ان کبد را ضعیف می کند ، بویژه اگر ناشتا میل شود .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

نشاسته :

قابض شکم است . رطوبت زخم ها را خشک می کند و حساسیت های پوستی را درمان می کند .مصرف پخته ی ان با نبات خشونت گلو و سینه را برطرف می کند . مانع خونریزی در اثر بواسیر می شود . اما خاصیت غذایی کمی دارد ، منی را کاهش می دهد ، دیر هضم است و سودا تولید می کند .

مصلح :

کرفس ، میخک ، شیرینی های طبیعی

 

برچسب ها: فواید, موادغذایی, سردوخشک
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.