مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
درمان سردرد در شرائط الودگی هوا

درمان سردرد در شرائط الودگی هوا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 21 آذر 1401 magfood.ir/1o
فهرست مطالب

همیشه الودگی هوا مشکلاتی را برای سکنه ی این شهر ها به دنبال دارد . درست است که در چنین شرائطی کلاس ها مجازی می شود و سعی می شود قشر اسیب پذیر مانند کودکان و نوجوانان در امان بمانند  ،ولی در هر صورت افراد شاغل باید در محل کار خود حاضر شود و متاسفانه ضررهای فراوانی متوجه این افراد است . گرچه به اعتقاد اکثر کارشناسان در چنین شرائطی حتی افرادی که در منزل هم هستند هوای الوده و بی کیفیتی را استنشاق می کنند .

یکی از مسائل و مشکلاتی که در چنین وضعیتی خیلی افراد ان را تجربه می کنند ، سردرد است . معمولا این سردرد ها از میانه ی روز به بعد به سراغ افراد می ایند . وهمراه با رخوت و سستی می باشد . اما ایا راهکاری برای مقابله و یا بهبودی این سردرد ها هست ؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم .

یکی از بزرگترین علل سردرد کم شدن حجم خون به سمت مغز است . در شرائط الودگی هوا ، بار زیادی بر ریه ها وارد می شود . بنابراین قسمت عمده ی گردش خون به سمت ریه ها متمرکز می شود تا دفع مواد زائد بیش از حد که به آن وارد شده است تسهیل گردد و کار طبیعی ریه و سیستم تنفسی مختل نشود .

در این وضعیت بهترین غذایی که بدون مشکل و براحتی هضم می شود و نیاز به گردش خون فراوان ندارد ، غذاهای ابپز ، دارای سبزیجات ، ویتامین و انتی اکسیدان فراوان است . این غذاها نه تنها باعث بهبود رخوت و سستی حاصل در این ایام می شوند ، بلکه برای کبد نیز مفید و سودمند می باشند . از جانب دیگر چون گردش خون سیستم گوارش نیز کاهش یافته با مشکل هضم و جذب روبرو نمی شوند . 

اگر در این ایام غذایی انتخاب شود که به مدت زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد ، نه تنها باعث شاداب و پر انرژی شدن شخص نمی شود ، بلکه بعلت ماندن در معده باعث تولید بخار های مضری می شود که به جانب مغز بالا می رود و بیماری زا است .

نمونه ای از غذاهای مضر در زمان الودگی هوا شامل :

- غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی ، پاستا ، لازانیا

 - غذاهای سرخ شده

- فست فود ها

- غذاهای پر ادویه

- غذاهای پر چرب مانند کله پاچه و …

غذاهای مفید :

- آبگوشت ها و خوراک ها

- آش و سوپ

- خورش های کم‌چرب

- غذاهای ابپز به همراه سبزیجات سودمندی مانند کدو ، به و…

- فرنی ها و شیر برنج

راهکار هایی جهت بهبود گردش خون :

- از میوه های سرشار از آنتی اکسیدان مانند انار ، مرکبات ، انگور و ... بدفعات در روز استفاده کنید .

- مصرف چای و قهوه را کاهش دهید .

- از دمنوش های تقویت کننده سیستم ایمنی و مفرح مانند بابونه ، به و ... استفاده کنید .

- نوشیدن آب و شربت های کمک کننده به سلامت بدن مانند اب و عسل ، شربت سکنجبین ، اب و عسل و لیمو ترش را حتما در برنامه ی خود داشته باشید .

یکی دیگر از اعمال سودمند در چنین شرایطی بخور دادن است ، حتی بخور اب . البته بهتر است در این ایام از سبزیجات ابپزی مانند شلغم ، انواع کلم و ... استفاده شود که حتی بخور آنها هم در حین پخت مفید و سودمند است .

*** حتما حتما از یبوست جلوگیری کنید . جهت رفع آن از نوشیدن اب جوشیده ی مناسب نوشیدن قبل از هر وعده ی غذایی غافل نباشید .

 

برچسب ها: سردرد, آلودگی, هوا, آلودگی هوا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.