مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
الودگی هوا و خشکی گلو

الودگی هوا و خشکی گلو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 آذر 1401 magfood.ir/1v
فهرست مطالب

الودگی هوا در شهر های بزرگ تبعات و مشکلات زیادی براب ساکنان این شهر ها بدنبال دارد . غیر از فشار زیادی که به سیستم تنقسی و ریه ی افراد می آید و برای کاهش این فشار نیاز به مصرف آنتی اکسیدان ها می باشد ، خشکی گلو مشکل دائمی سکنه ی این شهر ها می باشد .

در این‌مقاله چند راهکار تغذیه ای جهت کاهش خشکی گلو در شرائط الودگی هوا را بررسی می کنیم .

بعلت خشکی هوا که در شرایط جوی ناسالم ایجاد می شود و ان هم ناشی از ذرات معلق ناسالم در هوا است ، نیاز است تدابیری جهت رفع این مشکل بیندیشیم . اکثر اوقات  این خشکی بصورت الرژی و سرفه های مداوم رر طی روز بروز می کند .

- یکی از مهم ترین راهکارهای مناسب برای کاهش خشکی گلو ، حذف مصرف مواد غذایی می باشد که خودشان باعث خشکی بدن و حنجره می شوند . مانند : ادویه ها ، سرخ کردنی ها و غذاهایی که ماهیت گرم و خشک دارند مانند گردو . در صورتی که از این غذاها مصرف می شود باید از غذاهای با رطوبت کافی مانند کاهو استفاده شود .

- استفاده از چای ، قهوه و نسکافه باعث افزایش خشکی می شود . بهتر است مصرف این نوشیدنی ها را در ایام الودگی هو ا کاهش دهید  و یا از رقیق شده ی این نوشیدنی ها استفاده کنید .

- دمنوش های مفید و رطوبت بخش در این ایام ، دمنوش بابونه ، گلسرخ ، سیب و به ، زوفا ، مرزنجوش ، اسطخدوس و عناب می باشد . 

- جهت رطوبت بخشی به سیستم تنفسی ، بخور بسیار کارساز است . حتی بخور اب . در صورت امکان چنانچه دمنوش های فوق در حال جوشیدن هستند ، تنفس بخار آنها نیز مفید است . استشمام بخار شلغم در حال پختن ، اب و گلاب در حال جوش نیز مفید است . می توانید هر چند دقیقه یکبار گلاب را ببوئید .

- جهت رفع احساس سوزش و خارش گلو ، تناول یک قاشق مرباخوری از ترکیب چهار تخم ( ترکیب چند دانه ی لعاب دار و قابل تهیه در عطاری ها ) که در آب جوش مانده و لعاب دار شده است ، توصیه می شود .

- مصرف میوه ها که سرشاز از ویتامین و انتی اکسیدان می باشند و باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند ، مفید است . برلی جلوگیری از افزایش وزن ناشی از مصرف بیشتر میوه ها ، می توانید یک واحد میوه را به قطعات ریز تر تقسیم کنید و هر بار بدفعات تکه ای را تناول نمایید . هر واحد میوه شامل یکی از این موارد است :

 - یک سیب متوسط

- دو عدد نارنگی کوچک

- یک پرتقال متوسط 

- یک لیمو شیرین متوسط

- نصف یک انار درشت

- دو عدد خرمالوی نسبتا متوسط

بهتر است غذا ی مصرفی در این ایام بیشتر سوپ ، آش ، انواع خوراک ، تاس کباب ها ، خورش ها و بطور کل غذاهایی باشند که مصرف آنها باعث رطوبت بخشی بیشتر به بدن می شوند .

- همچنین نوشیدن شربت سکنجبین ، شربت گلاب ، شربت کاسنی و شاه طره در طی روز برای رطوبت بخشی بیشتر به سیستم تنفسی مفید است .

- مرطوب نگه داشتن مجرای تنفسی با روغن بنفشه راهکار موثر دیگری جهت جلوگیری از خشکی مجرای تنفسی است .

- نوشیدن شیر بصورت ولرم همراه با عسل ، چندین بار در روز و بصورت جرعه جرعه باعث زدودن مواد مضر معلق در هوای الوده که با تنفس وارد سیستم تنفسی شده اند می شود .

- از دیگر بخورات مفید ، بخور اب و پوست نارنج است . بخور در محل زندگی و بطور کل در حد توان مرطول نگه داشتن هوایی که تنفس می کنیم کمک بزرگی به سلامت سییتم تنفسی و کاهش و رفع خشکی گلو می کند .

 

 

برچسب ها: آلودگی, گلو, خشکی گلو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.