مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 31 مرداد 1402 magfood.ir/5J
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد نخودچی 200 گرم
روغن صاف 100 گرم
پودر شکر 100 گرم
پودر هل 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

وقتی سال نو و نوروز به سرعت نزدیک می شود. یکی از بزرگترین سنت های نوروزی پخت شیرینی های خوشمزه است. هل، گلاب و رایحه‌های بینظیری که در آشپزخانه‌ به مشام میرسند، مثل بهشت ​​کوچکی است. این  شیرینی با آرد نخودچی خیلی خوب درست می شود که منجر به یک شیرینی کوچک میشود و به راحتی در دهان آب می شود، همراه با طعم شگفت انگیز هل و پسته با چایی بینظیر است. این شیرینی های سنتی ایرانی بدون گلوتن، بدون لبنیات و وگان پخته میشوند. بله، هر کسی میخواهد شیرینی بدون گلوتن مصرف کند، از این شیرینی خوشمزه بشدت استقبال میکند. 
 

1.در ابتدا، پودر شکر و روغن صاف را با همزن برقی بزنید تا نرم و لطیف شود.

2.حالا، آرد نخود چی و هل کوبیده نرم را به آن افزوده و با دست مخلوط کنید. می‌توانید با دست خوب ورز دهید و یا اینکه با دنده متوسط چرخ گوشت چرخ نمایید.

3..حالا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا در پلاستیک فریزر، به مدت ۲۴ ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

4.بعد از ۲۴ ساعت استراحت خمیر، حالا در شروع کار برای پخت، ابتدا فر را با دمای 300 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را خیلی کم با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید.نیازی نیست که پوسته کاغذ روغنی را اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.) 

5.سپس خمیر را به ضخامت یک سانتی‌متر باز کرده و با قالب گل چهار پر مخصوص نان نخودچی در سینی با فاصله قالب بزنید. یا می‌توانید از خمیر گلوله‌های کوچکی برداشته، گرد کنید و روی آن نقش بیندازید و خلال پسته رویش بگذارید.

6.خمیر را در سینی چیده و به شیرینی ها اجازه دهید تا پخته شوند.

دمای فر

فر برقی : دمای 160 تا 150 درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه بالا، قرار بگیرد تا حدود 10 دقیقه شیرینی ها پخته شود.
فر گازی : دمای 160 درجه ، در طبقه بالا،المنت پایین روشن باشد، حدود 10 دقیقه بماند.

7.بعد از پخت آنها را از فر درآورده، و بگذارید سینی فر در جای خنکی باشد. این شیرینی بعد از پخت باید در سینی، کاملاً سرد شده و سپس در ظرف چیده شود در غیر این صورت متلاشی می‌شود.

نکات

- اگر شیرینی نخودچی به مدت کافی پخته نشود، شیرینی پودری نخواهد شد و به کام می‌چسبد.
- در بعضی از مناطق مانند آذربایجان شرقی به جای هل از زنجبیل استفاده می‌شود.

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی نخودچی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.