مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
ویتامین های مورد نیاز یک بدنساز

ویتامین های مورد نیاز یک بدنساز

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 02 آبان 1401 magfood.ir/s
فهرست مطالب

ویتامین ها جز موارد ضروری برای سلامت هر انسانی می باشد . بدون ویتامین ها هیچ مسیر تولید انرژی در بدن بدرستی فعالیت نخواهد کرد و انسا موفق به دریافت انرژی از غذای خورده شده ی خود نخواهد بود . بنابراین ویتامین ها ترکیبات ضروری بدون انرژی هستند ولی برای ازاد شدن انرژی مواد غذایی خورده شده جهت رشد و سلامت نیاز هستند  و ضروری اند ‌.

ویتامین های مورد نیاز انسان که در غذا وجود دارند به دو دسته ی محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند . در مورد ویتامین های محلول در چربی مانند A , D , K , E که خاصیت مسمومیت زایی دارند اگر بیشتر از نیاز بدن مصرف شود ، باید احتیاط کرد چون اگر از طریق مکمل بیشتر از نیاز بدن دریافت شوند خود باعث بیماری و ناراحتی می شوند . اما ویتامین های محلول در آب اگر بیشتر از نیاز بدن مصرف شوند دفع می شوند ، البته در مورد آنها هم باید با نظر پزشک و بر اساس نیاز باشد .

چرا به مکمل نیاز داریم ؟

در شرایطی که بدن برای فعالیت طبیعی خود نیازمند مقدار بیشتری از یک ویتامین یا یکی از املاح است و بسته به شرایط فرد و دریافت غذایی او احتمال داده می شود که دریافت فرد کفایت نکند از مکمل های ویتامینی برای فرد استفاده می شود . مانند بعد از جراحی ها ، سنین رشد و ورزشکاران .

اکثر ورزشکاران نیازمند دریافت یکسری از ویتامین ها و املاح هستند . و بسته به شدت ورزش و دفعات ان گاها نیاز آنها افزایش دارد . زیرا ورزش سنگین  باعث تعریق و دفع یکسری از این ویتامین ها می شود . گاهی هم مانند یک عامل اکسیداتیو عمل می کند و به ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دادند مانند ویتامین C  نیاز است . 

در اکثر موارد به ورزشکاران توصیه می شود از راه طبیعی بعد از ورزش با برنامه ی غذایی تنظیم شده ویتامین ها و املاح مورد نیاز خود را تامین کنند . اما چنانچه تمرینات سنگین باشد ، استفاده از مکمل مولتی ویتامین مینرال توصیه می شود .

اجزای مکمل مولتی ویتامین مینرال :

این مکمل شامل انواع ویتامین های خانواده ی بزرگB ، ویتامین C , آهن ، منیزیوم ، کلسیم و روی و ... وجود دارد .

- لزوم افزایش دریافت ویتامین های گروه B

از انجایی که اکثر ویتامین های این خانواده در تولید انرژی مناسب از غذاهای دریافتی و یا ازادسازی کالری نقش دارند ، بدنسازان بویژه در دوره ی حجم گیری نیازمند دریافت مقدار قابل توجه این ویتامین ها هستند .

دو عضو این خانواده که در مکمل ها هستند یعنی B6 و اسید فولیک و B12 نقش مهمی در تولید و بلوغ سلولهای خونی سالم و فعال دارند  . یک بدنساز نیازمند گردش خون مناسب و اکسیژن رسانی مناسب حین ورزش است . و از انجاییکه حین تعریق تمرین مقداری از این ویتامین ها دفع می شوند بنابراین دریافت مکمل آن توصیه می شود .

کلسیم :

کلسیم نقش مهمی در استخوان و استحکام بدن دارد .اما این عنصر برای فعالیت طبیعی عضله و دوره های انقباض و انبساط طبیعی ضروری است . یک بدنساز با افزایش حجم عضله نیاز بیشتری به کلسیم دارد و اگر بدرستی و براساس نیاز کلسیم تامین نشود باعث بردلشت نابجای ان از ذخایر بدن می شود . این امر احتمال شکستگی استخوان حین تمرین را افزایشرمی دهد ، زیرا استخوان استحکام کمتری خواهد داشت . از جانب دیگر در اثر کمبود کلسیم یک بدنساز انقباض عضلانی کامل و موثر کمتری حین تمرین خواهد داشت .

ویتامین C:

ویتامین C نقش هلی فراوانی در بدن دارد و در مسیرهای بیوشیمیایی مختلفی از تولید گلبول قرمز فعال تا تولید انرژی و ... نقش دارد . چند جنبه ی اعمال ویتامین C برای یک بدنساز مهم تر است . 

۱. نقش ویتامین C در عضله سازی

۲. تقش انتی اکسیدانی که باعث می شود دوران ریکاوری و خستگی کوتاه تری بعد از تمرین سنگین وجود داشته باشد .

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن 

منیزیوم :

 این عنصر در کنار کلسیم برای یک چرخه ی کامل انقباض و انبساط عضلانی ضروری است . اگر کلسیم کافی باشد ولی منیزیوم به اندازه ی کافی نباشد یک سیکل انقباض- انبساط ناقص عضلانی وجود خواهد داشت و باعث درد و کوفتگی و کاهش کارایی بدنساز می شود .

آهن :

همه ی افراد به میزان کافی آهن نیاز دارند اما یک بدنساز کمبود آن را بیشتر حس می کند و صدمات بیشتری را می بیند . زیرا وجود آهن برای فعالیت طبیعی هر گلبول قرمز جهت رساندن اکسیژن کافی به سلول ها ضروری است ‌ . تا زمانی که سلول مقدار کافی اکسیژن دریافت نکند هیچ ماده ای انرژی خود را بدرستی رها نخواهد کرد و ورزشکار توان کافی و لازم برای تمرینات را نخواهد داشت . علاوه بر این وجود آهن برای بافت عضلانی سالم و نیرومند لازم و ضروری است .

سخن آخر :

 تمام افراد به همه ی ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن در برنامه ی غذایی روزانه نیاز دارند ‌ اما افراد بدنساز افزایش نیاز به دریافت این اجزا دارند . برای همه ی افراد بهترین و کاراترین دریافت ویتامین و املاح از طریق مواد خوراکی مصرفی روزانه است . در هر زمان دریافت مکمل باید با نظر و تجویز متخصص ان باشد .

برچسب ها: نیاز, ویتامینی, یک, بدنساز
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.