مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک یزدی

طرز تهیه کیک یزدی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 27 مهر 1402 magfood.ir/6D
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 2 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
تخم مرغ 2 عدد
جوش شیرین 1 قاشق چای خوری
روغن مایع 100 گرم
شکر سفید 1 پیمانه
شیر گاو پرچرب
جایگزین
- ماست شیرین و سفت
سه چهارم پیمانه
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری
کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه

کیک هل ایرانی که با نام کیک یزدی نیز شناخته می شوند، نوعی از مافین های سنتی ایرانی هستند که طعمی بی نظیر دارند. این مافین ها با طعم هل و گلاب بسیار مطبوع و خوشمزه هستند.این دستور پخت بی نظیر کیک یزدی، که از مادربزرگم به من رسیده است، بسیار سبک است و خیلی شیرین نیست. هل و گلاب به آن طعم خاص ایرانی می دهد که بهتر است با چای یا قهوه داغ سرو شوند. این کیک یزدی عمدتا بیشتر به این دلیلمورد علاقه افراد است که فراستینگ خاصی ندارد و در عین سادگی خوشمزه است.

کیک یزدی

این نام برگرفته از شهر ایرانی یزد است که خاستگاه این کیک است. مافین هل ایرانی اغلب با چای یا قهوه به عنوان میان وعده یا دسر سرو می شود. آنها یک خوراکی محبوب در تعطیلات و مناسبت های خاص هستند. آنها همچنین می توانند به عنوان شیرینی صبحانه یا میان وعده ظهر میل شوند.حالا به سراغ دستور این کیک یزدی خوشمزه میرویم.
 

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. 

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد، بکینگ پودر و جوش شیرین را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.در ابتدا، کاسه ی نسبتا بزرگی را برداشته، وانیل و تخم مرغ را با همزن برقی دو دقیقه ای هم بزنید. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

6.پس از دورگیری کردن ظرف، شكر را به این ترکیب اضافه کنید، سپس با همزن برقی دو دقیقه ای هم بزنید تا زمانى كه حجمش چند برابر بشود و رنگش كرمی رنگ شود.

7.سپس، روغن را اضافه کنید ودر حد مخلوط شدن هم بزنید.

8.حالا  شیر، گلاب و هل را افزوده و مخلوط کنید.

9.حالا مواد خشک را که از قبل الک کرده اید، طي سه مرحله به کیک اضافه کنید، حالا باید از لیسک استفاده کنید، به طوریکه باید آرام و دورانى به نحوی كه مواد کاملا مخلوط  شود و پف مواد نخوابد، هم بزنید.

10.سپس مایع کیک را در قالب های آماده کاپ کیک بریزید و روی آن را به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب هار را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب ها کاملا یکسان شود.

11.حالا با قالب، درون فر از قبل گرم شده قرار دهید، تا پخته شود.( نشانه پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا مقداری خرده کیک به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از کیک، خرده کیک به آن نچسبیده باشد.)

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود ۴۵ دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود ۴۵ دقیقه. 

12.بعد از پخت که کاپ کیک ها را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 

- میتوانید، یک چاقو دور کناره های کاپ کیک بزنید تا جدا شود و کناره ها و کف قالب به راحتی برداشته شود.

آیا این مافین ایرانی را درست کنیم؟

کیک یزدی یک دسر/میان وعده لذیذی است و طعم آن مطمئناً مورد علاقه همه خواهد بود.
مافین هل ایرانی یک دستور العمل بی نظیر از نظر طعم است. طعم لطیف گلاب و هل معمولاً در دسرهای به سبک غربی یافت نمی شود، بنابراین می تواند یک تغییر با طراوت باشد.
کیک یزدی طرز تهیه مافین بسیار ساده و مبتدی است. ما حتی به هیچ ابزار یا تجهیزات فانتزی نیاز نداریم. فقط همه چیز را در یک کاسه بزرگ بزنید و بپزید.
این یک انتخاب عالی برای پخت در مناسبت های خاص است. من عاشق نمایش و کاوش در فرهنگ های مختلف هستم و این کاپ کیک ایرانی دستور پختی عالی برای تعطیلات است.
اگر از کسانی هستید که مافین های ملایم شیرین را دوست دارید ، پس این مافین ایرانی دستور پختش عالی است. این یکی از دلایل اصلی این است که من عاشق خوردن اینها برای صبحانه یا عصر با یک فنجان چای یا قهوه هستم.
و دلیل مورد علاقه من برای پختن این مافین ها این است که درست مانند آنچه در فروشگاه ها می بینیم ظاهر می شود. مافین گنبدی زیبا با پوسته بیرونی و بافت نرم داخل آن کاملا لذت بخش است. 

نکات دستور غذا درتهیه مواد اولیه

آرد - کیک یزدی رو با آرد همه منظوره و شیرینی پزی درست کنید. همچنین پخت کاپ کیک با آرد شیرینی کامل گندم نیز بسیار عالی و رژیمی است.

بکینگ پودر - هنگام پخت از بکینگ پودر تازه استفاده کنید. بکینگ پودر تاریخ مصرف گذشته به همان اندازه عمل نمی کند و ممکن است مافین ها فرم گنبدی خوبی نداشته باشند.

تخم مرغ - من همیشه از تخم مرغ های بزرگ در پخت استفاده می کنم. باز هم تاکید میکنم مواد اولیه در دمای اتاق بهترین عملکرد را دارند. بنابراین تخم مرغ ها را به دمای اتاق برسانید.

شیر - میتوانید از ماست خانگی در دستور تهیه شده یا شیر پرچرب استفاده کنید. همچنین ماست یونانی در دستور غذا نیز کار خواهد کرد. ماست یا شیر را نیز مدتی بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسد.

روغن - من از روغن مایع برای درست کردن مافین استفاده کردم. هر روغن بدون طعم به عنوان یک جایگزین عمل می کند.

شکر - من از شکرسفید برای این مافین خوشمزه ایرانی استفاده کردم، اما برای رژیمی تر شدن آن میتوانید از شکر قهوه ای استفاده کنید.

پودر هل - هل ادویه ای است که در ایران و در بسیاری از دستور العمل های غذای هندی از آن استفاده می شود. تقریبا تمام دسرها با پودر هل طعم دار می شوند. گلاب برای دسر شمال هند بسیار منحصر به فرد است و بسیاری از افراد به آن علاقه مندند. هل سبز همان چیزی است که در دستور غذا استفاده خواهیم کرد. هل کامل را می‌توانیم در فروشگاه‌های مواد غذایی یا لوازم قنادی پیدا کنیم یا حتی می‌توانید آن را آنلاین بخرید.

طرز تهیه پودر هل

- میتوانید هل سبز تازه را انتخاب کنید و پوسته بیرونی آن را با وردنه یا هاون خرد کنید. دانه های سیاه ریز را بردارید و پوشش بیرونی آن را دور بریزید. حالا دانه ها را خوب خرد کرده و به صورت پودر در آورید. من از هاون شخصی خودم برای مقادیر کم استفاده می کنم و اگر آن را به صورت عمده درست می کنم از آسیاب ادویه استفاده می کنیم.

- برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.


نکات تخصصی دستور غذا

- گلاب و هل هر دو از ادویه های قوی هستند. بیشتر از آنچه ذکر شد استفاده نکنید وگرنه بر طعم کل مافین غلبه می کنند.

- پخت در دمای بالاتر در ابتدا و سپس در دمای کمتر باعث می شود تا مافین به خوبی بلند شود و ساختار گنبدی بدهد.

- تزیین مافین هل ایرانی یا کیک یزدی اختیاری است، اما میتوانید از دانه های کنجد یا خلال پسته یا بادام در این مافین ها استفاده نمایید.


 

برچسب ها: مافین, کاپ کیک, کیک یزدی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.