مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه مافین موزی

طرز تهیه مافین موزی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 14 مرداد 1402 magfood.ir/4l
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 150 گرم
بکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
تخم مرغ 2 عدد
جوز هندی نصف قاشق چای خوری
- اختیاری
روغن مایع 60 گرم
شکلات چیپسی به مقدار لازم
شیر گاو پرچرب 60 گرم
موز 2 عدد
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر دارچین سه چهارم قاشق چای خوری
- اختیاری
گردوی خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه

 بسیاری از میوه ها به دلیل داشتن بافت خیس و نامطبوع، پس از رسیدن بیش از حد دور ریخته می شوند. اما وقتی صحبت از مافین موزی به میان می‌آید، مسئله رسیدن موز برای پخت این دستور است تا از عطر و طعم آن لذت ببرید. در طی فرآیند رسیدن موز، نشاسته موجود در آن به قند تبدیل می شود و یک مافین موزی خوشمزه و شیرین را می سازد که با طعم موز بسته بندی شده است.

1 - فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قالب مافین 12 عددی را با اسپری روغن اسپری کنید یا از کاغذ روغنی برای پخت کیک موزی استفاده کنید.
 

2 - کاسه نسبتا بزرگی برداشته وآرد را به همراه بیکینگ پودر با هم کاملا مخلوط نمایید سپس سه بار الک کنید و کنار بگذارید.

3 - حالا ظرف مناسبی را برداشته، موز را با چنگال در آن له کنید، سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و با همزن دستی چند دقیقه ای بزنید تا مواد با هم کاملا مخلوط و یکدست شود.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

4 - سپس وانیل را به آن اضافه کنید.

5 -  پس از دورگیری کردن ظرف، شکر، روغن مایع و شیر را هم اضافه کرده و با هم ترکیب کنید، سپس باز هم از همزن دستی، استفاده نموده و همه ی مواد را به مدت 3 الی 4 دقیقه بزنید تا مایع کیک، فرم یکدستی بگیرد.

6 - حالا نوبت به مواد خشک می‌رسد. مقداری از آرد الک شده را برداشته و به همراه گردوی خرد شده و شکلات چیپسی در ظرف کوچکی کمی ترکیب کنید.( این کار به خاطر این هست که گردوها داخل کیک تهنشین نشوند.)

7-  سپس گردوهای مخلوط با آرد را با آرد باقی مانده، به مواد خیس اضافه کنید و با لیسک با هم ترکیب کنید، تا همه ی مواد فرم یکدستی بگیرند.همه چیز را با هم مخلوط کنید تا آرد و گردوها به طور مساوی در سراسر خمیر پخش شوند.

8 - بعد از این که مایع کاپ کیک آماده شد، از یک قاشق بزرگ (حدود 3 قاشق غذاخوری) برای تقسیم خمیر بین فنجان های مافین استفاده کنید. سعی کنید، به طور مساوی از موادتان بین فنجان های قالب مافین تقسیم کنید، داخل قالب کاپ کیک یا مافین، تا دو سوم قالب را پر کنید، چون باید فضای کافی برای پف کردن مافین ها باقی بماند.

9 - بعد از این که تمامی ظرف ها را از مایع کیک پر کردید، آنها را در فری که  از پیش آن را گرم کردید، قرار بدهید.

دمای فر

- فر برقی ۱۶۵ درجه حدود ۲۵ دقیقه زمان می‌برد تا کیک ها پخته شود، همچنین کاپ کیک ها را روی طبقه وسط که المنت پایین روشن است قرار دهید و در 5 دقیقه انتهایی المنت بالا را روشن کنید. 
- فر گازی دمای ۱۷۰ الی ۱۸۰ درجه ، طبقه وسط حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه .

10- برای اینکه مطمئن شوید مافین پخته است یک خلال دندان را در وسط مافین قرار دهید، که باید تمیز یا بدون خمیر مرطوب بیرون بیاید تا متوجه آماده بودن کیک شوید.بعد از پخت که کاپ کیک ها را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا از دما بیافتد، بعد آنها را روی توری بگذارید تا قبل از سرو کاملا خنک شود. 

نکات

- از موز رسیده، استفاده کنید. موز رسیده راحت‌تر له می‌شود و طعم موز بیشتری به کیک می‌دهد، بنابراین این دستور غذا را برای آن دسته از موزهای  قهوه‌ای تیره که در انتهای سبد میوه‌تان باقی می‌مانند، ذخیره کنید.

- می توانید از هر مغزی دل خواه مثل کشمش، گردو، شکلات چیپسی و ... استفاده کنید.

- می توانید داخل این مافین از دارچین و جوز هندی هم استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این دستور حدود 12 الی 13 عدد مافین به ما میدهد.

- خمیر مافین را بیش از حد مخلوط نکنید! این بهترین نکته برای داشتن مافینی بینظیر است! اگر مافین هایی دارید که از نظر بافتی به کیک ها نزدیک تر هستند، تقریباً به این دلیل است که خمیر را خیلی شدید و برای مدت طولانی مخلوط کرده اید. وقتی مواد خشک را اضافه کردید با خمیر ملایم باشید و فقط آنقدر هم بزنید تا آرد با مواد خیس مخلوط شود. از قاشق چوبی استفاده کنید. تقریبا همیشه درست کردن مافین ها با همزن پایه یا همزن دستی باعث می شود که بیش از حد مواد را، مخلوط نکنید، بنابراین مراقب این نکته باشید که از همزن برقی استفاده نکنید.

- سریع بپزید! عامل خمیرشدن مافین ها معمولاً بیکینگ پودر (یا گاهی با جوش شیرین) است که به محض اینکه مواد مایع و خشک با هم ترکیب میشوند، سریع عمل می کند. برای به دست آوردن مافین ترد با شکل گنبدی زیبا، آنها را پس از مخلوط کردن با حداکثر سرعت ممکن در فر قرار دهید.

 

برچسب ها: کاپ کیک, مافین, مافین موزی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.