مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک کشمشی

طرز تهیه کیک کشمشی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 02 مهر 1402 magfood.ir/5x
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 140 گرم
- 120 گرم برای کیک به کار میرود، 20 گرم برای مخلوط کشمش ها به کار میرود.
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
تخم مرغ 2 عدد
شکر سفید
جایگزین
- شکر قهوه ای
80 گرم
شیر گاو کم چرب 40 گرم
عصاره وانیل 3 قطره
نمک 1 پینچ
پودر جوزهندی 1 قاشق چای خوری
پودر دارچین 2 قاشق چای خوری
پودر میخک 1 قاشق چای خوری
کره 80 گرم
کشمش 60 گرم

طرز تهیه

این دستور کیک کشمشی، بسیار سنتی و خانوادگی است. این یک کیک شگفت انگیز است که برای دسر یا صبحانه بافتی بسیار لطیف و عالی دارد. دستور العمل های خانوادگی، تمام خاطرات کودکی مورد علاقه شما را به یاد می آورند و همیشه می توانید روی خوشمزه بودن آنها حساب کنید. این کیک کشمشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این یک کیک، پر از طعم های کلاسیک پاییزی مانند میخک، دارچین و جوز هندی است. حالا در ادامه به سراغ دستور این کیک خوشمزه کشمشی میرویم.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. قالب مورد نظر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن کیک از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه کیک داغ است آن را جدا کنید، کیک شما کاملا خورد میشود.)

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد و بکینگ پودر را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.حالا، کاسه ی نسبتا بزرگی را برداشته، کره را با شكر در ظرف مورد نظر ریخته، سپس با همزن برقی دو دقیقه ای هم بزنید.

5.حالا اسانس وانیل و تخم مرغ را به این ترکیب اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر مایه را هم بزنید تا زمانى كه حجمش چند برابر بشود و رنگش كرمی رنگ شود. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

6.پس از دورگیری کردن ظرف، شیر را اضافه نموده و در حد مخلوط شدن مواد را هم بزنید.

7.حالا مواد خشک را که از قبل الک کرده اید، با دارچین و جوز هندی و میخک طي سه مرحله به کیک اضافه کنید، حالا باید از لیسک استفاده کنید، به طوریکه باید آرام و دورانى به نحوی كه مواد کاملا مخلوط  شود و پف مواد نخوابد، هم بزنید.

8.حالا نوبت به نکته طلایی کیک میرسد، شما باید کشمش ها را با آرد باقیمانده که در دستور هست، در ظرف دیگری مخلوط کنید، این به این دلیل است که کشمش ها درون کیک تهنشین نشوند، سپس کشمش های آردی شده را به مایه کیک اضافه کنید و آنها را هم بزنید تا ترکیب یکدستی به شما بدهد. 

9.سپس مایع کیک را در قالب آماده شده بریزید و آن را به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب کاملا یکسان شود.

10.حالا با قالب، درون فر از قبل گرم شده قرار دهید، تا پخته شود.( نشانه پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا مقداری خرده کیک به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از کیک، خرده کیک به آن نچسبیده باشد.)

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود ۴۵ دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود ۴۵ دقیقه. 

11.  بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 

- میتوانید، یک چاقو دور کناره های کیک بزنید تا جدا شود و کناره ها و کف قالب به راحتی برداشته شود.

نکات دستور غذا

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیکتون رو از قالب جدا کنید.

-آرد خود را درست اندازه بگیرید! هنگام اندازه گیری آرد، از ریختن آن با پیمانه پرهیز کنید. در عوض، آرد را با قاشق هم بزنید تا تا حد امکان حفره هوا ایجاد شود و آن را با قاشق در پیمانه اندازه گیری خود بریزید. در آخر با پشت چاقو آن را صاف کنید.

-خمیر را بیش از حد مخلوط نکنید، نباید گلوتن موجود در آرد ایجاد شود. این مرحله تضمین می کند که یک کیک پنبه ای داشته باشید و نه یک کیک متراکم و خشک.

-بزرگ‌ترین مشکل در کیک‌هایی که حاوی دانه‌هایی مانند میوه‌های خشک یا چیپس‌های شکلات هستند این است که دانه‌ها در هنگام پخت کیک تهنشین می‌شوند. روش هایی وجود دارد که می توان برای جلوگیری از این امر به کار برد. مثلا دانه ها را قبل از اضافه کردن به مخلوط کیک در آرد فرو کنید (به طوری که به خمیر بچسبند و با آرد جمع نشوند) اما حتما باید بدون معطلی مایه کیک را در فر قرار دهید (به طوری که کشمش ها فرصتی برای  تهنشینی نداشته باشند).

برچسب ها: کیک, کیک کشمشی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.