مجله خوراکی ها گروه های غذایی نان و غلات
خواص و ترکیبات جو

خواص و ترکیبات جو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 24 دی 1401 magfood.ir/2G
فهرست مطالب

جو گیاهی است علفی و یک ساله که بسته به انواع ان ارتفاعش به یک متر می رسد . برگ های آن باریک و بلند و متناوب و به رنگ سبز تیره است . تاریخ شناسایی و ورود جو به غذای انسان به زمان قبل تر از شناسایی گندم بر می گردد . حدود دوازده هزار سال قبل جو در نواحی اسیای غربی و افریقای غربی شناسایی شد و به سرعت تا نواحی مدیترانه ای گسترش یافت ‌. اکنون ایتالیا از بزرگ ترین مراکز کشت جو می باشد .

جو نه تنها بعنوان یک غله ی تامین کننده ی نشاسته در رژیم غذایی است ، بلکه خاصیت درمانی فراوانی نیز در بین گیاهان دارد . بقراط که در غرب بعنوان یک حکیم شناخته می شود ، جو را برای درمان بیماری های حاد بکار می برده است . جو هم خود خاصیت درمانی دارد و هم به تسهیل خاصیت درمانی سایر درمان ها کمک می کند . چای هیپوکرات در واقع نوعی دمنوش تهیه شده از جو می باشد .

ترکیبات ، املاح  و ویتامین های جو :

جو دارای انواع پلی ساکارید ها مانند دکسترین و نشاسته است . بنابراین با مصرف جو قند خون بسرعت بالا نمی رود . گیاهک یا جوانه ی جو داراب ترکیبات اسید چرب خاصی مانند : اسید پالمتیک ، اسید استئاریک ، اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد . بنابراین خواص و ترکیبات جوی جوانه زده با جوی موجود در بازار متفاوت است .

در هر ۱۰۰ گرم‌ جو :

 - ۳۵۴ کیلو کالری انرژی

 - ۷۳/۵ گرم کربوهیدرات

- ۱۷/۳ گرم فیبر

 - ۱۲/۵ گرم پروتئین 

 - ۲/۳ گرم چربی می باشد .

همچنین املاح و ویتامین های زیر در جو وجود دارد .

- تیامین

- نیاسین

- آهن

- منیزیم

- پتاسیم

- مس

- منگنز

- سلنیوم

- ویتامین E

همچنین انچه در جو قابل تامل است فیبر خاص و قابل توجه ان است . ترکیبات بتاکاروتنی ، لوتئین و گزانتین نیز در جو وجود دارد .

فیبر اصلی مهم در جو بتاگلوکان است . که یک فیبر محلول و بسیار مفید برای بدن می باشد . میران فیبر جو در بین غلات از همه بیشتر است . نام دیگر جو سلطان فیبر غلات است و بعلت فیبر رژیمی قابل توجه در جو می باشد .

خواص جو :

کاهش کلسترول :

انچه در درمان و کاهش کلسترول خون موثر است مصرف کلسترول کمتر در برنامه ی غذایی و دیگر موادی است که قابلیت پائین اوردن کلسترول را دارند . فیبر محلول بتاگلوکان که در جو وجود دارد یک ترکیب مفید و موثر در کاعش کلسترول می باشد . 

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است . از جمله تحقیقی که مردان ۲۰ ٪کربوهیدرات دریافتی روزانه ی خود را از طریق مصرف جو دریافت کردند . بعد از ۵ هفته میزان کلسترول تام و LDL کلسترول کاهش یافت ولی HDL کلسترول که کلسترول مفید است افزایش نشان داد .

حتی اگر جو مخلوط با برنج استفاده شود در مقایسه با مصرف برنج به تنهایی باعث کاهش کلسترول و کاهش چربی شکمی می شود ‌.

کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین :

 

مصرف فیبر محلول در وعده ی غذایی و در کنار کربوهیدارت باعث کاهش قند خون می شود .مطالعاتی که بر روی مصرف جو در رژیم افراد دیابتی انجام شده است ، نشان داد که مصرف جو باعث افزایش کمتر قند خون بعد از غذا می شود و از جانب دیگر حساسیت گیرنده های انسولین را در قبال مقدار کمی افزایش قند خون کاهش می دهد . این نتیجه نشان می دهد افراد دیابتی حتما باید از استفاده ی جو در برنامه ی غذایی خود بهره ببرند .

چاقی نیز عاملی برای کاهش حساسیت به انسولین بیان می شود . تعدادی از بانوان چاق که حساسیت به انسولین بالایی داشتند با مصرف جو در وعده ی صبحانه بعنوان غله ی صبحانه سطح قند خون نرمال تر شد .

علاوه بر این GI جو در بین تمام غلات پائین ترین شاخص است و به ازای واحد مساوی از سایر غلات کمتر قند خون را افزایش می دهد .

مفید برای دستگاه گوارش و سیستم هضمی :

یکی از عوامل مفید و سود رسان به دستگاه گوارش ، عوامل پروبیوتیک می باشند . فیبر  بتاگلوکان موجود در جو بعنوان یک عامل مهم در تحریک  فعالیت  عوامل باکتریایی و  بهبود عملکرد پروبیوتک شان در دستگاه گوارش می شود .

فیبر از عوامل رفع یبوست در رژیم نیز می باشد . با گنجاندن جو در برنامه ی غذایی و مداومت در استفاده ی آن مشکل یبوست برطرف می شود .

خاصیت ضد سرطانی :

مواد غذایی و نوع خوراک اثر بسیار بارزی بر پیشگیری از سرطان و جلوگیری از پیشرفت ان دارد ‌ فیبر موجود در پوسته ی جو و فیبر محلول موجود در جو از عوامل مفید و موثر در خاصیت انتی اکسیدانی ان است . و عوامل انتی اکسیدان نقش مهمی در مساله ی سرطان دارند .

همچنین وجود ویتامین E و سلنیوم بعنوان عوامل انتی اکسیدان قوی در جو ان را مبدل به یک ضد سرطان قوی کرده است که وجود ع انل بتاکاروتن ، لوتئین و گزانتین این خاصیت را تقویت کرده اند .

مصرف جو بر روی تعادل فعالیت هورمون ها ، بویژه هورمون های جنسی اثر دارد . مصرف جو باعث کاهش فعالیت عوامل بوجود اورنده ی سرطان سینه می شوند .

جلوگیری از بیماری های قلبی - عروقی : 

مصرف جو وبویژه جوی دوسر باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی می شود .منیزیم ، سلنیوم ، ویتامین E و منگنز از ترکیبات مفید و موثر در عملکرد درست قلبی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد زیرا تعدادی خاصیت انتی اکسیدانی دارند  . این عوامل سیستم ایمنی را نیز تقویت می کنند . علاوه بر ترکیبات فوق یک انتی اکسیدام ویژه به نام آونان ترامید ها وجود دارند ، که اختصاصا از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می کنند .

عوامل کاهش دهنده ی کلسترول که در جو وجود دارند از عوامل مهم دیگر در کاهش گرفتگی عروق و بیماری قلبی هستند .

تقویت سیستم ایمنی بدن :

وجود ویتامین E یک عامل مهم در تقویت سیستم ایمنی می باشد .‌ جو دارای این ویتامین‌می باشد . بویژه جوی دوسر ، که البته در جوانه و گیاهک جو این ویتامین بیشتر است . از دیگر عواملی که سیستم ایمنی را تقویت می کند ، فیبر بتا گلوکان می باشد . وجود این فیبر علاوه بر تمام خواص ذکر شده در قبل ابتلا به انواع بیماری ها و بهبودی سریع تر را با وجود این فیبر به ارمغان می اورد . همچنین مصرف جو باعث تقویت نوعی از گلبول های سفید می شود که وظیفه ی ایجاد اولین سد دفاعی در برابر ویروس ها و عوامل اسیب رسان را دارند .

جو و بیماری سلیاک :

بیماری سلیاک یک بیماری ژنتیکی است ( celiac disease ) که در این بیماری افراد به پروتئین گلوتن‌حساسیت نشان می دهند . بیشترین ماده ای که برای این افراد احتیاج به محدودیت دارد ، گندم است که گلوتن بالایی دارد . جو دارای مقداری گلوتن می باشد ولی در مقایسه با گندم ناچیز و اندک می باشد . در شرایطی که با تجویز پزشک بیماری سلیاک کنترل شده باشد ، مصرف جو با تجویز پزشک بلا مانع است .

زیبایی و سلامت‌پوست با جو :

وجود املاح و ویتامین هایی از خانواده ی B , ویتامین E و همچنین املاحی چون آهن که نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست دارند ، ممجر به انتخاب جو بعنوان یک عامل موثر در زیبایی و نشاط پوست  و جلوگیری از حمله و اسیب عوامل اسیب رسان و مخرب به پوست می شود . علاوه بر تجویز خوراکی جو ، استفاده از ان بصورت ماسک نیز در سلامت و نشاط پوست موثر است . حتی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پزوریازیس نیز از ماسک جو استفاده می شود .

ایا مصرف جو ضرری هم دارد ؟

باوجودی که جو یک غله ی مفید و پرخاصیت است اما در بعضی موارد نیاز به محدودیت و بررسی برای مصرف وجود دارد .

جو دارای مقداری گلوتن می باشد که البته در مقایسه با گندم میزان آن کمتر است . ولی در افزاد مبتلا به سیلیاک حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود .

همچنین در جو علاوه بر فیبر محلول بتا گلوکان که راجع به ان صحبت شد ، فیبر کوتاه زنجیر فروکتان نیز وجود دارد که یا تخمیر منجر به ایجاد نفخ و گاز در دستگاه گوارش می شود . مصرف جو بعلت وجود این فیبر و اثرش بر دستگاه گوارش در افراد مبتلا به سندرم رودهی تحریک پذیر ( I B D ) توصیه نمی شود .

برچسب ها: فواید, جو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.