مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی ویتامین ها
مخمر آبجو ، هدیه ی طبیعت به انسان

مخمر آبجو ، هدیه ی طبیعت به انسان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 10 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3S
فهرست مطالب

مخمر یکی از غنی ترین منابع آهن آلی است. مخمر به عنوان یکی از مواد تغذیه ای طبیعی شگفت انگیز و خارق العاده شناخته شده است. مخمر یک منبع عالی پروتئین، ویتامین های B، آهن یک معدن کامل مواد معدنی و اسید آمینه ها است مصرف آن همراه لیستین می تواند سطح کلسترول را پائین بیاورد. همچنین می تواند درد بیماری نقرس و درد های عصبی را کاهش دهد.

مخمر حاوی تمامی ویتامین های B است و دارای ١١٦ اسید آمینه ۱۴ ماده معدنی و ۱۷ 

ویتامین به استثنای ویتامین های B12  ، A و C است.

مخمر مانند سایر پروتئین ها دارای مقدار زیادی فسفر است. توصیه می شود، هنگام استفاده به آن کلسیم اضافه نمایید. فسفر با وجود این که همکار کلسیم است ولی می تواند باعث کمبود کلسیم شود و می توان با اضافه کردن کلسیم به مخمر، این مسئله را برطرف کرد.  مخمر را می توانید در مایعات و آب میوه حل کرده و بین غذاها مصرف کنید. افرادی که احساس خستگی می کنند، با استفاده از چند قرص مخمر یا مایع آن احساس انرژی مجدد می کنند. استفاده از چند عدد قرص مخمر همراه با مایعات قبل از غذا اشتها را کم میکند.

مخمر آبجو ماده ای است که از نظر عناصر انرژی زا غنی بوده و ۴۶ درصد پروتئین و مقدار کمی قند و چربی در خود دارد به واسطهٔ وجود ویتامین D در مخمر آبجو این ماده تعادل فسفر و کلسیم را حفظ می کند . مخمر آبجو مکمل ویتامینی سالم و مغذی بوده و این امتیاز را دارد که دارای کالری کمی است برای رژیم های چاقی مفرط علاوه بر آن تقویت کننده و تأمین کننده ی  مواد معدنی بدن نیز می باشد از مدت ها قبل این ماده را علیه آکنه و به طور کلی علیه تمام ناراحتی های پوستی خصوصاً مواردی که دارای منشأ گوارشی هستند ، به کار می برند زیرا این ماده به دفع سموم توسط مجاری طبیعی کمک می کند . علاوه بر آن پوست را نرم و ملایم نگهداشته و با چین و چروک ها مبارزه می کند . از نظر گوارشی ، مخمر آبجو فلور روده ای مختل شده به وسیلهٔ آنتی بیوتیک ها و روش های درمانی متعدد ورم روده ،  کولیت ها و یبوست مزمن را بازسازی می کند .

چون مخمر حاوی میزان زیادی ویتامین های B است ، نقش این ویتامین ها در بدن را تقویت می کند . ویتامین های B کمپلکس به سوخت و ساز کربوهیدارت ها ، چربی ها و پروتئین ها کمک می کند هم بسیار سیستم اعصاب را تقویت و عضلات مربوط به هضم را حفظ می کند . انواع ویتامین های B اثرات متفاوتی دارند به خصوص در تقویت سیستم عصبی این ویتامین ها ، استرس ،  افسردگی ، تحریک پذیری و خستگی و برخی عوارض پیری را کم می کنند . در شرایط فشار ، استرس یا 

عفونت بدن نیاز به میزان بیشتری به ویتامین های گروه B پیدا می کند .

بدن مازاد ویتامین B را ذخیره نمی کند . بنابراین باید به طور مرتب مصرف شود ویتامین های B به کاهش بیماری در مسافرت کمک می کند .

بیوتین یکی از ویتامین های B موجود در مخمر آبجو ، ناخن های شکننده را تقویت و به سلامت مو کمک می کند . بیوتین در بیماران دیابتی اثر انسولین را تقویت می کند و در درمان بیماری کلیوی ناشی از دیابت مفید است .

مخمرا بجو به عنوان منبع کروم نیز اهمیت دارد کروم می تواند کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کم کند کروم یک مکمل مهم در بیماران دیابتی نوع ۲ نوع (بزرگسالان نیز هست چون به 

میزان زیاد  قندخون ، را کم می کند . )  انسولین بدون کروم نمی تواند خوب کار کند و قندخون افزایش می یابد . مطالعات متعددی اثرات کروم در درمان آکنه جوش صورت را به خوبی نشان داده است ،  توانایی کروم در افزایش تأثیر فعالیت انسولین باعث شده است این ماده به عنوان کمک به کاهش وزن به کار رود . کروم به تنهایی خوب جذب نمی شود ولی هر گاه با مخمر آبجو مصرف شود بهتر جذب می شود . مخمر آبجو سیستم اعصاب را متعادل ساخته و خواب را تنظیم می کند . مخمر آبجو را به اشخاصی که دارای کار فکری شدید هستند ،  خانم های باردار و کارگرانی که کار بدنی سنگین دارند توصیه می کنند بر اثر خوردن مخمر هر چه بیشتر در شما گاز ایجاد شود نشان آن است که بیشتر دچار کمبود ویتامین های گروه B می باشید و بنابراین بیشتر به مخمر نیاز دارید . شما ممکن است یک فنجان قند بخورید و هیچ گاز در درون تان ایجاد نشود ، چرا که قند ، مستعد رشد باکتری ها نیست ، مخمر غذایی است عالی پس باکتری ها بر روی آن به خوبی رشد می کنند و هر گاه معده شما فاقد اسید کلریدریک باشد یا مقدار کمی آنزیمهای هضم تولید کند قسمت عمد ی  مخمر هضم نشده باقی می ماند و این جشن باکتری های روده ی شماست و همین گازها تولید می کنند افراد تندرست مخمر را به طور کامل هضم می کنند و هیچ گاز یا احساس سنگینی در آنها ایجاد نمی شود .

به خاطر داشته باشید که در مخمر به تقریب هیچ نوع چربی و نشاسته یا قند وجود ندارد پروتئین آن به تار و پود شما می چسبد ، اشتها را راضی میسازد و به شما چنان نیروی حیات می بخشد که بتوانید اضافه وزن بدن خود را آب کنید . اگر بتوان گفت تنها یک غذای کاهش دهنده وزن وجود دارد آن مخمر است .

یکی از روشهای مصرف مخمر که چندین برابر سریعتر از مخمر مخلوط با آب میوه به شما نیرو می بخشد ، خوردن آن به صورت مخلوط با «شیر» مقوی است که باید آن را " نوشابه ی نیروبخش " نام نهاد این عنصر دارای نقشی جهانی بدون هیچ گونه ممنوعیتی است زیرا مطلقاً بی خطر است.

انواع مخمرها :

۱ . مخمر آبجو ( Brewer's Yeast ) محصول جانبی آبجو که از رازک گرفته می شود و معمولاً 

به نام مخمر تغذیه ای Nutritional ( Yeast ) شناخته شده است .

۲ .مخمر تورولا Torula east روی چوب ساقه نیشکر رشد نموده و در ساخت کاغذ به کار می رود .

۳ . وی ( Whey ) یک محصول جانبی از شیر و پنیر و خوشمزه ترین ماده غیر مخمری است.

۴ .مخمر مایع Liguid Yeast که به نام مخمر سوئیسی و آلمانی شناخته شده و روی گیاهان عسل ، پرتقال

 و گریپ فروت پرورده می‌شود .

۵ . خمیر ترش نان ( Baket's Yeast ) دارای سلولهای زنده ، هستند از استفاده آنها اجتناب کنید زیرا تمامی ویتامین ها مخصوصاً ویتامین های B را در روده از بین می برد در مخمر های تغذیه ای این سلول های زنده به وسیله حرارت معدوم و در نتیجه از هدر رفتن ویتامین ها جلوگیری می شود . مخمر به دلیل تقویت کردن دستگاه دفاعی ،بدن برای اشخاص مبتلا به سرطان که در معرض پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند مفید است.

 

 

برچسب ها: مخمر, آبجو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.