مجله خوراکی ها دستورهای غذایی
انواع غذا با خرفه

انواع غذا با خرفه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 03 تیر 1402 magfood.ir/45
فهرست مطالب

خرفه گیاهی است علفی و یک ساله با برگ هایی گوشت دار که به صورت متقابل بر روی ساقه می رویند .

نوع خودروی آن ساقه های گسترده ای در سطح زمین دارد ؛ ولی انواع پرورشی آن دارای ساقه ای ضخیم و به صورت قائم است که تا 30 سانتیمتر طول دارد .

گل ها كوچك و به رنگ زرد روشن می باشند . خرفه به صورت خودرو در بسیاری از بوستان ها ،  اراضی ، شن زار حاشیه دریاچه ها و زمین های زراعی و باغستان ها می روید و نوعی علف هرز مزارع است .

این گیاه در بیشتر نقاط ایران نیز به صورت خودرو می روید و کمتر به صورت پرورشی در بازار موجود است . خرفه در مصر باستان تا به امروز به صورت سبزی ادویه و گیاه دارویی مصرف می شود .

نام خرفه در دارونامه کشورهای فرانسه ، مكزيك ، اسپانیا و ونزوئلا به صورت رسمی وجود دارد.

خرفه یکی از منابع خوب ویتامین C است . قسمت های خوراکی خرفه ، برگ ، گل و ساقه آن است که می توان به صورت سالاد و یا پخته در سوپ مصرف نمود . از خرفه می توان به اندازه ی اسفناج به صورت خوراکی استفاده نمود .

خواص و فواید خرفه را در مقاله ی " خرفه ، سبزی پر خاصیت " بررسی کردیم. در این مقاله انواع خوراک که با خرفه قابل تهیه است بررسی می شود، به امید استفاده ی بهتر و بیشتر از خرفه در سبد غذایی خانواده .

کشک و خرفه :

این غذا دارای نقادیر بالایی کلسیم است و یک غذای بدون گوشت است . برای افرادی که در رژیم ممنوعیت مصرف گوشت دارند و یا رژیم گیاه خواری دارند ، مناسب است .

● مواد لازم جهت تهیه ی کشک و خرفه :

- سبزی خرفه 

- کشک سابیده شده به میزان لازم

- پیازداغ به میزان ۳-۴ قاشق غذاخوری

- نعناع داغ ۲ قاشق غذاخوری

- 4 حبه سیر

- مراحل تهیه ی کشک و خرفه :

مرحله ی اول :

- ابتدا سبزی خرفه را که از قبل تمیز کردیم و شستیم و خرد کرده ایم را با یک استکان آب در قابلمه می ریزیم تا بپزد  و بعد از پخته شدن یعنی در حد تغییر رنگ باشد فقط ان را از روی شعله برداشته و  سپس در سبد آب کش کرده و با اب  کمی می شوییم .

- مرحله ی دوم :

اکنوک باید پیاز و سیر و نعناع هر کدام را جدا جدا سرخ کرده و اماده کنیم . ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کرده و با روغن در یک تابه ی کوچک تفت می دهیم تا طلایی و سبک شوند .

سپس سیر را ریز خرد کرده ، یا رنده کنید و یا له کنید و سپس با روغن تفت دهید .

نعناع را هم با کمی روغن بر روی شعله ی ملایم حرارت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد و اماده شود .

مرحله ی اخر :

خرفه را در تابه ریخته  و کمی داغ می کنیم و سپس در ظرف سرو کردن غذا می ریزیم . کشک را روی ان می ریزیم و سپس نعناع داغ و سیر داغ را اضافه می کنیم . این غذا با نان میل می شود .

 

 

سالاد خرفه ترکیه ای :

- سیب زمینی پخته شده ۲ عدد

- هویج ۲ عدد

- جعفری ، شوید و خرفه از هر کدام یک دسته

- خیار ۱ عدد

- زیتون سبز ۵-۶ عدد

● مواد لازم جهت تهیه ی سس :

- ماست ۵-۶ قاشق غذاخوری

- سس خردل ۱ قاشق غذاخوری

- سس مایونز ۱ قاشق غذاخوری

- سیر رنده شده ۲ حبه

- نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

- نعناع خشک ۱ قاشق چای خوری

● دستور تهیه ی سالاد خرفه ترکی :

مرحله اول :

برای درست کردن این سالاد خوشمزه ابتدا دو عدد سیب زمینی را می شوییم و با مقداری آب؛ آب پز می کنیم بعد از اینکه پخته شدند پوست شان را می گیریم و به صورت نگینی خرد می کنیم .

مرحله دوم :

جعفری و شوید را پاک می کنیم و بعد از اینکه شستیم و آب انها کاملا خارج شد ،  روی تخته ی آشپزخانه ریز خرد می کنیم  .خرفه را هم برگ برگ جدا می کنیم نیازی نیست ریز خرد شود ، فقط خوب می شوییم و کناری می گذاریم تا اب ان خارج شود .

خیار را پوست گرفته و به همراه زیتون حلقه حلقه خرد می کنیم . هویج را هم پوست گرفته و با  رنده ی درشت ، رنده می کنیم . تمام مواد را داخل کاسه ی نسبتا بزرگی می ریزیم و مخلوط می کنیم .

مرحله  ی سوم :

در این مدحله باید سس سالاد اماده شود . برای درست کردن سس داخل کاسه ای پنج-  شش قاشق ماست ،  یک قاشق سس مایونز ، کمی سس خردل می ریزیم و با همزن دستی خوب می زنیم تا کاملاً یک دست شوند .

حالا دو حبه سیر را رنده کرده و اضافه می کنیم و در نهایت کمی نمک و فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر نعناع خشک اضافه را می کنیم و خوب باهم مخلوط می کنیم .و روی سالاد می ریزیم و هم می زنیم تا کل سالاد با سس مخلوط  شود و بعد در ظرفی که می خواهیم  سرو کنیم ، می ریزیم .

به همین راحتی سالاد خرفه خوشمزه ما آماده می شود و بعنوان یک غذای ساده برای شب و یا پیش غذا قابل مصرف است .

اشکنه ی کشک و خرفه :

اشکنه ها از غذاهای سنتی ایران هستند و در عین مقوی بودن ، بسیار ساده هستند و به راحتی اماده می شوند .در این قسمت دستور تهیه ی اشکنه ی کشک و خرفه را بررسی می کنیم .

مواد مورد نیاز جهت تهیه ی اشکنه ی کشک و خرفه :

- خرفه 500 گرم

- روغن یا کره 5 قاشق چایخوری

- پیازداغ 3 قاشق سوپخوری

- گردو آسیاب کرده 100 گرم

● طرز تهیه ی اشکنه ی کشک و خرفه :

 

- آب 1 ليتر

- كشك 500 گرم

- نعناع داغ 4 قاشق سوپخوری

- در صورت تمایل پیازداغ ،  نعناداغ و گردو اضافی به میزان لازم

● طرز تهیه ی اشکنه ی خرفه و کشک :

- ابتدا برگ های خرفه را از ساقه جدا کنید ،  خرفه ها را بشوئید و خرد کنید . آن گاه در قابلمه ی  مناسبی روغن بریزید و روی اجاق قرار دهید .

سپس خرفه را بیفزائید و تفت دهید .

پیاز را در ظرف دیگری نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود . اکنون پیازداغ اماده شده ، گردوی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید .

كشك را قبل از اضافه کردن با اب مخلوط کنید و سپس  به خرفه وسایر مواد داخل قابلمه  اضافه کنید و 20 دقیقه بجوشانید .

حالا نعنا داغ را بیفزائید و مخلوط کنید .‌اکنون اشکنه را برای پذیرائی در ظرف مناسبی بریزید و با پیاز داغ و نعناع داغ و گردو بیارائید و میل کنید .

این غذا منبع خوبی از کلسیم است و برای کودکان در حال رشد بسیار توصیه می شود ‌.

کوکوی خرفه :

● مواد لازم جهت تهیه ی کوکوی خرفه :

- سیب زمینی ۲ عدد

- خرفه به میزان دلخواه

- سير ۱ حبه

- تخم مرغ ۳ عدد

- روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

- ادویه جات به مقدار لازم

- آرد گندم به مقدار لازم

● طرز تهیه کوکو با خرفه :

مرحله ی اول :

برای تهیه کوکو با خرفه ابتدا باید خرفه ها را شسته و چوب های ضخیم آن را جدا کنید و با دستگاه یا دست خوب خرد کنید.

سپس تخم مرغ را در یک ظرف جدا شکسته و خوب به هم بزنید تا کف ریز در آن ببینید و تخم مرغ ها کاملا مخلوط و یکنواخت شوند  .

مرحله ی دوم :

سیب زمینی ها را اب مز می کنیم و بعد از خنک شدن ریز و نگینی کنید و یا رنده کنید و به  خرفه اضافه کنید.  سپس تخم مرغ های همزده و یکدست شده را روی آن بریزید و خوب به هم بزنید .

مرحله ی سوم :

اکنون زمان طعم دار کردن کوکو است . ادویه جات و سیر و آرد گندم را به مواددکوکو اضافه می کنیم .

مرحله چهارم :

توجه داشته باشید که مواد کوکوی شما نباید خیلی شل و یا سفت باشد و به همین دلیل میزان آرد را مشخص نکردیم . سعی کنید به قدری آرد اضافه کنید تا مواد کوکو خودش را بگیرد .

مرحله پنجم:

اکنون زمان سرخ کردن کوکو ها می باشد . تابه را روی اجاق گذاشته و روغن بریزید و صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود تا کوکو به تابه نچسبد . مواد کوکو را درون تابه ریخته و در تابه را بگذارید و منتظر باشید که تا یک طرف کوکوی خرفه شما بپزد .

مرحله ششم :

 بعد از سرخ شدن طرف اول باید کوکوی خود را برش دهید و چند دقیقه هن را از روی شعله بردارید تا به راحتی از تابه جدا شود و  بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود . سعی کنید شعله ملایم باشد تا کوکوی شما کاملا مغز پخت شود .

مرحله هفتم :

اگر کوکوی شما خوب پخته نشده باشد مزه سیر را کاملا در آن احساس می کنید ولی به محض پختن کوکو ،  مزه کوکو ترکیبی و معطر می شود و می توانید با گوجه فرنگی و خیار شور تزیین کنید . 

 

 

 خورش پرپین ( خرفه ) :

خرفه ، از جمله سبزیجات معر و خوش طعمی است که ما کمتر آن را مصرف می کنیم . در حالی که با آن می توان غذاهای متعددی درست کرد و حتی آن را با سبزی خوردن مخلوط کرد . این سبزی را می توان در فریزر هم نگه داشت . یکی از غذاهای خوشمزه که با این سبزی تهیه می شود ،

خورش خرفه است .

این خورش ، یک خورش ایرانی است که با پرپین یا خرفه تهیه می‌شود . این خورش مانند خورش سبزی است اما به دلیل وجود خرفه طعم ملایم تری دارد. پرپین لعاب زیادی در خورش بوجود می آورد که طعم و مزه خاصی ایجاد می کند . این خورش را می توان با برنج سفید یا کته زعفرانی طبخ و سرو نمود . به جای پوره گوجه می توان از رب گوجه نیز استفاده کرد که کاملا سلیقه ای است.

- مواد لازم جهت تهیه ی خورش پرپین  برای ۴ نفر :

- پیاز ۱ عدد

- ادویه و زردچوبه به مقدار لازم

- گوشت ۴۰۰ گرم

- پرپین ( خرفه ) ۴۰۰ گرم

- گوجه ۲ عدد

- لیمو عمانی ۲ عدد

- گرد لیمو به مقدار لازم

- نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

- لپه نصف پیمانه

● دستور پخت خورش پرپین :

مرحله ی اول :

- برای تهیه خورش پرپین یا خرفه ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم . یک قابلمه بر میداریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود سپس پیازها را درون آن ریخته و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

مرحله ی دوم :

-در این مرحله ادویه و زرد چوبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی آن خارج شود . گوشت را تکه تکه خرد می کنیم و در قابلمه با پیازها تفت می دهیم . سپس آب جوش روی آن ریخته و درب قابلمه را می بندیم تا گوشت ها نیم پز شوند .

مرحله ی سوم :

- حالا پرپین ها را به خوبی شسته و به صورت ریز خرد می کنیم . ( مانند قرمه سبزی ) .سپس  یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم . پرپین ها را تفت می دهیم کمی زردچوبه هم به آن اضافه می کنیم و با روغن ملایم تفت می دهیم .

مرحله ی چهارم :

توجه داشته باشید که نیازی نیست مثل سبزی خورش خیلی سرخ شود و کافی است کمی تفت بخورد تا فقط تغییر رنگ دهد . گوجه ها شسته و با رنده ی ریز پوره می کنیم و به سبزی ها اضافه می کنیم و می گذاریم با سبزی تفت بخورد .

مرحله ی پنجم :

در این مرحله پس از اینکه کمی که تفت خورد ، در ماهی تابه را بسته و می گذاریم کمی جا بیفتد و روغن پس دهد . گوشت که نیم پز شد ، سبزی را به آن اضافه کرده و درب قابلمه را میب ندیم و اجازه می دهیم  با هم بپزدو خورش جا بیفتد .

مرحله ی  ششم :

در اواسط ، پخت لیمو عمانی را با کارد سوراخ کرده و به خورش اضافه می‌کنیم .

لپه را ازقبل خیس کرده ایم ، با کمی آب می گذاریم تا بپزد . سپس لپه های پخته را آبکش کرده و به خورش اضافه می کنیم . نمک و فلفل و گرد لیمو را به آن اضافه می کنیم .

بعد از جا افتادن خورش ان را با برنج سرو کنید و لذت ببرید .

 

بورانی خرفه :

بورانی خرفه یکی از انواع بورانی ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده و در عین حال مقوی می باشد . بورانی در واقع ترکیب انواع سبزیجات می باشد که با ماست ترکیب می شود و برای انواع مهمانی ها استفاده می شود و طعم و مزه بسیار خوبی در کنار دیگر غذاها دارد . بورانی برای گیاه خوارن یک ترکیب فوق العاده و مقوی

می باشد . برای این پیش غذای لذیذ از سیر و نعناع و غنچه گل محمدی برای تزئین استفاده می شود . اما در تهیه ی انواع بورانی ها باید از ماست چکیده استفاده کنید  .ماست آبکی و شل اصلا مناسب تهیه بورانی نمی باشند . اما شاید برای شما جالب باشد که خرفه چیست  ؟

یکی از مهمترین گیاهان دارویی در جهان می باشد که سرشار از امگا۳ می باشد گیاه خرفه یک گیاه علفی می باشد که بیشتر در نواحی مدیترانه رشد می کند و برای بهبود سلامت قلب بسیار مفید است . همچنین گیاه خرفه برای کاهش وزن نیز مناسب است . شما می توانید بورانی خرفه را برای مهمانی و مجالس خود نیز تهیه کنید و از خواص بسیار خوب آن بهرمند شوید . اکنون بورانی خرفه را با هم بررسی می کنیم .

 

- مواد لازم برای تهیه بورانی خرفه :

- خرفه ۲۰۰ گرم

- ۲ عدد سير

-  ماست ۱.۵ پیمانه

- نعناع خشک ۱ قاشق غذا خوری

- نمک ، فلفل سیاه به مقدار لازم

- روغن زیتون و گردو و نعناع  و گل محمدی برای تزئین به مقدار لازم

● طرز تهیه ی بورانی اسفناج خوشمزه و مجلسی با ماست و مغز گردو 

- مرحله اول آماده سازی خرفه :

ابتدا باید خرفه را بشوییم و برگ برگ کنیم و کمی بپزیم .  سپس برای پخت خرفه ها می توانید به همراه کمی آب داخل قابلمه ریخته و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه پخته شود و یا می توانید داخل قابلمه یا دستگاه بخارپز آنها را بپزید .

- مرحله دوم مخلوط کردن مواد :

در ادامه خرفه ها را بعد از پخت داخل یک آبکش ریخته و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود . سپس داخل یک کاسه ریخته و کمی با گوشت کوب بکوبید تا له شود . سپس سیرها را پوست بگیرید و رنده ریز کنید .

- مرحله ی سوم مخلوط کردن مواد با ماست :

داخل یک کاسه ماست را به همراه کمی روغن زیتون با همزن دستی هم بزنید،  تا یکدست شود . سپس در ادامه خرفه له شده و سیر را اضافه کنید و هم بزنید و نعناع خشک را اضافه کنید . در انتها نمک و فلفل سیاه بزنید .

- مرحله چهارم تهیه بورانی خرفه :

بعد از مخلوط شدن مواد روی بورانی را با گردوی خرد شده ،‌نعناع و کمی روغن زیتون و گل محمدی تزئین کنید و برای ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه ها به خورد هم بروند . سپس سرو کنید .

 

نکات کلیدی در تهیه بورانی خرفه :

- شما می توانید بنا به ذائقه خود میزان سیر را تغییر دهید و یا فقط از پودر سیر استفاده کنید .

- حتما خرفه را بعد از پخت به مدت ۱۵ دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود .

-  این گیاه را می توانید به صورت سبزی داخل

سالادهای خود نیز استفاده کنید .

- به دلخواه می توانید به بورانی خرفه ۱ عدد خیار اضافه کنید .

 

 

-  مصرف این بورانی در بین وعده ها با نان بسیار مقوی است و برای کودکان در حال رشد و تامین کلسیم توصیه می شود .

 

برچسب ها: غذا, با, خرفه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.