مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خرفه ، سبزی پر خاصیت

خرفه ، سبزی پر خاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 31 خرداد 1402 magfood.ir/44
فهرست مطالب

خرفه یک گیاه وحشی و خودرو است که از زمان های بسیاردور در طب های سنتی بسیاری از سرزمین ها به عنوان یک داروی گیاهی بسیار اثر بخش به کار می رفته است ؛ از چین گرفته تا ایران و کشورهای مختلف اروپا. این گیاه طعمی شور و نمکی و البته ترش دارد و از این نظر شکل خام آن ممکن است به مزاج بسیاری افراد خوش نیاید ؛ از همین رو می توان آن را به شکل پخته و داخل غذاهای مختلف نیز مصرف کرد .

فراوانی خواص خرفه در کنار کالری بسیار پایین و همچنین قند و کربوهیدرات اندک آن ، باعث شده تا این گیاه به گزینه ای عالی برای استفاده در رژیم های گیاهی تبدیل شود .

خرفه با بهره مندی از بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی کمیاب  یک منبع عالی برای حفظ سلامت پوست و مو ، کبد وکلیه ، قلب ، دستگاه گوارشی و.... به حساب می اید .

خرفه یک گیاه مفید است که مصرف آن ،  فواید زیادی برای حفظ سلامتی به همراه خواهد . داشت البته بسیاری از مردم شناخت درستی از این گیاه ندارند و آن را یک علف هرز می دانند . در این سبزی مواد مفید مختلفی همچون چربی امگا ۳ دیده می شود .

خرفه در حقیقت یک گیاه برگی پرآب است که هم به صورت پخته و هم به شکل خام مورد استفاده قرار می‌گیرد . نام علمی این گیاه ، Portulaca oleracea است . شاید برای شما جالب باشد که بیش از ۹۳ درصد از ساختار این گیاه از آب تشکیل شده است. از لحاظ ظاهری ساقه ها دارای رنگ قرمز هستند و برگ ها نیز به شکل سبز پررنگ دیده می شود . این سبزی از لحاظ طعم شباهت زیادی به اسفناج یا شاهی دارد که مهمترین مشخصه آن به حساب می آید . این گیاه سازگاری زیادی در طبیعت دارد و در بسیاری از مناطق رشد می کند . این گیاه قادر است که حتی در خاک های قلیایی یا شور نیز رشد خود ادامه دهد .

خرفه گیاهی است که در دسته بندی خرفه ئیان دسته بندی می شود و نوعی علف یک ساله است که گونه های فراوانی دارد و در مقابل خشکی بسیار مقاوم است . جالب است بدانید که بین ۴۰ تا ۱۰۰ گونه از این گیاه در سراسر زمین موجود می باشد .

خرفه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص خرفه را برای تان جمع آوری کرده ایم . برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص خرفه در ادامه با ما همراه باشید.

 

ترکیبات خرفه :

- مجموع انرژی16 کیلوکالری

- کربوهیدرات ها 3.4 گرم

- پروتئین 1.30 گرم

- چربی کل 0.1 گرم

- کلسترول 0 میلی گرم

 

ویتامین ها :

- فولات ( B9 ) 12 میکروگرم

- نیاسین ( B3 ) 0.480 میلی گرم

- پانتوتنیک اسید ( B5 ) 0.036 میلی گرم

- 0.073 میلی گرم ویتامین B6

- ریبوفلاوین ( B2 ) 0.112 میلی گرم

- تیامین ( B1 ) 0.047 میلی گرم

- 1320 واحد بین المللی ویتامین A

- 21 میلی گرم ویتامین C

 

مواد معدنی و الکترولیت ها :

- سدیم 45 میلی گرم

- پتاسیم 494 میلی گرم

- کلسیم 65 میلی گرم

- مس 0.113 میلی گرم

- آهن 1.99 میلی گرم

- منیزیم 68 میلی گرم

- منگنز 0.303 میلی گرم

- فسفر 44 میلی گرم

- سلنیم 0.9 میکروگرم

- روی 0.17 میلی گرم

 

خواص خرفه :

- تقویت و سلامت استخوان ها :

خرفه به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ضعف استخوان ها می باشد . در خرفه کلسیم ، منیزیم ، آهن و منگنز به وفوریافت می شود . این مواد برای تحکیم استخوان ها بسیار موثر است. اگر می خواهید از پوکی استخوان در امان باشید ، حتما در فصل رویش این سبزی از ان استفاده کنید .

 

-محافظت از پوست :

خرفه می تواند برای درمان مشکلات پوستی موثر باشد .انلاح و ویتامین های خرفه باعث تقویت و سلامت پوست می شود .همچنین  از خرفه می توان به عنوان یک درمان موضعی استفاده می شود  . زیرا که دارای ویتامین A می باشد .

 

- رژیم لاغری و کاهش وزن :

خرفه به دلیل داشتن کالری پایین برای کاهش وزن مناسب است ، چرا که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند بهتر است از خرفه استفاده کنند . چرا که به دلیل داشتن کالری کم برای رژیم غذایی مناسب است . فیبر خرفه در ایجاد احساس سیری موثر است و املاح و ترکیبات ان در حین کاهش وزن ، سلامت و زیبایی پوست را حفظ می کند .

 

- بهبود گردش خون بدن :

خرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند . با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز در بدن افزایش می یابد .  افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود .

در کنار درمان های کم خونی استفاده از خرفه نیز برای اصلاح گردش خون موثر است .

 

- خواص  انتی اکسیدانی ( ضد سرطانی ) :

برای درمان سرطان نیز می توان از خرفه استفاده نمود . سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان می باشد که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است . برای پیشگیری از سرطان راه حل های مختلفی وجود دارد . خرفه به دلیل داشتن ویتامین های A و C می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در خرفه با سرطان ریه و سرطان دهان مقابله می کند . خرفه دارای رنگ دانه بتالائین می باشد که باعث ایجاد رنگ های زرد و قرمز می شود . مواد ذکر شده باعث می شود تا از جهش رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان شود .

- محافظت از قلب :

خرفه به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا سه می تواند برای سلامت قلب مفید باشد . روش های مختلفی برای بهبود عملکرد  قلب وجود دارد . اسید های چرب امگا سه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود . همچنین این عنصر باعث می شود تا تعادل کلسترول در بدن به شکل ویژه ای برقرار شود .

کسانی که در طول رژیم خود از امگا سه استفاده می کنند خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند . همچنین امگا سه باعث کاهش تصلب شرایین می شود . این امر باعث می شود تا از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری شود .

 

 - درمان فشار خون بالا :

یک عنصر مهم و موثر در کاهش فشار خون ،‌پتاسیم است .جالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث میشود تا فشار خون کاهش پیدا کرده و قلب در آرامش به سر ببرد.

 

 

تقویت و حفظ سلامت کبد :

خواص خرفه برای کبد نیز بیش از همه در طب اسلامی تأکید شده است . گفته شده است که خرفه توانایی سم زدایی از کبد را داشته و همچنین در بهبود عملکرد آن اثرگذار است . بنابراین می توانید با قرار دادن خرفه در رژیم

ثابت هفتگی خود به مرور زمان از کبد خود محافظت کرده و اختلالات غیرحاد آن را برطرف نمایید . یک راه مصرف هر روز خرفه همراه سبزی خوردن است .

 

خواص خرفه برای پوست و مو :

اثرات خرفه بر سلامتی پوست به اندازه ای است که حتی می توان آن را به صورت موضعی نیز مصرف کرد و از خواص بی نظیر آن بهره گرفت . برگ خرفه یک منبع عالی برای ویتامین A و انواع آنتی اکسیدان ها بوده و از همین رو هر شکلی از مصرف آن ، چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی آثار فوق العاده ای را برای پوست شما به همراه خواهد داشت. شما می توانید از خرفه به عنوان یک ضد التهاب قدرتمند بهره بگیرید . پیاز مو را تقویت می کند . نصرف موضعی ان برای تقویت ریشه ی موی بانوانی که از رنگ استفاده می کنند موثر است .

همچنین با کمک آنتی اکسیدان های موجود در خرفه  کمک رفع چین و چروک های صورت شما می کند . از سویی این گیاه می تواند فرآیند تولید سلول های جدید پوستی را نیز تسریع کند و بدین طریق در از بین بردن آسیب های پوستی ، لک پوستی ،  آکنه و... اثر چشمگیری بگذارد . در مجموع خوردن و استعمال موضعی خرفه اثری محسوس بر سلامت و شادابی پوست شما خواهد گذاشت.

اثر خرفه بر مو نیز قابل بررسی است به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند و همچنین آهن ، خرفه می تواند محافظ مناسبی برای موهای شما باشد و از ریزش آنها جلوگیری کند همچنین موهای آسیب دیده و شکننده را می توان با خوردن خرفه تقویت کرد .

 

خواص خرفه برای مردان :

در برخی منابع طب سنتی درباره خواص خرفه برای افزایش و تقویت نیروی جنسی و قدرت باروری مردان گفته شده است ، که این ماده به علت دارا بودن انتی اکسیدان های فراوان و املاح و ویتامین های فراوان ،   اثرات مثبتی بر کیفیت اسپرم و باروری آقایان دارد .اما تاکنون هیچ منبع علمی موثقی برای این موضوع یافت نشده است بنابراین داروهایی که با نام تقویت قوای جنسی آقایان و با ترکیبات دارای خرفه فروخته می شوند مهر تائید تحقیقات علمی را ندارند و بصورت تجربی تجویز می شوند .

 

خرفه و سنگ کلیه :

خواص خرفه برای افراد مبتلا به سنگ کلیه  خواص مثبتی نیست . از همین رو اگر احتمال می دهید عفونت ادراری شما به خاطر سنگ کلیه یا مشکلات مشابه است، از خوردن خرفه صرف نظر کنید  .یک ماده خاص به نام اگزالات در خرفه وجود دارد که خوردن بیش از حد آن می تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود ؛ از همین رو اگر پیشاپیش دچار این بیماری هستید ، بهتر است دور خرفه را خط بکشید .

برای کم کردن اگزالات موجود در خرفه راه هایی وجود دارد ؛ برای مثال بخارپز کردن خرفه مقدار قابل توجهی از اگزالات موجود در آن را کم می‌کند . همچنین گفته می شود ترکیب ماست و خرفه نیز اگزالات آن را کم خواهد کرد؛ هرچند بهتر است ماست و خرفه را ترکیب نکنید ،  چراکه ممکن است فشار خون یا قند خون شما را بیش اندازه پایین بیاورد .

 

اثرات مفید بر سیستم قلبی - عروقی :

به دلیل وجود دو ماده آلی و معدنی خاص ، خرفه یک گیاه مفید برای سلامت قلب به حساب می آید . این دو ماده سکی  اسید چرب امگا 3 و دیگری  پتاسیم است . پتاسیم یک ماده ضروری برای عملکرد طبیعی و سوخت و ساز نرمال بدن است که در صورت کاهش آن ، ممکن است خطرات جدی برای بروز سکته قلبی و مغزی وجود داشته باشد . خرفه یک منبع عالی برای پتاسیم است و مقدار زیادی از این ماده را در خود دارد .

به علاوه حضور اسید چرب امگا 3 در خرفه باعث شده تا به یک سبزی منحصر به فرد تبدیل شود و منبعی عالی برای جذب امگا 3 در بین گیاه خواران باشد . اثر ضروری این اسید چرب برای بدن از این رو است که یک کاهش دهنده ی قدرتمند  کلسترول های بد خون است ؛ در صورت نبود این ماده خطر بروز انواع بیماری های قلبی و البته سکته و ایست قلبی وجود خواهد داشت  . جالب  آنکه خرفه نه تنها میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد که در افزایش میزان کلسترول خوب هم نقش ایفا می کند .

 

اثرلت مفید خرفه برای بانوان :

یکی از خواص خرفه در طب اسلامی که در پزشکی مدرن نیز تأیید شده است قاعده آور بودن این گیاه است. بنابراین اگر دچار اختلالات غیرحاد قاعدگی هستید می توانید از خرفه برای تحریک قاعدگی خود بهره بگیرید . دقیقاً به همین جهت خوردن خرفه برای خانم های باردار منع شده است و ترجیحاً این دسته از خانم ها نباید در هیچ دوره ای از بارداری خود خرفه مصرف کنند . این گیاه اثر شل کننده برای رحم و عضلات آن دارد و از همین رو خطر سقط جنین را بالا می برد .

خواص خرفه برای رحم اما محدود به تحریک قاعدگی نیست . همچنین گفته می شود این گیاه می تواند از خانم ها در برابر خون ریزی های شدید رحمی در موقع قاعدگی محافظت کند و این موضوع نیز از دیگر مواردی است که خرفه را به یک گیاه خاص و منحصر به فرد تبدیل می کند .

در صورتی که خونریزی شدید دارید می توانید به خرفه به عنوان یک راه حل نگاه کنید .

قبل از هر گونه مصرف دارویی با پزشک خود مشورت کنید .

 

فوائد  دانه ی خرفه :

اما خرفه فقط برگ و ساقه خوراکی ندارد و دانه هایی که از گل خرفه به دست می آیند نیز خوراکی هستند . خواص دانه ی خرفه فراوان بوده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم :

۱.  کلسیم و آهن موجود در دانه خرفه مقدار قابل توجهی است ؛ مهمتر آنکه به دلیل نبود اگزالات در این دانه بر خلاف ساقه و برگ خرفه ،  کلسیم و آهن این دانه بهتر می توانند جذب شوند . اگزالات نوعی مانع در برابر جذب آهن و کلسیم است . بنابراین تخم خرفه برای استخوان ها اثر

فوق العاده ای دارد .

۲ . در تخم خرفه میزان قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 موجود است . اثرات این اسید را پیشتر بیان کردیم .

۳ . تخم خرفه همچنین اثرات جالبی در جلوگیری از بروز مشکلات قلبی ، کبدی و همچنین عفونی دارد .

 

خواص خرفه خشک شده :

خرفه خشک شده را می توان در غذا ریخت و یا آنکه آن را به صورت دمنوش مصرف کرد . به هر ترتیب خواص خرفه خشک شده فوق العاده اند و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد . این ماده ضمن آنکه از اغلب خواصی که درباره خرفه خام گفته شد ،  بهره می برد برخی خواص دیگر نیز دارد. برای مثال می توان  به مفید بودن آن برای کم خونی اشاره کرد که به سبب مس و آهن فراوان آن ممکن شده است .

 

خواص خرفه برای یبوست :

خواص خرفه برای یبوست و سایر مشکلات گوارشی که در ادامه اشاره می کنیم بیش از هرچیز به دلیل بهره مندی از میزان فیبر خوراکی بالا در کنار مواد آلی مهمی همچون آلانین اسید مالیک ، دوپامین و سیتریک اسید است . این مواد چند اثر مهم دارند : میزان رطوبت مواد دفعی از روده را تنظیم می کنند و از همین رو بسیاری از مشکلات این زمینه نظیر پیوست و اسهال را از بین می برند .

عملکرد خرفه در این زمینه به حدی قدرتمند است که در طب های سنتی بسیاری از مناطق جهان از خرفه برای درمان بیماری های سنگینی همچون بواسیر و اسهال خونی استفاده می شده است . البته اگر شما به بیماری های مشابه دچار هستید ، لازم است به پزشک مراجعه کنید و درمان های خانگی راه چاره مناسبی نخواهند بود .

 

برچسب ها: سبزی, خرفه, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.