مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
افزودن قارچ به سبد غذایی

افزودن قارچ به سبد غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 دی 1401 magfood.ir/24
فهرست مطالب

قارچ گیاهی پر خاصیت و قابل دسترس می باشد . خواصی چون داشتن پروتئین فراوان در بین گیاهان ، اهن قابل جذب ، کالری کم و ... باعث اقبال ان شده است .

مزاج قارچ سرد و تر است .و در مقاله ای با نام قارچ و خواص ان به بررسی مواردی که مصرف قارچ ضرر دارد پرداخته شده است . اما در صورتی که مصرف قارچ برای شما مفید است و یا از مصلحات قارچ در کنار ان مصرف می کنید تا ضررهای ان کم شود ، حال چگونه و با چه تدابیر و برنامه ی غذایی قارچ را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود وارد کنیم . در این مقاله به بررسی غذاهایی که با قارچ پخته می شوند می پردازیم .

 

سوپ قارچ :

سوپ بعنوان یک پیش غذای لذیذ اقبال زیادی دارد . جهت مصرف سوپ می توان از ان برای تهیه ی سوپ استفاده کرد . مواد لازم جهت تهیه سوپ قارچ :

 - قارچ 

 - گندم یا جوی پرک

- آب گوشت یا آب مرغ

- فلفل دلمه ای

- ارد 

آبلیمو

- نمک و فلفل

برای تهیه ی این سوپ خوشمزه ابتدا قارچ ها را شسته و نگینی خرد می کنیم . با کمی روغن تفت می دهیم . بعد ارد را اضافه می کنیم . آب مرغ یا آب گوشت را کم کم اضافه می کنیم تا ارد یکنواخت و یکدست شود . بعد جو یا گندم پرک را اضافه می کنیم و نمک را اضافه می کنیم ‌ و اجازه می دهیم سوپ بجوشد و به قوام اید . بعد از رسیدن به قوام دلخواه ، ابلیمو و جعفری را اضافه می کنیم و سرو می کنیم . در صورتی که جهت افزایش وزن از این سوپ استفاده می شود می توانید مقداری خامه به ان بیفزایید . 

خوراک قارچ و بادمجان :

بادمجان و قارچ هر دو بافت نرم و لطیفی دارند و در صورتی که خوب پخته و مزه دار شوند ، غذای لذیدی خواهند بود . در این قسمت خوراکی را اموزش می دهیم که پروتئین ان کاملا گیاهی است و از قارچ تامین می شود . مواد لازم :

- بادمجان بزرگ دو عدد

- قارچ ۴۰۰ گرم

- پیاز سفید یک عدد

- پیاز قرمز یک عدد

- فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد بزرگ نگینی خرد شده .

- فلفل دلمه ای سبز ۱ عدد بزرگ نگیتی خرد شده .

- سیر دو حبه

- روغن زیتون ۵ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل به مقدار لازم .

- اویشن به میزان لازم

ابتدا دو بادمجان را نگینی خرد کرده و در ماهیتابه تفت می دهیم تا طلایی شوند .

سپس بادمجان را برداشته ، پیاز نگینی را کمی تفت می دهیم تا شیشه ای و شفاف شود و بعد فلفل دلمه های نگینی را همراه پیاز تفت می دهیم و در آخر قارچ ها را اضافه می کنیم . تفت می دهیم تا آب قارچ ها جمع شود . در اخر سیر را اضافه می کنیم و سایر ادویه ها به دلخواه اضافه می شوند . بادمجان تفت داده شده را هم به مواد اضافه نمایید و مخلوط نمایید . این خوراک بعد از سرو شدن با نان و یا با برنج قابل استفاده می باشد .

خوراک قارچ و مرغ :

استفاده از قارچ که یک پروتئین گیاهی محسوب می شود ، در کنار یک پروتئین حیوانی منجر به تکمیل خواص این پروتئین گیاهی و دریافت املاح و ویتامین های بیشتر همراه با مصرف پروتئین گیاهی و کمک به کاهش کلسترول دریافتی در یک وعده می شود . مجموع این موارد منجر به سلامت بیشتر افراد مصرف کننده ی این خوراک خوشمزه می شود .

مواد لازم برای تهیه ی این خوراک :

- سینه مرغ خرد شده یا بوقلمون نیم کیلو گرم

- قارچ یک کیلو گرم 

- فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد

- فلفل دلمه ای سبز ۱ عدد

- گوجه فرنگی ۵ عدد

- سیر رنده شده ۲ حبه

- روغن مایع به میزان لازم

- نمک ، پودر فلفل و ادویه ی کاری به میزان لازم

اردور قارچ :

اردور ها طیف وسیعی از گروه غذایی را تشکیل می دهند . اردور قارچ یک غذای گیاهی و متفاوت است که برای افراد وجترین جذاب و خوشمزه است . البته سایر افراد نیز از تناول این غذا بسیار منتفع می شوند . مواد لازم تهیه ی این اردور شامل :

- قارچ نیم کیلو

- پیاز رنده شده ۳ عدد

 - تخم مرغ ۴ عدد

- روغن ، نمک و فلفل به مقدلر لازم

- زعفران کمی

- جعفری چند قاشق غذاخوری

- مقداری اب گوشت یا اب مرغ

پیازها را رنده کرده و با مقداری روغن تفت مختصر می دهیم تا سبک شوند . قارچ ها را حلقه شده به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم . در این مرحله مقداری آب گوشت و یا آب مرغ را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا مواد بپزند . ادویه ها و نمک را به مقدار لازم اضافه می کنیم ‌. وقتی آب جمع مواد داخل ماهیتابه جمع شد از روی حرارت برمی داریم و تخم مرغ ها را که در ظرفی شکسته ایم و زعفران هم به ان اضافه کرده ایم را به تابه می افزاییم و روی حرارت قرار می دهیم تا مواد اماده ی خوردن شوند . بعد با جعفری تزئین می کنیم .

پای قارچ و برنج :

پای ها یاداور فرم خاصی از غذا هستند که بدون نیاز به سرخ کردن در فر اماده می شوند . پای قارچ و برنج نیز نوع خاصی از پای می باشد که بعنوان یک دستور غذایی برای وارد کردن قارچ در سبد غذایی مفید است .

مواد لازم جهت تهیه ی پای برنج و قارچ شامل :

- قارچ ۲۵۰ گرم

- برنج دو پیمانه

 - پیاز یک عدد

- تخم مرغ آبپز ۳ عدد

- خمیر نان ۱۲۰ گرم

- تخم مرغ زده شده ۱ عدد

- سبزی معطر در صورت تمایل

- سس بشامل

- نمک ، فلفل ، زردچوبه و ادویه به میزان لازم

۳ عدد تخم مرغ اب پز شده را در ظرفی حلقه حلقه یا خرد می کنیم . پیاز را خرد می کنیم و همراه کمی روغن تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود . بعد قارچ های خرد شده را اضافه می کنیم و بعد از تفت مختصر ادویه ها را اضافه می کنیم و مقداری سبزی معطر . برنج را جداگانه ابکش می کنیم حالا در ظرف گودی که مخصوص فر است ، برنج و مواد را لایه به لایه می چینیم . در صورت تمایل به مواد لابلای بر نج می تواتید سس بشامل اضافه کنید . بعد روی مواد را با خمیر می پوشانیم و در نهایت تخم مرغ زده شده را روی ان پخش می کنیم . در فر قرار می دهیم تا کاملا روی آن طلایی شود .

قارچ شکم پر :

مواد لازم جهت این غذای بدون نیاز به سرخ کردن به شرح زیر است :

- قارچ بزرگ ۸ عدد

- سس کچاب 

- ادویه شامل کاری ، فلفل

- جعفری خرد شده 

- مرغ پخته و ریش ریش شده ۱/۲ پیمانه

- نمک به مقدار لازم

- پنیر پیتزا ۱ پیمانه سر خالی

ابتدا فر را روشن می نمائیم .

در یک ظرف مخصوص فر یا ظرف پیرکس مقداری روغن ته ظرف می زنیم ، بعد قارچ ها را وارونه در ظرف قراد می دهیم . البته لازم است حتما ساقه ی قارچ ها را جدا کرده باشیم . 

در مرحله ی بعد مقداری سس کچاپ در داخل قارچ ها می زنیم . بعد مرغ پخته و ریش ریش شده را با جعفری و ادویه و نمک مخلوط کرده و داخل قارچ ها را پر می کنیم . 

در صورتی که جهت کاهش کلسترول از قارچ استفاده می شود ، از پنیر پیتزا استفاده نمی کنیم و مقداری زیتون تکه تکه شده روی قارچ قرار می دهیم و اجازه می دهیم در فر طلایی شود .

برای افرادی که نیاز به کاهش وزن و یا کاهش چربی خون ندارند قبل از گذاشتن در فر و اجازه دادن به طلایی شدن قارچ ها روی قارچ ها را با پنیر پیتزا می پوشانیم .

 

 

 

 

برچسب ها: قارچ
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.