مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
کیک گلاب و زعفران

کیک گلاب و زعفران

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 23 مرداد 1402 magfood.ir/53
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 2 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
تخم مرغ 3 عدد
روغن مایع سه چهارم پیمانه
زعفران به مقدار لازم
- زعفران باید غلیظ دم شده باشد.
شکر سفید 1 پیمانه
شیر گاو پرچرب 1 پیمانه
- مخلوط شير و گلاب و زعفران دم كرده روى هم يك پیمانه ولرم در کیک استفاده شود. میزان استفاده از گلاب کاملا ذائقه ای است.
وانیل یک دوم قاشق چای خوری
گلاب به مقدار لازم

طرز تهیه

کیک زعفرانی از کیک های اصیل ایرانی است و در خاورمیانه پرطرفدار است. تاریخچه زعفران در ایران را می‌توان حدود ۳ هزار سال دانست. اولین کشت زعفران هم در دوره ساسانیان و از شهر قم رواج پیدا کرده است. البته بعضی منابع تاریخی از قدمت ۵ هزار ساله زعفران در ایران نام می‌برند. کیک خوشمزه زعفرانی به عنوان دسر برای صبحانه و یا عصرانه با خواص بینظیر زعفران که در درمان افسردگی، کاهش اضطراب، پیشگیری از سرماخوردگی و ... بسیار موثر و نشاط آور است، به خصوص زمانیکه با مقداری گلاب ترکیب شود. درست کردن آن در یک بعد از ظهر، کنار خانواده و برای دورهمی ها پیشنهاد میشود. در ادامه با طرز تهیه این کیک سنتی آشنا شوید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. قالب مورد نظر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن کیک از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه کیک داغ است آن را جدا کنید، کیک شما کاملا خورد میشود.)

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد و بکینگ پودر را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.حالا، کاسه ی نسبتا بزرگی را برداشته، تخم مرغ ها را با شكر و به همراه وانيل در ظرف مورد نظر ریخته، سپس با همزن برقی چند دقیقه ای هم بزنید. تا زمانى كه حجمش چند برابر بشود و رنگش كرمی رنگ شود. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

5.پس از دورگیری کردن ظرف، سپس شيرو گلاب و زعفران را كم كم اضافه كنید و با همزن خاموش آن را با سایر مواد ترکیب کنید.

6.بعد روغن اضافه شود و يك دقيقه با لیسک هم بزنيد، تا ترکیب یکدستی به شما بدهد.

7. در اخر مواد خشك را طي سه مرحله به کیک اضافه کنید، حالا باید از لیسک استفاده کنید، به طوریکه باید آرام و دورانى طورى كه مواد کاملا مخلوط  شود و پف مواد نخوابد، باید هم بزنید.

8. مایع کیک را در قالب آماده شده بریزید و آن را به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب کاملا یکسان شود.

9. حالا با قالب، درون فر از قبل گرم شده قرار دهید، تا پخته شود.( نشانه پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا مقداری خرده کیک به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از کیک، خرده کیک به آن نچسبیده باشد.)

دمای نهایی فر

 

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود ۴۵ دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود ۴۵ دقیقه. 

10.  بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 

برچسب ها: کیک, کیک گلاب و زعفران
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.