مجله خوراکی ها دستورهای غذایی غذاهای ایرانی
انواع غذا با کنگر

انواع غذا با کنگر

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3c
فهرست مطالب

کنگر سبزی نوبرانه بسیار خوشمزه و پر خاصیتی هست که در فصل بهار رشد می کند و طرفداران زیادی دارد. از کنگر غذاهای مختلفی مثل خورشت کنگر ، خوراک کنگر ، بورانی کنگر و.. آماده می کنند .

خواص کنگر فراوان است از خاصیت انتی اکسیدانی تا پاکسازی کلیه ها و …

افرادی که تیروئید و مشکلات صفراوی  دارند مصرف کنگر برای شان مناسب نیست. جهت دریافت اطلاعات کافی از خواص کنگر به مقاله ی خواص کنگر مراجعه نمایید .

در این‌مقاله به بررسی انواع خوراک کنگر می پردازیم .

خوراک کنگر :

خوراک ها یکی از مرسوم ترین غذاهای ایرانی هستند ، بخصوص در مورد سبزی پر خاصیتی مانند کنگر که فقط در فصل خاص و مدت کوتاهی امکان استفاده از ان وجود دارد .

مواد لازم جهت تهیه ی خوراک کنگر :

- کنگر پاک نشده ۱ کیلو

- قارچ۲۵۰ گرم

- ۱ عددهویج

- سیر۲ حبه

- پیاز ۲ عدد

- لیمو ترش تازه نصف یک عدد

- نمک ، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم

- سرکه ۱-۲ قاشق غذاخوری

- پودر آویشن ا قاشق چای خوری

- روغن مایع به مقدار لازم

بنابه ذائقه تان می توانید سبزیجاتی رو حذف

یا اضافه کنید .

مرحله اول :

برای درست کردن این خوراک خوشمزه ابتدا کنگر ها رو پاک می کنیم و با چاقو تیغه هاشون رو جدا می کنیم و ساقه ی کنگرها رو به اندازه های یک بند انگشت خرد می کنیم .

 سپس خوب می شوییم و آبکش می کنیم . بعد از اینکه اب ان خارج شد ، داخل کاسه ای می ریزیم و نصف یک لیمو ترش یا آبلیمو روی ان  می ریزیم و هم می زنیم .

 " آبلیمو علاوه بر اینکه طعم خوبی به کنگر ها می دهد ،  باعث حفظ رنگ کنگرها می شود ‌. "

- بعد از چند دقیقه  کنگر ها ی طم دار شده را داخل تابه ای می ریزیم . مقدار خیلی کم روغن اضافه می کنیم و با حرارت ملایم تفت می دهیم .  قرار نیست زیاد تفت دادا شوند زیراکه سفت می شوند  و خاصیت شان از بین می رود ‌ فقط در حدی که نرم شوند . بنابراین  حرارت باید ملایم باشد و موقع تفت دادن درب تابه را هم می گزاریم .

مرحله دوم :

بعد از تفت دادن کنگرها را از تابه خارج می کنیم و قارچ های حلقه حلقه شده را به تابه اضافه می کنیم و با مقدار خیلی کم روغن و چند قطره لیمو ترش با حرارت متوسط به بالا کنگر ها را  تفت 

می دهیم. در این مرحله برعکس مرحله ی قبل اگر حرارت کم باشد ،  قارچ ها آب می اندازند و شکل ظاهری شان رو از دست می دهند .

قارچ های تفت خورده را از تابه  خارج می کنیم و  پیاز ها رو نگینی خرد می کنیم و داخل تابه می ریزیم . مقداری خیلی کم روغن اضافه می کنیم و پیازها را تفت می دهیم تا سبک و کاراملی شوند .

مقداری  زردچوبه هم اضافه می کنیم .

- در ابین بخش  هویج های خلالی خرد شده رو اضافه می کنیم و با حرارت ملایم تفت میدهیم . بعد از اینکه هویج ها نرم شدند کنگرهای تفت خرده و قارچ ها را هم اضافه می کنیم .

سیر را هم برای اضافه شدن ، ریز خرد کرده یا رنده می کنیم و به سایر مواد اضافه می کنیم . - اکنون باید از سایر طعم دهنده ها نیز استفاده کنیم .مقداری نمک ، فلفل سیاه و قرمز اضافه می کنیم . ۱-۲ قاشق سرکه هم می ریزیم و همه ی مواد را هم  می زنیم .

مرحله ی اخر :

- این مرحله ، مرحله ی جا افتادن است .درب تابه رو می گذاریم و اجازه می دهیم کمی بخار پز شوند و طعمشان باهم ترکیب بشود .

-  ۱۰ دقیقه ی آخر پودر آویشن را هم اضافه می کنیم و دوباره درب تابه رو می گذاریم .

بعد از این مدت خوراک کنگر خوشمزه  آماده است در ظرف مورد نظر می کشیم و با نان سرو می کنیم.

 

کتلت کنگر :

کتلت کنگر یک غذای ساده و تهیه شده از کنگر است که در زیر به روش اماده سازی ان می پردازیم .

 

مواد لازم جهت تهیه کتلت کنگر :

- کنگر ۲ پیمانه

- پیاز متوسط ۲ عدد متوسط

- تخم مرغ ۲ عدد

- آرد سفید ۴ قاشق غذاخوری

- نمک ۱ قاشق چای خوری

- فلفل نصف قاشق چای خوری

- زردچوبه ۱ قاشق چای خوری

- پودر سیر نصف قاشق چای خوری 

مراحل تهیه ی کتلت کنگر :

- برای شروع ابتدا کنگر رو خوب پاک کنید و تیغ هاشو به دقت جدا کنید . سپس ساقه هاشو از وسط نصف کنید و داخل یک قابلمه بریزید و دو لیوان آب روی کنگر ها  بریزید .

- قابلمه رو روی حرارت بذارید و به مدت یک ساعت زمان بدید تا کنگر روی حرارت متوسط کامل بپزد و نرم بشود . همچنین می توانید کنگر را بخارپز هم کنید .

- مرحله دوم، پوره کردن کنگر است :

وقتی که کنگر کامل پخت و نرم شد و آبش کشیده شد با گوشت کوب معمولی یا برقی کنگر رو به طور کامل له و پوره کنید .

همچنین می توانید کنگر پخته شده رو داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید و میکس کنید .

- مرحله سوم، آماده کردن مایه کتلت کنگر : 

برای آماده کردن مایه کتلت ،  پیازها را پوست بگیرید و ریز رنده کنید و سپس پیاز را داخل یک پارچه نخی یا توری بریزید و آب پیاز رو به طور کامل بگیرید .

اکنو باید مواد را با هم مخلوط کنیم . یک کاسه بزرگ بردارید و کنگر له شده ، پیاز رنده شده را داخل کاسه بریزید و نمک فلفل و زردچوبه و پودر سیر را هم اضافه کنید و مواد را کمی هم بزنید و  مخلوط کنید .

- تخم مرغ ها رو یکی یکی داخل یک کاسه کوچک بشکانید و وقتی که از سالم بودنشان مطمئن شدید به مواد اضافه کنید و مواد رو هم بزنید تا کامل با هم مخلوط بشوند .

در ادامه آرد رو کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کتلت  به غلظت مناسب برسد و به آرامی  هم بزنید تا مواد با هم منسجم بشوند .

اگه بعد از اضافه کردن آرد مواد به اندازه کافی منسجم نشده بود، دو قاشق غذاخوری دیگه آرد به مواد اضافه کنید و هم بزنید .

- مرحله چهارم سرخ کردن کتلت  کنگر :

برای سرخ کردن کتلت ،  یک تابه نچسب انتخاب کنید و بگذارید روی حرارت تا داغ بشود.  وقتی که داغ شد مقداری روغن سرخ کردن بریزید و زمان بدهید تا روغن خوب داغ بشود .

سپس با یک قاشق غذاخوری مقداری از مایه کوکو رو بردارید و به آرومی داخل تابه بریزید و روی ان  را صاف کنید و بذارید سرخ بشه.

بعد از گذشت حدود ده دقیقه کوکو رو برگردونید تا طرف دیگه هم سرخ بشه و سپس داخل دستمال مخصوص بذارید تا روغن اضافی ان  گرفته بشود  و سپس سرو و نوش جان کنید .

خورش کنگر : 

تهیه ی خورش از سبزی های مختلف در ایران پیشینه ای قدیمی دارد . خورش کنگر یکی از این غذاهای سنتی می باشد . 

مواد لازم جهت تهیه ی خورش کنگر :

- گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

- کنگره ۶۰۰ گرم

- نعنا ۵۰ گرم

- جعفری ۱۵۰ گرم

- پیاز ۲ عدد

- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

-  لیمو عمانی ۲ عدد

-  نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

-  روغن مایع به میزان لازم

ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید . سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید کمی صبر کنید تا روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود .

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی ادامه دهید که پیاز و زردچوبه یک دست شوند . در همین حین گوشت را پس از شست و شو به صورت خورشتی ( مانند خورشت قورمه سبزی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید . )

مخلوط گوشت و پیاز را به خوبی تفت دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و تغییر رنگ دهد. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود .

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید ،  چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد . در مرحله بعدی کنگر را پس از تمیز کردن بشویید و آبکشی کنید سپس به اندازه دلخواه خرد کنید .

در ادامه نعنا و جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد کنگر را به همراه نعنا و جعفری داخل تابه بریزید و تفت دهید . البته بهتر است ابتدا کمی سبزی ها تفت داده شوند و سپس کنگر اضافه شود .

پس از اینکه سبزیجات را کمی سرخ کردید آنها از روی حرارت کنار بگذارید . در مرحله بعد پس از اینکه گوشت نیم پز شد مخلوط کنگر ،  نعنا و جعفری سرخ شده را به قابلمه خورشت اضافه کنید .

در مرحله بعدی لیمو عمانی ها را با یک چنگال سوراخ کنید و به مدت ۳۰ دقیقه درون یک لیوان آب قرار دهید تا تلخی لیمو عمانی گرفته شود . یک ساعت مانده به پایان پخت خورش ، لیمو عمانی ها را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد .

در پایان پخت خورش طعم آنرا بچشید و در صورتی که طعم ترش آن کم بود می توانید مقداری آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید بعد از اینکه خورشت به طور کامل آماده شد و یا به اصطلاح جا افتاد ، آن را به همراه برنج سرو کنید .

خوراک کنگر و مرغ :

استفاده از مرغ برای بعضی افراد مهم و ضروری است . بعلت بیماری های قلبی و یا چربی خون بالا و ... در این قسمت دستور یک خوراک با مرغ را مرور می کنیم .

مواد لازم جهت تهیه ی خوراک کنگر و مرغ  :

- کنگر ۱ کیلو

- ران یا سینه مرغ ۴ تکه

- قارچ ۲۰۰ گرم

- آب مرغ ۱/۲ پیمانه

- سیر خرد شده ۱ حبه

- هويج ۲ عدد

- آرد ۲ قاشق غذا خوری

- خامه ترش ۱/۴ پیمانه

- روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

- سرکه ۱/۴ فنجان

- لیمو ترش تازه ا عدد

- برگ بو ۱ عدد

- پودر آویشن ۲ قاشق چای خوری

- نمک به میزان لازم

طرز تهیه ی خوراک مرغ و کنگر :

-  یک کاسه را با آب پر کرده ، آب یک لیمو را داخل آن بریزید برگ های بیرونی کنگر را بگیرید و فقط برگ های سبز روشن آن باقی بماند و از بالا به قسمت های یک سانتیمتری خرد کنید .

- انتهای ساقه های آن را بچینید و دور بیندازید و آن ها را از طول به دو نیم تقسیم کنید و با نصف لیمو روی هر یک از کنگرها بمالید و آنها را به آب و لیموی داخل کاسه انتقال دهید .

- در این مرحله ،آب ،آرد نمک و برگ بو را داخل ماهی تابه عمیقی به جوش آورید و بعد کنگرها را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه بپزید تا نرم شوند و سپس آبکش کنید .

- کره را داخل یک قابلمه گرم کنید تا آب شود، روی مرغ نمک و فلفل بپاشید تا مرغ مزه دار شود و مدت کوتاهی زمان دهید تا این مواد وارد گوشت مرغ شود ( البتع مرغ را قبلا با کمی اب و میاز پخته ایم البته نه بطور کامل به ان اندازه که در صورت سرخ شدن ، قابل خوردن باشد ، اب مرغ را هم برای مراحل بعدی کنار می گذاریم .) و بعد مرغ را داخل آرد بچرخانید تا کاملا آغشته به آرد شود . در این مرحله مرغ را به مدت ۴ دقیقه داخل کره سرخ کنید تا طلایی و برشته شود .

- قارچ و هویج را بعد از ششتن و خرد کردن داخل قابلمه قرار دهید و روی آنها نمک و فلفل بپاشید و به مدت ۴ دقیقه با کمی روغن تفت می دهیم . حالا آویشن و سیر را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه تفت دهیدو سرکه، آب مرغ و کنگر را اضافه کنید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه با اب مرغ بپزد و کنگر ها نرم شوند .

- مرغ را به قابلمه برگردانید درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه آرام بجوشد تا کاملا جا بیفتد . مرغ و سبزیجات را به یک دیس انتقال دهید .

- اکنون زمان اماده کردن سس خوراک است .خامه را با سس داخل قابلمه مخلوط کنید و به جوش آورید و روی آن نمک و فلفل ،بپاشید، سس را روی مرغ داخل دیس بریزید و روی آن پودر آویشن بریزید .

- خوراک مرغ و کنگر اماده ی سرو کردن است .

 

سالاد کنگر :

سالاد ها جزو پیش غذاها و در صورت داشتن پروتئین، جزو غذاها هستند. در این قسمت دستور یک سالاد پروتئین دار کنگر را مرور می کنیم .

- مواد لازم جهت تهیه ی سالاد کنگر :

- کنگر سرخ شده ۵۰۰ گرم

- مرغ پخته و ریش ریش شده ۵۰۰ گرم

- قارچ تفت داده شده ۲۵۰ گرم

- پیاز داغ به اندازه ی سه پیاز

- سير ۳ حبه

- سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری

- ماست ۶ قاشق غذاخوری

- نمک، فلفل سیاه، به مقدار لازم

طرز تهیه ی سالاد کنگر :

مرحله اول :

برای درست کردن این سالاد خوشمزه ابتدا کنگر هارو پاک می کنیم و به قطعات کوچک تر خرد می کنیم . در ادامه کنگر ها را می شوئیم و آبکش می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم و با مقدار خیلی کم آب بخار پز می کنیم تا پخته و نرم شوند . کنگرها رو بعد از اینکه بخار پز شدند داخل تابه ریخته و با مقداری روغن تفت می دهیم .

مرحله دوم :

تکه های مرغ رو با کمی آب ، نمک وفلفل سیاه و زردچوبه ، یک عدد پیاز و کمی زعفران می پزیم و

بعد از پخت ریش ریش می کنیم.

مرحله سوم :

- در این مرحله قارچ های شسته را اماده می کنیم .قارچ ها رو پوست می گیریم و حلقه حلقه برش می زنیم داخل تابه می ریزیم و با مقداری روغن با حرارت بالا تفت می دهیم تا آب ان کاملا کشیده بشود . کمی هم آبلیمو اضافه می کنیم تا قارچ ها تیره رنگ نشوند .

مرحله چهارم :

پیازها رو پوست می گیریم و به شکل خلالی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ می کنیم . زمان سرخ کردن کمی هم زردچوبه اضافه می کنیم تا خوش رنگ تر بشوند . سیر را هم رنده می کنیم و در انتها جهت سرخ شدن اضافه می کنیم .

-مرحله پنجم :

داخل ظرفی کنگر سرخ شده ،  مرغ پخته و ریش ریش شده ، قارچ سرخ شده ،  پیاز داغ و سیر رنده شده را می ریزیم و همه را باهم ترکیب می کنیم  .مواد باید کاملا خنک شده باشند تا سس را اضافه کنین .

جهت سس زدن  ماست ، سس مایونز و ادویه ها را اضافه می کنیم . همگی مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم .

روی ظرف سالادسلفون می کشیم و به مدت چند ساعت داخل یخچال می گذاریم تا مزه ها به خورد هم بروند و بعد می توانید به تنهایی سرو کنید و یا داخل نان باگت بگذارید و میل کنید .

بورانی کنگر :

بورانی ها یکی از پیش غذاهای خوشمزه و سرشار از ویتامین و املاح است . بورانی ها انواع مختلفی دارند و از سبزیجات مختلف با ماست تهیه می شوند .

مواد لازم جهت تهیه ی بورانی کنگر :

- کنگر ۵۰۰ گرم

- ماست چکیده ۲ لیوان

- سير ۲ حبه 

- فلفل سیاه به میران لازم

- نمک به میزان لازم

- نعنا خشک ۲ قاشق غذا خوری

- پودر آویشن ۱ قاشق چای خوری

- گردو ( اختیاری )

- پودر پیاز ۴ قاشق غذاخوری

- دستور تهیه بورانی کنگر :

 

مرحله اول :

- ابتدا با دقت تیغ های کنگر را جدا می کنیم ، سپس کنگرها را خرد می کنیم و پس از شستشو داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم . ۲ لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کنگرها به خوبی بپزند .

مرحله دوم :

پس از اینکه آب درون قابلمه به طور کامل تبخیر شد و کنگرها پختند ، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کنگرها خنک شوند . پس از اینکه کنگرها خنک شدند آنها را به همراه ماست داخل یک کاسه ی مناسب می ریزیم .

مرحله سوم

اضافه کردن گرد و اختیاری است ولی اگر گردو دارید حتما اضافه کنید چون طعم کنگر ماست را عالی می کند .پس از اضافه کردن گردوی خرد شده، سیر را اضافه می کنیم . البته ابتدا سیر را

رنده می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم ( اگر سیر تازه ندارید از پودر سیر استفاده کنید)

مرحله چهارم : 

در آخر نعناع خشک را به همراه نمک ، فلفل سیاه ،

آویشن و پودر پیاز را اضافه می کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند . حالا بورانی کنگر را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا کاملا جا بیفتد و طعم بگیرد .

 

 

 

 

برچسب ها: کنگر, غذا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.