مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غذایی با طبع سرد و تر (۱)

مواد غذایی با طبع سرد و تر (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 بهمن 1401 magfood.ir/2e
فهرست مطالب

طبع سرد و تر یک مزاج طبیعی در طبیعت است . این مزاج نیز در صورتی که در بدن غلبه یابد عواقب و مشکلات فراوانی ایجاد می کند . بویژه طبع سرد و تر که تاثیر سوئی بر سیستم عصبی دارد .

در این مقاله به بررسی مواد غذایی با طبع سرد و تر می پردازیم و مصلحات هر کدام را بیان می کنیم .

آناناس :

حرارت زیاد که از صفرا ایجاد شده است را کم می کند و به همین جهت معده و کبدی که سوء مزاج گرم بر آن غلبه یافته است را تقویت می کند . دیر هضم است و بهتر است با نمک ، نبات و یا قند مصرف شود . افرادی که التهاب روده و مشکلات نفخ و دیر هضمی را دارند بهتر است از پخته ی ان استفاده کنند .

مصلح :

نمک ، زنجبیل

اسفرزه :

خوردن نوع سفید آن مسکن تشنگی است . ملیّن است و جهت تب ناشی از طبع گرم و غلیان خون مفید است . خشونت سینه ، زبان و حلق را برطرف می کند . برای اصلاح اخلاط سوخته و زخم های معده ، روده ، دفع یبوست ناشی از صفرا تاثیر خوبی دارد . ضماد لعاب اسفرزه با روغن گل ، جهت درد مفاصل موثر است . خرد کردن و پودر کردن اسفرزه ان را سمی و کشنده می کند .

مصلح :

عسل ، سکنجبین عنصلی

اسفناج :

مدرّ ، ملین ، زود هصم و دفع کننده ی صفرا ست . جهت رفع التهاب و برطرف کردن تشنگی اثر دارد . تب های بر خاسته از مزاج گرم را پایین می اورد و بیماری های ریه را درمان می کند . مصرف زیاد ان برای سرد مزاجان و افراد دارای سردرد ناشی از طبع سرد و افرادی که بیماری های طحال دارند مضر است . اسفناج به علت داشتن سالیسیلات باعث دفع آهن می شود . بر خلاف تصور عموم باعث درمان کم خونی نمی شود .

مصلح :

پختن با روغن بادام ، روغن گاوی تازه ، دارچین و فلفل

آلو و آلوچه :

طبیعت آلو سیاهی که کاملا رسیده و شیرین است سرد است ولی بیشتر تری دارد . برای سردرد ناشی از طبع گرم و تب های ناشی از سوء مزاج صفرا مفید است . تشنگی ناشی از طبع گرم و حرارت زیاد قلب و خارش بدن را درمان می کند . در افراد سرد مزاج و افرادی که معده ی سردی دارند و مبتلا به سوء هضم هستند ، بهتر است با عسل میل شود .

مصلح :

عنّاب ، گلنگبین ، کندر ، عسل ، زنیان ، زیره ، روغن زیتون ، کتیرا ، شکر سرخ و روغن دنبه

باقلای تازه :

برای پاک سازی ریه و سینه و تقویت انها و تقویت نیروی جنسی و التیام و بهبودی زخم های گوارشی مفید است . اگر با پوست در اب و سرکه پخته شود و میل شود اسهال خونی را که در اثر زخم ها و جراحات روده ای و اسهال مزمن ایجاد شده باشند را قطع می کند . برای جلوگیری از رویشرمو می توان ان را روی موضع گذاشت . اما اگر در خوردن ان زیاده روی شود ، باعث نفخ ، سنگینی سر و اختلال تمرکز می شود . لذا باید اول پوست آن را کنده و در آب جوشاند و آب ان را دور بریزند و سپس با ادویه ی گرم و روغن بادام بپزند .

مصلح :

عسل ، پوست کندن ، جوشاندن در اب و دور ریختن آب آن و سپس از روغن بادام یا موارد زیر برای تناول استفاده شود : پونه ، مرزه ، فلفل ، دارچین ، اویشن ، زیره و گلپر

بامیه :

خاصیت غذایی کمی دارد و خون ناصالح تولید می کند . برای افراد گرم مزاج مناسب است .

مصلح :

ادویه های گرم

به دانه :

لعاب به دانه جهت رفع خشونت حلق و سرفه ی گرم و خشک مفید است . حرارت و گرمی معده را فرو می نشاند ، سوزش زبان و دهان را بر طرف می کند و درمان خوبی برای یبوست است . جویدن ان کند دندان ها را رفع می کند و در افراد گرم‌مزاج نیروی جنسی را تقویت می کند . گرفتگی صدا را درمان می کند . جهت درمان سل و زخم های گوارشی توصیه می شود .

مصلح :

در افراد گرم مزاج شکر و در افراد سرد مزاج عسل

پرتقال :

گرمای زیاد خون و صفرا را در بدن کاهش می دهد ، ضد تپش قلب است ، برای قلب مفرّح است و تشنگی را رفع می کند . گرمای نابجای معده و کبد را که باعث بیماری می شود کم می کند . ادرار را زیاد می کند و پوست پرتقال تقویت معده است .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

پنیر تازه :

تقویت کننده ی معده و روده و کلیه هاست . ملین است و یبوست را رفع می کند . خون صالح تولید می کند ولی دیر هضم است . مصرف آن با مغز گردو بسیار چاق کننده است و موجب نرمی پوست است . خوردن برشته ی ان پس از پختن و فشردن آب ان ، اسهال را بند می اورد . اگر خانن شیر ده پنیر پخته میل کند ، شیرش زیاد می شود .

مصلح :

مغز گردو ، آویشن ، عسل ، نعناع خشک ، سبزی های معطر

تخم کدو :

چاق کننده ی بدن است ، خشونت سینه و سرفه ی ناشی از سوء‌مزاج گرم را رفع می کند . زخم های گوارشی ، مشکلات مثانه و کوچکیدکلیه و سوزش ادرار را درمان می کند . روغن تخم کدو جهت رفع خستگی مغز ، بی خوابی ، درمان سل و تب های ناشی از سوء مزاج گرم بسیار مفید و موثر است .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

خامه :

چربی ان بسیار کمتر از کره است ( در حدود ۱۵ ٪ در برابر ۸۵ ٪ چربی کره ) ، بنابراین برای مصرف در وعده ی صبحانه مفید است .

مصلح :

عسل

خرفه :

صفرای نابجا را از بدن دفع می کند .تشنگی و سردرد های ناشی از سوء مزاج گرم را رفع می کند . مانع خونریزی و باعث سردی دماغ و مغز است .

مصلح :

کرفس ، نعناع ، مصطکی

خشخاش :

مخدّر ، خواب اور و قابض شکم است .با شکر جهت رفع خشونت سینه و زخم مجاری تنفسی فوقانی و درمان سرفه ی گرم و خشک موثر است .برای چاق شدن مقدار مساوی از ان همراه با مغز بادام برای چاق کردن افرادی که چاقی مفرط دارند مفید است . مداومت مصرف ان موجب زائل شدن توان جنسی می شود . بوئیدن ان و بو دادن آن جهت بی خوابی موثر است .

مصلح :

عسل ، مصطکی

خیار بوته ای :

سموم بدن را دفع می کند ، تشنگی را رفع می کند ، حرارت و گرمی نابجای بدن ، صفرای زائد و بیماری زا ، التهاب و حدت خون و کبد را کاهش می دهد . بویژه اگر مغز خیار رسیده مصرف شود .

مصلح :

نمک ، رازیانه ، زنیان ، مویز ، عسل ، زیره ، پوست کندن  و سکنجبین

برچسب ها: مزاج, طبع،سرد و تر
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.