مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها (۱)

خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 آبان 1401 magfood.ir/1S
فهرست مطالب

خوراکی های گرم و تر یک دسته از خوردنی ها را از بین ۴ مزاج ( گرم و تر ، گرم و خشک ، سرد و تر ، سرد و خشک ) است . اما چنانچه هر ماده ی خوراکی استفاده می شود و مداومت بر مصرف آن وجود داشته باشد ، نیاز است از مصلحات در کنارشان استفاده شود .

مصلح چیست ؟

مصلحات غذا موادی هستند که به غذا اضافه می شوند تا شدت مزاجی آن ها را تعدیل کند و آن ها را برای مزاج های دیگر قابل استفاده نمایند .

در این مقاله انواع خوراکی های گرم و تر ، مصلحات شان و توضیحاتی درباره ی آن ماده ی غذایی می پردازیم .

ارده :

مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده ی بریان و نرم کوبیده تهیه می شود در حالی که روغن آن ها جدا نشده باشد . چاق کننده ، تقویت کننده ی نیروی جنسی و دیر هضم است . اشتها را از بین می برد و ضعف معده را برطرف می کند . منضج دمل ها و زخم های چرکی و مسکّن درد  است .

مصلح : سرکه ، عسل

انجیر تازه :

غذاییت ان بیشتر از دیگر میوه ها است . لطیف کننده ، تحلیل برنده ، تسکین دهنده ی حرارت و تشنگی است . عرق آور و ملیّن و مسهل است . برای تقویت مغز و کبد ، رفع گرفتگی کبد و طحال ، صرع ، وسواس و بواسیر مفید است .دبا بادام و پسته جهت تقویت بدن های ضعیف ک زیاد شدن قدرت تکفر مفید است . خوردن آن با انیسون تا ۴۰ روز صبح ناشتا ، چاق کننده ی بدن است . زیاد خوردن انحیر برای دندان و کسانی که کبد و معده ی ضعیف دارند مضرّ است .

مصلح : سکنجیین ، شربت ریواس ، شربت بالنگ

انجیر خشک :

در همه ی خصوصیات ضعیف تر از نوع تازه ی آن است . ملیّن طبع ، موجب حرکت مواد زائد به طرف پوست و برای بیماری های رطوبی و فلج ها و افراد سرد مزاج ، درد کمر ، قطره قطره آمدن ادرار و نعوظ مفید است .

مصلح : گردو ، آویشن ، انیسون ، بادام

انگور :

تولید کننده ی خون صالح ، تعدیل کننده ی مزاج های غلیظ ، دفع کننده ی اخلاط سوداوی و سوخته و چاق کننده ی بدن است . اب آن برای بیماری های سینه و ریه مفید است .

غوره تسکین دهنده ی حرارت خون و صفرا ، اشتها آور  ، قطع کننده ی بلغم در معده ، مقوی کبد و بدن است و موجب ضعف معده های سرد و نیروی جنسی و یبوست می باشد .

مصلح : زیره ، رازیانه ، تخم کرفس ، غذاهای ترش ، سکنجبین

بادام درختی شیرین :

بهترین نوع آن نازک پوست درشت و چرب می باشد .باز کننده ی انسداد ، تقویت کننده ی مغز ، قلب ، کبد و چشم و نیروی جنسی ، چاق کننده ی بدن ، ملیّن ، مفید برای حلق و سینه است .سنگین و دیر هضم بوده ، بوداده ی آن قابض و تقویت کننده ی معده می باشد . مصرف زیاد آن برای برای معده های سرد و مرطوب مضرّ است .

مصلح : مصطکی ، عسل ، رب های ترش

بادام زمینی :

خوردن آن تعادل قند را حفظ می کند . به هضم غذا کمک و سینه را نرم می کند .

مصلح : مصطکی ، عسل

بالنگو :

مقوی قلب ، جهت خفقان و رفع توحش و ایهال دموی که از امعا باشد ، با گلاب مفید است و برای درد شکم و دفع بلغم مفید است .

مصلح : عسل

ترب انواع :

بهترین نوع ان ابدار ، نازک ، تند ، دراز و کم ریشه است . لطیف کننده و تحلیل برنده ی ورم ها بوده و برای بواسیر ، سل ، سیاتیک ، روماتیسم  ، سنگ‌مثانه و ... مفید است .

برای تهیه ی آب ترب ، ترب را ورق ورق کرده و سطح آن را با عسل بپوشانید و در ابکش بچینید . سمی ظرفی زیر آن بگذارید تا آب خارج شده در آن جمع گردد .

مصلح : نمک ، عسل ، زیره خیسانده در سرکه

خاکشیر :

ضد سودا و ضد آلرژی بوده ، برای ضعف معده ناشی از سوء مزاج سرد ، ییوست سوداوی ( حتی در کودکان و نوزادان و سالمندان ) ، تورم لوزه ها ، کم کردن ترشحات رحمی ، خونریزی بواسیر ، خشکی پوست ، شوره ی سر ، ریزش و خارش مو و تقویت نیروی جنسی مردان و زنان مفید است . خوردن آن با شیر ، چاق کننده است و باعث جلای پوست صورت می شود .

مصلح : کتیرا ، عسل

خربزه :

مدر ، ملین ، شیر افزا ، عرق آور ، محرّک اشتها  و دافع سودا است . باعث تقویت نیروی جنسی می شود .خربزه و هندوانه باید مابین دو وعده غذایی مصرف شود . خوردن آنها بلافاصله بعد از غذا باعث فساد غذا در معده می شود و ناشتا خوردن ان نیز مضر است .

مصلح : آب انار ترش ، سرکه

خرما :

خاصیت غذایی بالایی دارد و تولید کننده خون مفید و صالح است . در امراض سرد و بلغمی ، کمر درد و دیگر بیماری های مفصلب و بیماری های ریوی سرد مفید است . مداومت مصرف آن با مغز بادام فوق العاده چاق کننده است .خوردن ان در گرم مزاجان و سرزمین های گرم برای دندان ، چشم و حنجره مضر است . در این شرایط باعث تولید خون سوخته و سوداوی و ایجاد سردرد می شود .

مصلح : اب انار ، بادام ، سکنجبین ، روغن ها ، خشخاش ، گلاب ، سرکه ، کاهو ، شستن دهان با آب نیم گرم پس از خوردم ان بویژه که سماق در آن خیسانده باشند .

زرد آلوی رسیده :

باز کننده انسداد و ملیّن است اما زود در معده دچار فساد می شود و باعث نفخ ، آروغ ترش و تب های عفونی می شود .زیاد خوردن ان بلافاصله پس از غذا و همچنین خوردن آب بلافاصله بعد از ان فوق العاده مصر است .

مصلح :عسل ، شکر ، انیسون ، زنیان ، مصطکی ، زیره ، روغن زیتون 

سیب شیرین :

شادی بخش ، مقوی قلب و مغز و کبد است چه خورده شود و چه بوئیده شود ، جهت تپش قلب ، تنگی نفس  و تقویت فم معده و افزایش اشتها موثر است . شیرین ، مفرح و ملطف روح حیوانی و سریع به صفرای معده تبدیل می شود ولی ارز بدن دفع می شود .

مصلح : دارچین ، غذاهای لطیف  و عسل

شلغم :

ملیّن سینه ، ضد سرفه ، اشتها آور ، مقوی قوای جنسی و سنگ شکن است اما هضم ان سخت است و به مصلح احتیاج دارد .

مصلح :

فلفل ، زیره ، سکنجبین ، شکر سرخ ، خردل ، سرکه ، ترشی ها ، خشخاش سیاه

شیر تازه ی گوسفند :

مقوی مغز و نخاع و مقوی نیرویدجنسی است . دنگ چهره را نیکو می کند ، اثر سمی داروها را دفع می کند و همراه با روغن بادام ، صمغ عربی جهت سرفه مفید است .

مصلح : عسل گلاب

شیره انگور :

مولد خون صالح ، چاق کننده ، باز کننده ی گرفتگی های بدن ، با افتیمون اگر مصرف شود جهت وحشت و جنون مفید است . با زعفران جهت افسردگی و رفع غم و حالت غضب شدید مفید است . با شیر تازه دوشیده شده و اندکی بادام اگر مصرف شود ،‌جهت تپش قلب و لاغری شدید و ضعف دستگاه گوارش اثر فوق العاده ای دارد . با ماء الشعیر اگر مصرف شود برای شکاندن سنگ کلیه و افزایش ادرار مفید است . اگر افراد دموی و بلغمی دچار خارش ، خشونت پوست و یا شقاق مقعد شوند ، برای شان مفید است .

مصلح : تخم ریحان ، خشخاش ، عسل

 

برچسب ها: خوراکی, مزاج, گرم و تر, گرم, تر, مصلحات
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.