مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غذایی با مزاج گرم و خشک ( ۴ )

مواد غذایی با مزاج گرم و خشک ( ۴ )

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 آذر 1401 magfood.ir/1x
فهرست مطالب

دسته ی وسیعی از مواد غذایی در گروه کرم و خشک یا مزاج صفرا قرار دارند . این گروه غذایی برای افراد صفراوی و گرم مزاج مناسب نمی باشد . در صورت مصرف بهتر است از مصلحات این مواد غذایی استفاده شود تا اثرات سوء مزاجی خاصی نداشته باشند . در این‌مقاله به بررسی دسته ی اخر این مواد غذایی می پردازیم .

کرفس :

برای رفع انسداد کبد و طحال مناسب است . تحلیل برنده ی اورام و نفخ می باشد . اشتها اور است . اشامیدن آب ان با آب انار و شکر جهت درمان مسمومیت غذایی مفید است . مصرف زیاد آن برای بانوان باردار مناسب نیست و باعث آسیب به جنین می شود .

مصلح :

انیسون ، کاسنی و کتیرا

کلم قمری :

ملیّن است . اگر با مرغ جوان بپزند غذای کاملی است . خوردن پخته ی آن مسکّن سردرد است و بینایی را تقویت می کند . مصرف قطره ی ان در بینی پاک کننده ی مغز و خواب اور است . دیر هضم است . کالری کمی دارد .

مصلح :

آویشن ، پونه ، انیسون و دارچین

کنگر فرنگی :

محرک و مقوی قوای جنسی است . مدرّ است و کلیه و مثانه را گرم می کند . هضم غذا را سرعت می دهد و نفخ را رفع می کند . اما برای گرم مزاجان مناسب نیست .

مصلح :

سرکه ، ترشی ، روغن زیتون

گردو :

بسیار لطیف است و ورم ها را از بین می برد . ملیّن است و اعضای رئیسه ی بدن ، یعنی کبد ، قلب و مغز را تقویت می کند و افزاینده ی توان جنسی است . خوردن ان با مویز بی دانه برای تقویت حافظه مفید است .

مصلح :

انار ترش ، سکنجبین ، ترشی های طبیعی

گزنه :

لطیف کننده ی اخلاط لزج است . اشامیدن اب پخته ی آن همراه با ماء الشعیر طبی برای بیماری های قفسه سینه مانند تنگی نفس و دفع اخلاط لزج و غلیظ از ریه ها مفید است . ضماد کوبیده ی برگ آن بر بینی باعث قطع خونریزی از بینی می شود .

مصلح :

آب میوه های سرد ، زعفران ، صمغ عربی ، کتیرا و عناب

گلپر :

عامل مقاومت در برابر سموم است . حافظه را زیاد می کند و برای تمرکز فکر مفید است . معده را تقویت می کند و بلغم را دفع می کند . دهان را خوشبو می کند و اشتها را تقویت می کند و غذا را هضم‌می کند . برای درمان یرقان و رفع اب اوردگی شکم بسیار مفید است .

مصلح :

خیساندن در سرکه ، بوئیدن گلاب ، رازیانه ، تخم خیار

گوشت گنجشک :

گرما بخش بدن و چاق کننده است . نیروی جنسی را تقویت می کند و منی را می افزاید . ملیّن است و برای تغذیه در بیماری های سخت مانند فلج و لقوه ، ضعف کبد و آب اوردن شکم مفید است و برای مزاج های سرد و مرطوب بهترین غذا می باشد .

مصلح :

آب انار ، ابغوره ، سکنجبین ترش ، دارچین و هل

گوشت گوساله :

هضم گوشت گوساله کند و سنگین است و خون حاصل از آن سوداوی و گاهی موجب بیماری سوداوی است . زیاد خوردن آن برای افرادی که درد ستون فقرات ( مثلا دیسک )‌ یا مفاصل دارند مضر است و شاید در خانم ها موجب قطع سیکل ماهیانه شود . پس برای افراد سرد مزاج مفید نیست .و اگر ناچار به مصرف ان شدند باید ان را کاملا بپزند و با سیر یا سرکه و یا عسل و یا شیرینی های طبیعی مانند خرما تناول کنند . مصرف شاهی و خردل بعد از تناول گوشت گاو خوب است . استفاده از مقداری پوست خربزه در قابلمه برای پختن ان ، این گوشت را لذیذ تر می گرداند .

مصلح :

گشنیز ، سماق

موسیر :

موجب افزایش ادرار و وقوع سیکل بانوان می شود . خاصیت ضد سمی دارد و در همه ی خواص قوی تر از سیر است .

مصلح :

پختن در آب و افزودن روغن بادام یا کره و مصرف با سکنجبین یا اب انار ترش و شیرین

میخک :

خاصیت ضد سمی و نشاط اور دهرد .مقوی اعضای رئیسه ی بدن یعنی مغز ، کبد و قلب است و حافظه را تقویت می کند .ضد سردرد و رطوبت است . در درمان فلج ، سکته موثر است .گرفتگی های مغز و قلب را باز می کند و بیماری هلی عصبی بویژه در سوداوی مزاجان را برطرف می کند . تقویت کننده ی معده ، نیروی هاضمه ، کبد ، طحال و کلیه ها می باشد . نیروی جنسی را می افزاید . بدن را گرم می کند و ضد بیماری های سرد است .

مصلح :

صمغ عربی

نارگیل :

تقویت کننده ی حرارت غریزی است . باعث چاقی می شود و خلط خوب تولید می کند . برای انواع بیماری های عصبی ، جنون ، ضعف کبد ، زخم های داخلی و بواسیر موثر است . مولد منی است و کلیه ها را گرم می کند  و همچنین گرما بهش کمر افراد سرد مزام است . دیر هضم و غلیظ است . در سرد مزاجان و سالخوردگان مصلح نیاز ندارد ولی در گرم مزاجان با نیوه ی ترش یا لیمو و یا هندوانه مصرف شود .

مصلح :

عسل ، شکر ، نبات ، میوه های ترش ، لیمو ، هندوانه

نخود :

تقویت کننده ی حرارت غریزی و ریه است . خون صالح تولید می کند ، خاصیت غذایی بالایی دارد . عرق و ادرار ، شیر و منی را زیاد می کند . خوردن نخود با شیر تازه برای گرفتگی صدا  که از خشکی ایجاد شده است مفید است . در صورت بروز تب برای رفع آن از آب ان به جای شیر استفاده شود . اگر یک شب نخود را در سرکه بخیسانند و صبح ناشتا میل شود و در آن روز چیز دیگری میل نکنند برای کشتن کرم معده مفید است 

مصلح :

زیره ، شوید ، سکنحبین ساده و گل انگبین

نعناع :

در خواص از پونه قوی تر است . بدن را گرم می کند و مفرح است . قلب را تقویت می کند و رقیق کننده ی خون غلیظ و حل کننده ی مواد سوداوی و بلغمی می باشد . اشامیدن عصاره ی نعناع در نضج و دفع رطوبت های ریه و مجاری تنفسی مفید است . جوشانده ی ان با پرسیاوشان بر ای تقویت معده ، از بین بردن نفخ معده ، ترش کردن و دفع انواع کرم‌معده مفید است .اکر با انار ترش خورده شود ، سکسکه ، تهوع ، استفراغ را رفع نی کند و اشتها اور است .

مصلح :

کرفس

نمک :

 قابض است . مسهل بلغم و سودا و صفرا می باشد . رطوبت لزج را دفع می کند ، گرفتگی ها را برطرف می کند ، باعث زیبایی پوست و افزایش اشتها می شود . مصلح غذاهای سرد است . طعم غذا ، سبزی ، حبوبات ، ترشی ، گوشت و امثال انها را  مناسب می گراند . ولی مصرف زیاد آن باعث ایجاد انسداد ، مشکلات پوستی ، تولید سودا و لاغری بدن می شود .

مصلح :

روغن بادام ، اویشن ، گوشت حیوان‌جوان فربه

والک :

اخلاط نامتاسب را خرد و از بدن دفع می گرداند .ادرار اور است .و مصلح  سودا است و  اسهالخون  را طرف می کند .ضماد آن برطرف کننده ببرص، زگیل و زخم اعضاست .

مصلح :

گشنیز ، کاسنی 

 

 

برچسب ها: مزاج, گرم و خشک
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.