مجله خوراکی ها
طرز تهیه شیرینی نان برنجی

طرز تهیه شیرینی نان برنجی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 25 مرداد 1402 magfood.ir/4y
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد برنج 500 گرم
تخم مرغ 1 عدد
خلال پسته به مقدار لازم
- برای تزئین به کار میرود
روغن جامد 200 گرم
روغن کرمانشاهی 50 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق سوپ خوری
پودر شکر 200 گرم
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری
گلاب یک چهارم پیمانه

طرزتهیه

نان برنجی شیرینی زیبای سفیدی است که روی آن با دانه‌های خشخاش سیاه، تزیین شده است. این شیرینی ترد و شکننده با طعم خوشمزه هل و گلاب به راحتی توی دهان آب می‌شود. نان برنجی را بیشتر در ایام نوروز می‌خورند. اگر به گلوتن حساسیت دارید خوشحال باشید، چون نان برنجی از آرد برنج درست می‌شود و گلوتن ندارد. برای پذیرایی از مهمان‌های سرزده، می‌توانید همیشه یک ظرف نان برنجی کنار بگذارید، برای نتیجه بهتر، حتما سعی کنید خمیر نان برنجی را یک روز زودتر آماده کنید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد برنج را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

3.روغن جامد، روغن کرمانشاهی و پودر شکر را با همزن برقی خوب هم بزنید تا حالت کرمی به خود بگیرد. 

4.تخم مرغ کامل و زرده تخم مرغ‌ها را به این مواد اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

5.پس از دور گیری ظرف با لیسک، حالا گلاب و پودر هل را مواد اضافه نمایید. 

6.آرد برنج الک کرده را نیز، به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم و چسبناک به دست آید.

7.حالا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا در پلاستیک فریزر، به مدت ۲۴ ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

8.بعد از ۲۴ ساعت استراحت خمیر، حالا در شروع کار برای پخت، ابتدا فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.) 

9.برای فرم دهی خمیر، باید با یک قاشق اسکوپ بستنی، خمیر را به اندازه گردو تقسیم کنید. بعد خمیر را در کف دست گرد کنید و در سینی فر بگذارید. روی نان برنجی را با ماسوره نقش داده، خلال پسته یا دانه خرفه بریزید.

10.حالا که همه نان برنجی ها، یک دست و یک شکل شدند، به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر ۳۵۰ درجه فارنهایت برابر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد بپزید.
فراموش نکنید که رنگ این شیرینی تغییر نمی‌کند و همیشه سفید می‌ماند، مگر اینکه خودتان مایل باشید آن را زعفرانی درست کنید.

11.بعد از پخت آنها را از فر درآورده، و بگذارید سینی فر در جای خنکی باشد. نان برنجی بسیار ترد و شکننده است، پس آنها را با احتیاط جابجا کنید.

نکات کلیدی

نان برنجی زعفرانی

- برای تهیه نان برنجی زعفرانی، باید کمی زعفران دم کرده غلیظ به مواد بیفزائید.

طریقه دم کردن زعفران

زعفران ساییده شده را به دو صورت می‌توان دم کرد:

روش اول: قوری کوچکی را برداشته، در آن یک عدد یخ می‌ریزیم بر روی حرارت غیر مستقیم، قرار می‌دهیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد.

روش دوم: در این روش، به جای یخ، از آب جوش استفاده می‌کنیم و مثل روش قبل از حرارت غیر مستقیم، استفاده کرده، صبر می‌کنیم تا زعفران رنگ بیندازد.

تهیه آرد برنج در منزل

- از برنج گرده یا برنج معمولی (که استفاده از برنج ایرانی توصیه می‌شود) که زیاد سفت نباشد، استفاده کنید. برنج را سه بار بشویید و یک الی دو روز در آب سرد خیس کنید، در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود، بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید، تا کاملاً پودر شود، بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود، سپس آن را الک کنید، مجدداً آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

- خمیر این شیرینی، شل‌تر از سایر خمیرها می‌باشد، لذا پس بایستی ۲۴ ساعت استراحت داده شود تا در این مدت آرد برنج کاملاً ری نماید.

- نکته مهم در تهیه آرد برنج این است که آرد باید کاملاً پودر و لطیف باشد زیرا آرد زبر کیفیت شیرینی را پایین می‌آورد.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.
- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.
وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این نان برنجی را درست کنید ولذت ببرید.  

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی نان برنجی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.