مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
بی اشتهایی کودکان

بی اشتهایی کودکان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 21 مهر 1401 magfood.ir/I
فهرست مطالب

بی اشتهایی مقوله ای است نگران کننده ،زیرا انسان توان انجام کار وفعالیت ، نشاط و شادابی و سلامتی خود را در وهله ی اول با انرژی از غذا خوردن تامین می کند . گاهی این نگرانی از غذا نخوردن بیشتر اطرافیان را اذیت می کند ، مانند زمانی که کودکی میل به غذا خوردن ندارد . زیرا کودکان در سن رشد هستند و اولین نگرانی والدین عقب ماندگی رشد کودک است . در بیشتر موارد این ناراحتی والدین  وضعیت را پیچیده تر می کند . اما چه عللی می تواند باعث این بی اشتهایی باشد ؟

 

یبوست : 

یکی از بزرگترین علل بی اشتهایی کودکان یبوست است .در واقع بهتر لست بگوئیم بیشتر کودکان بد غذا دچار یبوست می شوند  و خود این یبوست عامل قوی دیگری برای تشدید بی اشتهایی فرزندان است . گاهی بجای ابراز نگرانی که باعث تشویش و مقاومت کودک هم می شود ، اگر فقط به مصرف مایعات او توجه کنیم ، یبوست به راحتی رفع می شود .

کمبود بعضی ویتامین ها : 

گاهی اوقات بعضی از ویتامین ها در بدن به میزان کافی وجود ندارند و باعث می شود مسیر تحریک اشتها و متابولیسم دچار مشکل شود . خود همین کمبود باعث بی اشتهایی می شود و علیرغم اصرار والدین کودک هر چه سعی می کند تمایلی به خوردن غذا در خود نمی یابد .

عدم تمایل به نشستن و وقت گذاشتن برای غذا :

بسیاری از کودکان برای شان ملال اور است که مدتی سر میز غذا بنشینند و غذا میل کنند . در واقع برای شان جذابیتی ندارد و هر زمان که مجبور به انجام این کار شوند از آن سرباز می زنند . بهتر از برای این کودکان بستری فراهم شود که در حین بازی کردن بتوانند غذا میل کنند .

کم خونی :

 یکی از شایع ترین علل دیگر کم خونی است . یک کودک کم خون رنگ پریده است و شادابی و نشاط کافی را برای جست وخیز و بازی ندارد . علاوه بر همه ی اینها تمایل به خوردن غذا نیز ندارد . جمیع این علایم باعث نگرانی مضاعف والدین از نخوردن غذا می شود .

راهی برای نشان دادن اعتراض :

بسیاری از مواقع کودک بدنبال راهی برای بیان نارضایتی و عقیده ی خود می گردد و چون مقوله ی غذا خوردن برای والدین بسیار مهم است ، غذا نخوردن را دست آویزی برای بیان اعتراض خود می کند . یا به این طریق می خواهد پدر و مادر را آزار دهد . بهتر است وقتی برای شنیدن نظرات وعقاید کودکان قرار دهیم .

عدم تمایل به غذا ی معمول خانواده:

گاهی اوقات طعم و مزه ی غذا برای کودک ما گوارا و جذاب نیست . و یا چیدمان غذا برای او مناسب نیست . با کمی وقت گذاری می توان اجزای غذا را جدا از هم و به نحو زیبایی چید که کودک را ترغیب به تناول غذا کند .

عادت به مصرف میان وعده و اسنک های کارخانه ای :

کودکان بسیاری تمایل به مصرف تنقلات و اینک های کارخانه ای دارند . مصرف این قبیل میان وعده اکثر اوقات باعث کاهش اشتهای کودک به وعده ی اصلی می شود . این میان وعده ها باعث کمبود ویتامین ها و املاح مورد نیاز رشد و اشتهای طبیعی کودک نیز می شوند .

عدم تمایل به میل کردن غذا در تنهایی : 

انروزه بعلت اشتغال پدر و مادر بسیاری از کودک یک یا دو وعده ی غذایی را به تنهایی یا دور از پدر و مادر میل می کنند . خیلی از آنها انزوا طلب و حالاتی از افسردگی دارند . در چنین وضعیتی فراهم کردن شرایطی دلنشین که کودک تنها نباشد و یا با دوستان و والدین غذا را میل کند باعث افزایش اشتهای او می شود .

دیدگاه طب سنتی : 

از نطر طب سنتی ، کودکانی که مراج خشکی دارند یعنی سوداوی و یا صفراوی هستند دچار کاهش و با عدم اشتها می شوند که به کار بردن تدابیر ویژه ی مزاج زیر نظر پزشک طب سنتی بسیار کمک کننده است .

انچه مهم است والدین نباید به بی اشتهایی فرزند خود بی توجه باشند . گاهی عدم توجه به این مقوله بخصوص در سنین رشد کودک صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت .

برچسب ها: بی اشتهایی, بی اشتهایی کودکان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.