مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی زعفرانی

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 17 مهر 1402 magfood.ir/66
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) دو و یک دوم پیمانه
زرده تخم مرغ 2 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق سوپ خوری
پودر شکر یک دوم پیمانه
پودر پسته اسکوپ
کره 200 گرم

طرز تهیه

شیرینی زعفرانی یک تکه شیرینی غیرمنتظره است. طعم منحصر به فرد زعفران در یک شیرینی کره ای احاطه شده است تا دستور العمل متعادل و خوشمزه ای پیدا کند. این شیرینی های زعفرانی که به طرز خارق العاده ای منحصر به‌ فرد و غیرمنتظره هستند و در عین حال به خاطر وجود زعفران اعصاب را آرام می‌کنند!
 درست کردن این شیرینی های زعفرانی سخت‌تر از شیرینی‌های شکری معمولی شما نیست، اما آنها شامل طعم‌هایی هستند که از میراث ایرانی الهام گرفته شده‌اند. مهر شیرینی را با مهرهای شیرینی که اغلب برای درست کردن کلمپه یا کلوچه خرمایی استفاده می شود، بزنید و روی آن ها را با مقداری پسته ریز خرد شده تزئین کنید، برای مهر زدن این شیرینی ها می توانید از هر نوع مهر شیرینی یا حتی ته لیوان به عنوان تزئین استفاده کنید. بنابراین، دستورالعمل های گام به گام را دنبال کنید تا شیرینی های سنتی زعفرانی خوشمزه را درست کنید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.کاسه مناسبی برداشته، کره و پودر شکر را خوب مخلوط کنید، با همزن برقی بزنید تا یکدست و سبک و لطیف شود، سپس آن را کنار بگذارید.

3.زرده های تخم مرغ را تک به تک اضافه کرده و  با همزن برقی دو دقیقه ای هم بزنید. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا شیرینی شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

4.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد را سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

5.پس از دورگیری کردن ظرف، حالا آرد را که از قبل الک کرده اید، طي سه مرحله به مایه شیرینی اضافه کنید، سپس باید از لیسک استفاده کنید، به طوریکه آرام و دورانى به نحوی كه مواد کاملا مخلوط  شود، هم بزنید.(خمیر ممکن است کمی نرم به نظر برسد«مخصوصاً اگر آرد را خیلی سریع اضافه کنید»، اما حتماً کناره‌ها و کف ظرف را با لیسک کاملا بکشید تا مواد شیرینی به طور یکنواخت ترکیب شوند.)

6. روی کاسه خمیر شیرینی را با پلاستیک بپوشانید که خشک نشود و آن را حدود 1 تا 2 ساعت در یخچال استراحت دهید.(اگر خمیرتان چسبناک است، مدت بیشتری خنک کنید.)

7.پس از استراحت خمیرو سرد شدن، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد برنج چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

8.حالا خمیر سرد شده را با ½ قاشق غذاخوری برداشته گرد کرده و گلوله های کوچکی درست کنید و روی آن نقش بیندازید. یا خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر پهن کنید و با کاتر دلخواه قالب بزنید.

9.حالا که همه ی شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند،اگر خلال پسته دارید یک عدد روی هریک از شیرینی ها قرار دهید. سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و اجازه دهید، به مدت 10 تا 12 دقیقه با حرارت 350 درجه فارنهایت بپزند. ( لبه های شیرینی ها فقط باید طلایی باشد. مراقب شیرینی ها باشید چون سریع قهوه‌ای می‌شوند و چیزی که می‌خواهید یک قوام کم رنگ و تازه پخته شده است. تا زمانی صبر کنید که کمی طلایی شوند. اجازه ندهید قهوه ای شوند، در غیر این صورت خیلی ترد و شیرینی کمی کره ای خواهند داشت که فرم اصلی شیرینی بدین گونه نیست.)

10.همچنین به شیرینی ها اجازه دهید 30 دقیقه در سینی خنک شوند و سپس آن ها را به توری منتقل کنید تا کاملا خنک شوند. 

طریقه دم کردن زعفران

زعفران ساییده شده را به دو صورت می‌توان دم کرد:

روش اول: قوری کوچکی را برداشته، در آن یک عدد یخ می‌ریزیم بر روی حرارت غیر مستقیم، قرار می‌دهیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد.

روش دوم: در این روش، به جای یخ، از آب جوش استفاده می‌کنیم و مثل روش قبل از حرارت غیر مستقیم، استفاده کرده، صبر می‌کنیم تا زعفران رنگ بیندازد.

نکات دستور غذا

- مطمئن شوید که فر به خوبی گرم شده است در غیر این صورت شیرینی ها در طول پخت پخش می شوند.

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.

نحوه نگهداری

- این کوکی ها را می توان تا 10 روز در دمای اتاق یا تا یک ماه در فریزر نگهداری کرد.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.
- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.
وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی زعفرانی خوشمزه را درست کنید ولذت ببرید.  

چرا زعفران برای شما مفید است؟

اگر نشنیده اید، زعفران در واقع یک گیاه عالی در رژیم غذایی شماست. کلاله گل سرشار از آنتی اکسیدان است و مطالعات نشان می دهد که اثرات مثبتی بر خلق و خوی، حافظه و حتی علائم PMS دارد.
اگر طب سنتی را مطالعه کنید، خواهید دید چه گیاهان و ادویه هایی برای سلامتی شما بسیار مفید هستند و سعی می کنید آنها را بیشتر در غذاهای خود بگنجانید. در حالی که ممکن است به جای خوردن مقداری از شیرینی زعفرانی به طور منظم از فواید آن استفاده کنید. همچنین از آن در چایی و پلو هم میتوانید استفاده نمایید. 
 

هر آنچه باید درباره زعفران بدانید در مقاله خواص زعفران به تفصیل شرح داده شده است.

0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.