مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
ترشیجات ، باید و نبایدهای مصرف

ترشیجات ، باید و نبایدهای مصرف

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 05 آبان 1401 magfood.ir/w
فهرست مطالب

مصرف ترشی جات در کنار غذا ریشه در اداب و رسوم غذایی ایرانیان دارد . اما متاسفانه اداب استفاده ار ترشی جات بدرستی رعایت نمی شود و این خود باعث افزایش بیماری های ناشی از مصرف نادرست ترشی ها شده است . در این متن چند توصیه در جهت استفاده ی مناسب از ترشی ها در مواقعی که سود و منفعت بیشتری دارد و عامل ایجاد بیماری نمی باشد بررسی می شود .

- از خوردن ترشی جات در شب پرهیز کنید . خوردن سرکه و ترشی ها در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته های قلبی و مغزی می شود .

- بسیاری از ترشی ها مانند هفت بیجار ، لیته سیر ترشی و ... از زمان های دور در سفره ی ایرانیان موجود بوده و جز لاینفک سفره ی ایرانی بویژه در مناطق خاص است . اما توجه به یک نکته ضروری بنظر می اید و آن اینکه این ترشی ها نه در گروه غذاها قرار دارند و نه خاصیت دارویی دارند ، بلکه فقط باید بعنوان طعم دهنده در کنار غذا اندکی مصرف شوند .

- مصرف ترشی ها بطور دایم و زیاد در کنار غذا زمینه ساز بیماری های بسیاری بویژه بیماری های عصبی است . اگر این بیماری ها در دوران نوجواتی و جوانی مشکلاتی برای فرد ایجاد نکند حتما در دوران میانسالی و پیری اختلالاتی را بوجود می اورد .

- هر ترشی اگر در کنار غذای خاصی مصرف شود برای بدن مفید است . در غیر اینصورت نه تنها سودی برای بدن ندارد بلکه باعث بیماری و ضرر هم می شود .

- از نظر زمانی زمان‌مناسب مصرف ترشی ها ، سه ماهه ی زمستان و مته اول بهار است  . از خورون ترشی ها در فصل تابستان و پاییز پرهیز کنید . از نظر طب سنتی غذاهای فصل زمستان باید طبع گرم باشد بنابراین در این زمان استفاده از ترشی های دارای طبع سرد و خشک می تواند مفید باشد .

- از خوردن ترشی کلم ، گل کلم و هفت بیجار که ایجاد نفخ می کنند در کنار غذاهای نفاخ نانند ابگوشت و لوبیا و ... بپرهیزید . همراهی این ترشی ها با غذاهای نفاخ باعث مشکلات معده ای و روده ای می شود .

- از مصرف ترشی هایی که بامجان دارند مانند ترشی لیته با غذاهایی که هضم سخت و دیر دادند مانند ماهی ، تخم مرغ و جگر  بپرهیزید . 

زیرا باعث تولید خون ناصالح و بیماری زا می شود .

- از خوردن هر ترشی غیر از رب نارنج و اب نارنج همداه ماهی خودداری شود . خوردن ترشی جات با ماهی  سبب ضعف کبدی و سوء مزاج کبدی می شود و زمینه بیماری های عصبی مانند ویتیلیگو ، MS و گیلن باره و ... را فراهم می کند .

- در طبخ خورش فسنجان به جای استفاده از شکر که باعث زایل شدن خواص این خورش می شود از رب انار استفاده شود . رب انار هم مصلح گردو است و هم باعث هضم و جذب بهتر فسنجان می شود .

- خوردن زیاده از حد ترشی در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرم ها می شود . در خانم ها باعث درد ایام پریود ، قاعدگی های دردناک و نا منظم و در سنین بالاتر باعث ارتروز می شود ‌.

- یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی و کندی ذهن و حتی الزایمر در ایران مصرف زیاده از حد ترشی است .از قدیم گفته اند " ترشی نخوری یک چیزی میشی " پس اگر نگران حافظه و حواس پرتی تان هستید در مصرف ترشی ها محتاط باشید و توصیه های آن را به کاربندید .

- در تهیه ی سیر ترشی به ازای هر لیتر سرکه مصلح آن یعنی سیاهدانه و در تهیه ی ترشی هفت بیجار به ازای هر کیلو از ترکیب ان یک قاشق مصلحش یعنی گلپر اضافه کنید .

- استفاده از ترشی ها را در دوران رشد محدود کنید زیرا استفاده از ترشی ها بخاطر طبع سردشان باعث تاخیر در رشد می شود .

برچسب ها: ترشی, ترشیجات
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.