مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی تناسب اندام
چاقی در کودکان

چاقی در کودکان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 24 آبان 1401 magfood.ir/1L
فهرست مطالب

در پاسخ سوال اینکه چرا کودکی چاق است ( بیماری که بخاطر سبک زندگی روزمره بسیار شایع شده است .) دو جواب محتمل است : 

۱ . تجمع چربی زیاد بدن وقتی بطور پیوسته مقدار زیادی انرژی در مقابل مصرف آن دریافت شود .این عمل در مقابل یکسری علت های وابسته بهم از قبیل عامل ژنتیک ، عوامل محیطی ، رفتاری و فاکتور های متابولیکی باعث چاقی می شود .

۲ . علت مشخص نیست .

تازمانی که علت مشخص نشود پاسخ مناسبی نداریم . طبق برخی از امارها تنها در امریکا حدود ۲۵٪ کودکان ۱۱-۶ سال و ۸- ۳ ٪  از کودکان ۵ - ۲ سال اضافه وزن دارند . شیوع چاقی بخصوص در سه دهه گذشته افزایش داشته است .

کودکان چاق اغلب سالم نیستند ، انها فعالیت کمتری دارند و در معرض عفونت هایی مانند برونشیت هستند .

بعضی از کودکان سریع تر اضافه وزن پیدا می کنند ، بنظر می رسد تمایل به اضافه وزن اغلب زمینه خانوادگی داشته باشد . البته این تمایل با دادن غذاهایی با انرژی بالا بیشتر خواهد شد . چوم کودکان در سنین قبل از مدرسه از نظر تغذیه کاملا وابسته به دیگران هستند ، لذا مسوولیت چاقی در این گروه سنی به عهده ی والدین یا مراقبین می باشد نه خود کودک ، چاقی به اسانی در اثر خوردن غذاهای انرژی زا مانند شیرینی جات ، بیسکویت ها ، چیپس ها که در رژیم غذایی یک کودک بیشتر شده است بوجود می آید و این والدین هستند که چنین شرایطی را فراهم می کنند .

بعضی غذاها انرژی بالایی دارند ولی ارزش مواد مغذی آنها کم است . این مواد شامل انواع شیرینی ها ، بیسکویت ها ، کیک ها ، نان روغنی و چیپس ها هستند . کودکان اغلب این غذاها را دوست دارند  چون خوردن این مواد راحت و برای آنها با صرفه است . زمانی که از این مواد زیاد خورده شود کودک اشتهای کمتری برای سایر مواد غذایی دارد  . این غذاها جز عوامل مساعد کننده ی پوسیدگی دندان نیز می باشند . چاقی کودکان با بیماری های فشار خون ، دیابت و اختلالات متابولیسم چربی خون ادتباط دارد .

دریافت نامتعادل مواد غذایی و چاقی احتمالا تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت . مطالعات نشان نی دهد افزایش شیوع چاقی کودکان نسبت به گذشته بعلت افزایش دریافت انرژی نبوده ، بلکه همزمان با افزایش سن کودک فعالیت بدنی نیز کاهش یافته است .

اثرات چاقی :

مساله مهم کودکان‌چاق این است که در آینده بزرگسالان چاقی خواهند بود با اثرات جانبی اجتماعی _ اقتصادی و پزشکی .

آنها از مسائل دیگری رنج خواهند برد:

۱) رشد : در کودکان چاق یکسری تغییرات فیزیکی بوجود می اید ، بعنوان مثال زودتر به مرحله ی بلوغ می رسند و بنابراین در مراحل اولیه بلندتر از هنسالان خود هستند ، ولی سپس رسد متوقف شده و کوتاه قدتر خواهند بود .

رشد استخوان های آنها بیشتر و دارای توده عضلانی وسیع هستند ، احتمالا بدین جهت اسکلت بدن آنها باید توانایی حمل بیش از حد توان داشته باشد هم از نظر وزن و هم از نظر چربی . در نتیجه آنها کوتاه تر ولی با بدن پهن تر خو اهند شد و حتی زمانی که چربی اضافی را از دست بدهند این وضعیت باقی می ماند . 

بلوغ زودرس در دختران چاق و کوتاه قد بیشتر از همسالان شان است . در سن ۳۰ سالگی آنها حدود ۳۹٪ چربی بیشتر دارند .

۲)‌ فعالیت های فیزیکی :

همانند بزرگسالان در کودکان چاق نیز مقدار بالای جربی و کلسترول در خون مشاهده می شود . که زمینه ساز گرفتگی عروق و بیماری های قلبی است .

کودکان چاق اکثرا تمایلات خاصی دارند . انها اغلب توسط همسن و سالان خود در بازی های گروهی مورد پذیرش نیستند .وقت بیشتری صرف تماشای تلویزیون می کنند ، و شکل بدنی شان باعث تفکر منفی خودشان و دیگران نسبت به این کودکان می شود . آنها ترجیح می دهدند از نظر عضلانی زیبا بنظر ایند . این کودکان خودشان نیز قبول دارند که کودکان لاغر دوستان بیشتری دارند ، زیباتر هستند و زرنگ تر از کودکان چاق هستند . این دیدگاه ها در سنین نوجوانی مشکا سازتر می شوند .‌ در سنین نوجوانی پذیرش در گروه همسالان ، موفقیت در این گروه ها ،  دیدگاه مناسب نسبت به ظاهر فرد توسط همسالان بسبار پر رنگ تر می شود تا جایی که ممکن است زمینه ی گوشه گیری ، افسردگی و عدم موفقیت در دروس و ... را فراهم کند .

در عین مهم بودن درمان چاقی برای کودکان ، اما اصول خاصی دارد که باید رعایت شود تا رشد کودک مختل نشود . اگر در سالهای طلایی رشد کودک متوقف شود بعدا به هیچ عنوان قابل جبدان نخواهد بود .

 

 

برچسب ها: عوارض, چاقی, کودکان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.