مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خواص نخودفرنگی

خواص نخودفرنگی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 25 تیر 1402 magfood.ir/4Q
فهرست مطالب

گیاه نخود فرنگی یا نخود سبز ۲۰۰ - ۱۵ سانتیمتر و بطور متوسط ۵۰ سانتیمتر متغیر است . گیاه نخود فرنگی دارای شاخه های جانبی متعدد و ریشه های عمیق می باشد . هر برگ نخود فرنگی از ۳ - ۲ جفت برگچه تشکیل یافته و برگچه انتهایی آن به شکل پیچک است . گل های نخود فرنگی به رنگ های قرمز صورتی و سفید ظاهر می گردند . 

 

نخود فرنگی ، نخود سبز یا نخود  باغی، گیاهی یکساله از خانواده حبوبات است که در غلاف میوه نخود فرنگی ۱۰ – ۵ عدد دانه تشکیل می شوند .

 

انواع گیاه نخود فرنگی :

گیاه نخود فرنگی از نظر شکل بوته دارای ارقام

زیر است :

۱. ارقام پاکوتاه

۲. ارقام بالارونده

گیاه نخود فرنگی از نظر شکل دانه دارای ارقام

زیر است :

۱. ارقام دانه صاف

۲ ارقام دانه چروکیده

تعداد غلاف های میوه نخود فرنگی که در هر بوته شکل می گیرند بستگی به عوامل زیر دارد :

۱ . نوع رقم

۲ . شرایط محیطی

۳ . شدت وقوع تنش ها

 

شرایط محیطی ( دما آب و هوانور) گیاه نخود فرنگی :

نخود فرنگی گیاهی نورپسند است، لذا خواهان مکان های آفتابگیر است. اراضی مرطوب برای کاشت نخود فرنگی مناسب نیستند، زیرا بر رشد رویشی آن به شدت افزوده خواهد شد و عملکردش بواسطه تزاید بیماری های گیاهی نزول می یابد .

بهترین دما برای رشد بوته های نخود فرنگی ۱۸ - ۱۵ درجه سانتیگراد است . نخود فرنگی دماهای کمتر از ۲ - ۱ درجه سانتیگراد را تحمل نمی کند .

میزان شیرینی دانه های نخود فرنگی در دماهای محیطی بالاتر حین تشکیل میوه ها افزایش می پذیرد .

 

ترکیبات نخود در ۱۰۰ گرم :

- ( انرژی ) کیلوکالری 81

- چربی کل  ۰٫۴ g

- چربی اشباع  ۰ /۱

- کلسترول mg .

- سدیم mg ۵

- پتاسیم mg ۲۴۴

- کربوهیدرات کل g ۱۴

- فیبر خوراکی h ۵

- قند g ۶

- پروتئین g ۵

- ویتامین ث mg ۴۰

- کلسیم ۲۵ g

- آهن mg ۱٫۵

- ویتامین دی۰ IU

- ویتامین ب۶ ۰/۲mg

- ویتامین ب۱۲ - میکروگرم

- منیزیم ۳۳mg

 

 

نخود فرنگی و پروتئین گیاهی آن :

مشخصات غذایی پروتیینی نخود به تولید کننده آن بستگی دارد.

۳۳ گرم از نخود فرنگی خالص که حدود ۴ و نیم قاشق غذا خوری است ، شامل ۱۲۰ کالری  انرژی ، ۲ گرم چربی و ۱ گرم کربوهیدرات و ۲۴ گرم پروتئین است . پروتئین آن هم چنین منبع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم است .

خواص نخود فرنگی یا نخود سبز در یکی از روش های رژیم لاغری باورنکردنی و بی نظیر است . منبعی غنی از ویتامین ها و پروتئین ها و مواد معدنی است و کاربردهای درمانی بسیار زیادی دارد چربی و کالری نخود فرنگی کم است و برای متابولیسم پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها هستند . طبع نخود فرنگی در طب سنتی سرد و تر است. در این مطلب سعی می کنیم خواص نخود فرنگی را بررسی کنیم.

 

نخود فرنگی و پوست :

فواید نخود فرنگی یا خواص نخود سبز برای پوست صورت فراوان است . نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است . کاتچین، فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از چین و چروک کمک می کنند و در نتیجه به جلوگیری از پیری کمک می کند که این مورد نیز از خواص نخود فرنگی است.

 

اثر مثبت نخود فرنگی برسیستم قلبی عروقی :

نخود فرنگی حاوی مقادیر زیاد ویتامین B1  ، فولات ، B3 ، B۲ و B۶ است ,  که سطوح هموسیستئین را که عامل خطر بیماری های قلبی است را کاهش می دهند . ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در نخود فرنگی از رگ های خونی سالم پشتیبانی می کنند . مصرف نخود فرنگی به کسانی که می خواهند عملکرد مناسب سیستم قلبی و عروقی داشته باشند، توصیه می شود .

نخود فرنگی مناسب برای تنظیم قند :

فیبر بالا و محتوای پروتئین موجود در نخود فرنگی هضم قند را آهسته می کند و کاهش می دهد . نخود فرنگی دارای خواص ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی است که مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می دهد . ( دیابت نوع دو ) .  نخود فرنگی هیچ مورد قند اضافی مانند شکـر سفید یا مواد شیمیایی ندارد ، بنابراین به تنظیم قند  در بدن کمک می کند .

 

افزایش میزان  اکسیژن :

به غیر از پتاسیم، ماده معدنی دیگری که در نخود فرنگی وجود دارد ، آهن است که نقش اساسی در انتقال اکسیژن در سراسر سیستم گردش خون دارد . آهن یک ماده معدنی ضروری است که به تولید هموگلوبین ( سلول حامل اکسیژن در جریان خون ) کمک می کند . بنابراین داشتن یک غذای رژیمی مملو از آهن در نهایت به تولید سالم هموگلوبین و افزایش اکسیژن رسانی به هر اندام دیگر کمک می کند و از عملکرد مناسب آنها اطمینان می دهد . علاوه بر این مصرف نخود فرنگی که مملو از آهن است به پیشگیری از سایر اختلالات کمبود اکسیژن مانند کم خونی کمک می کند .

 

 

حفظ فشار خون با مصرف نخود فرنگی :

به لطف مقدار کافی فسفر موجود در نخود فرنگی ، ثابت شده است که مصرف آن برای کنترل قند خون شما بسیار مهم است . مواد معدنی مانند فسفر روی پوشش داخلی رگ های خونی اثر گشاد کننده دارند و می توانند از انقباض آنها جلوگیری کنند که به کاهش فشار خون کمک می کند .

 

کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان :

 نخودفرنگی حاوی مقادیر بالایی از پلی فنول محافظ سلامت به نام کومسترول است . با توجه به مطالعه ای که در مکزیکوسیتی انجام شد ، مشخص شد که ما تنها به ۲ میلی گرم در روز از این فیتونوترینت نیاز داریم تا از ابتلا به سرطان معده در امان بمانیم.

نخود فرنگی سرشار از ویتامین ها ، فیبرها و آنتی اکسیدان ها هستند و از این طریق بدن ما را سالم نگه می دارد و خطر سرطان را کاهش می دهد . نخودفرنگی شامل یک کومسترول پلی فنول محافظ سلامت است که خطر سرطان معده را کاهش می دهد . از خواص نخود فرنگی این است که با داشتن A و ویتامین C از گسترش انواع سرطان های پروستات ، سینه ، تخمدان و پانکراس جلوگیری می کند .

 

 پیشگیری از ابتلا به الزایمر :

بیماری فراموشی ( الزایمر ) ،  یکی از بیماری های سنین بالا می باشد که بخشی از حافظه از بین رفته و این بیماری خود را با کم حافظگی ، نشان می دهد . زوال عقل را می توان کنترل نمود . مصرف روزانه نخود فرنگی باعث می شود تا سلامت سیستم عصبی تضمین شود . نخود فرنگی دارای ویتامین کا م یباشد که وجود این ویتامین  از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند . البته افراد سرد مزاج باید ان را با مصلحات گرم مصرف کنند .

 

درمان  و پیشگیری از یبوست :

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان برای بیماری های گوارش موثر است . فیبر باعث می شود تا حجم مدفوع در انسان زیاد شده و حرکات روده به آسانی انجام شود . برای همین امر می باشد که خوردن نخود فرنگی از یبوست پیشگیری می کند و به برطرف شدن یبوست کمک می کند .

 

کمک به حفظ سلامت استخوان ها :

نخود فرنگی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان ها مفید می باشد . شما می توانید نصف فنجان نخود فرنگی را به صورت روزانه میل کنید چرا که باعث سلامت استخوان ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند .

اصلاح مزاج نخود فرنگی برای افراد سرد مزاج که استخوان درد دارند ضروری است .

 

حفظ سطح ایمن کلسترول خون :

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند مسیر ورود کلسترول به لایه ی عروقی خونی را مسدود کند . کلسترول بد باعث می شود تا وارد دیولره ب عروق خونی شده و زمینه ی گرفتگی عروق خونی و  مشکلات قلبی عروقی را تشدید کند .

پیشگیری از ابتلا به کم خونی :

برای کم خونی می توان از نخود فرنگی کمک گرفت . فولات و آهن موجود در نخود فرنگی برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است . اگر می خواهید از کم خونی پیشگیری کنید بهتر است نخود فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید .

 

حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی :

نخود فرنگی دارای پتاسیم و منیزیم می باشد و برای عملکرد صحيح عصب ها موثر است . پتاسیم باعث می شود تا سلامت انتقال پیام عصبی حفظ شود و منیزیم برای بهبود سیگنال های عصبی درون بدن موثر است.

 

ترمیم بافت های  شکسته :

نخود فرنگی به دلیل داشتن پروتئین زیاد برای ترمیم بافت های شکسته موثر .است پروتئین باعث می شود تا بافت های آسیب دیده ترمیم شده یا بافت جدیدی جایگزین آن .شود این امر به خاطر وجود پروتئین در نخود فرنگی می باشد .

 

کمک به  سلامت مو :

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین های مختلف نظیر ويتامين ب ۶ ، ب ۱۲ و فولات برای سلامت مو مفید می باشد . رشد مو و فولیکول های مو را تقویت می کند .

 

جلوگیری از تصلب شرایین :

تصلب شرایین وضعیتی است که در آن عروق خونی به دلیل رسوب کلسترول بسته می شود . این امر باعث افزایش حمله قلبی در افراد می‌شود . نخود فرنگی باعث کاهش میزان کلسترول در بدن می شود و از تصلب شرایین جلوگیری می کند .

 

نخود فرنگی عامل ضد التهاب :

نخود فرنگی به عنوان یک ماده ضدالتهابی شناخته می شود و برای جلوگیری از بیماری های عفونی داخل بدن موثر است .

 

مناسب برای حفظ سلامت دوران بارداری  :

در نخود فرنگی فولات وجود دارد که باعث می شود تا در دوران بارداری بسیار مفید باشد .فولات در ۴ هفته ی اول بارداری جهت تشکیل طناب عصبی ضروری است . شما می توانید در طول دوران بارداری از نخود فرنگی استفاده کنید .چرا که به عنوان یک منبع عالی پروتئین می باشد و عملکرد گوارشی را افزایش می دهد .

 

بهبود سلامت چشم  :

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین آ فراوان و همچنین بتاکاروتن برای سلامت چشم مفید است . اگر می خواهید از بیماری های مختلف نظیر آب مروارید در امان باشید نخود فرنگی میل کنید .

 

 

درمان سرمازدگی با مصرف نخود فرنگی :

سرماخوردگی ممکن است دارای عوارض مختلف باشد و گاهی سبب تورم در انگشتان دست و پا می شود . شما برای درمان این عارضه می توانید مقداری نخود فرنگی را در مقداری آب بجوشانید و صاف کنید . آب نخود فرنگی به دست آمده را با روغن کنجد ترکیب کرده و انگشتان خود را با آن شست و شو دهید .

 

تامین ویتامین C مورد نیاز بدن :

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان می تواند بدن انسان را در برابر التهاب های دهانی محافظت کند و از بروز انواع بیماری در ارتباط با کمبود ویتامین C جلوگیری کتد .

 

 پیشگیری از سرطان معده :

شاید با داشتن جثه ی ریز اینقدر پرخاصیت به نظر نرسد اما باید بدانید که نخود فرنگی قادر است از سرطان معده جلوگیری کند . در نخود فرنگی کومسترول به وفور یافت می شود و این ترویب انتی اکسیدان برای جلوگیری از سرطان معده موثر است .

 

تقویت سیستم ایمنی :

آنتی اکسیدان های موجود در نخود فرنگی باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و مانع از بروز بیماری های مختلف مانند انفلونزا و ...شود . نخود فرنگی سرشار از آهن ، کلسیم ، روی ، مس و منگنز است .

گوارش را بهبود می بخشد

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث می شود تا دستگاه گوارش بدن تقویت شود. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

باعث شفافیت و درخشندگی پوست :

شما می توانید مقداری نخود فرنگی را آب پز کنید تا به دست خمیری شود . خمیر به دست آمده را به صورت و بدن خود بمالید این کار باعث شفافیت و درخشندگی پوست تان می شود .

 

بهبود سوختگی  :

شما برای تسکین درد های ناشی از سوختگی بهتر است از خمیر تهیه شده از نخود فرنگی استفاده کنید و بر روی محل سوختگی بمالید .

 

جلوگیری از ریزش مو و شکنندگی مو :

نخود فرنگی دارای ویتامین C فراوان  می باشد که برای جلوگیری از ریزش مو موثر است . کلاژن برای فولیکول های مو جهت رشد مورد نیاز می باشد .

اگر می خواهید از دست موهای شکننده راحت شوید ،  بهتر است از نخود فرنگی استفاده کنید .

 

. مدیریت و کنترل وزن : 

نخود فرنگی چربی بسیار کمی دارد و کم کالری است. از این رو اغلب در رژیم های گیاه خواری و نیز رژیم های غذایی غیر گیاهخواری وجود دارند. این سبزی سبز به عنوان یک منبع سلامتی خوبی در نظر گرفته می.شوند در مقایسه با لوبیا نخود فرنگی ،  دارای کالری بسیار پایینی است. نخود فرنگی حاوی مقدار بسیار عالی فیبر و ویتامین است .

 

نخود فرنگی عانل  مقابله با پیری :

نخود فرنگی نیز در مقابله با پیری پوست مفید خواهد بود . آنتی اکسیدان هایی که در آن وجود دارند مثل فلانوئیدها ، کاتچین ، اپیکاتچین کاروتنوئید ، آلفا کاروتن و غیره برای جلوگیری از فرآیند سالخوردگی پوست مفید هستند .

 

عوارض جانبی و مضرات نخود فرنگی :

هر چیزی در این دنیا مزایایی و معایبی را دارد و همانطور که در ادامه این بخش از مطالب 

خواهیم گفت نخودفرنگی هم همینگونه است.

همانطور که می دانیم نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است .

هم چنین شامل ویتامین D است که به حفظ جرم استخوان‌کمک می کند ، اما جذب اضافی نخود نیز می تواند منجر به از دست دادن کلسیم در بدن شما شود.

مصرف زیادی نخود فرنگی  ، می تواند اسید اوره را در بدن ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد نقرس شود . شما باید با پزشکان و کارشناسان تغذیه در مورد مصرف نخود فرنگی مشورت کنید .

یک عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید ،  کاهش وزن در زمانی است که شما می خواهید افزایش وزن داشته باشید اما اگر نخود را در مقدار زیادی مصرف کنید، به جای کاهش وزن منجر به افزایش وزن خواهد شد .

برای پودر پروتیین نخود فرنگی خواص پروتیین نخود فرنگی و خطرات ممکن است موجب سندرم تحریک پذیری یا پیوست یا اسهال شود . از طرف دیگر پودر پروتئین نخودفرنگی با استخراج پروتئین از نخود فرآوری می شود.

پودر پروتئین نخود بسیار کم است .

 

برچسب ها: نخودفرنگی, سلامتی, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.