مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
اشنایی با زردالو و خواص آن

اشنایی با زردالو و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 15 خرداد 1402 magfood.ir/3o
فهرست مطالب

زردالو یک‌میوه ی لذیذ تابستانی :

هزاران سال است که از زردآلو استفاده می شود . این میوه در سراسر جهان در دسترس قرار دارد و می توان آن را بصورت خام ، خشک و مربای زردآلو مصرف نمود . زردآلو این میوه شیرین فواید متعددی دارد و عصاره آن می تواند غلیظ باشد ، اما می توانید با اضافه کردن مرکبات و یا آب سیب آن را رقیق کنید . این میوه ی کوهستانی اغلب در ییلاق رشد می کند و تولید می شود . این میوه پرخاصیت داری طبع سرد و تر است اما نوع شیرین آن طبع گرمتری دارد زردآلو ارزش غذایی زیادی دارد و دارای قند طبیعی می باشد که هضم آن بسیار راحت است . زردآلو غنی از ویتامین های A ، B ، C ریبوفلاوین ( B2 ) و نیاسین ( B3 ) ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، گوگرد ، سدیم و مقدار کمی مس ، آهن و روی است. ورزشکاران بعد از ورزش می توانند زردآلو میل کنند تا از ترویبات انتی اکسیدانی و انلاح و ویتانین های سرشار ان بهره مند شوند . به شرطی پس از آن آب میل نکنند . برگ زردآلو را می توان در زمستان مصرف کرد و در تابستان آن را در آب خیس کرده و همراه با همان آب مصرف نمود .

زردآلو یک میوه خوشمزه می باشد که برای سلامت پوست و مو واقعا مفید است .

این میوه متعلق به خانواده گل سرخیان می باشد . نام این میوه از کشور ارمنستان گرفته شده است و بومی همین منطقه می باشد .

زردآلو یک میوه گوشتی و خوش طعم می باشد که دارای پوستی نازک است طعم و مزه زردآلو چیزی بین آلو و هلو می باشد .

ترکیبات زردالو:

مقدار املاح و ترویبات موجود در هر ۱۰۰  زردالو شامل :

- ( انرژی ) کیلوکالری 48

چربی کل  ۴/.

چربی اشباع  .

کلسترول mg .

سدیم mg ۱

پتاسیم mg ۲۵۹

كربوهيدرات كل  ۱۱ g

فیبر خوراکی  ۲ g

قند  ۹ g

پروتئین  ۱٫۴ g

ویتامین ث mg ۱۰

کلسیم ۱۳ mg

آهن mg ۰/۴ ویتامین دی

ویتامین ب۶  mg ۰/۱

ویتامین ب ۱۲ -

منیزیم ۱۰ mg

فیبر ۲ g

فسفر ۲۳ mg

فواید فراوان زرد الو :

میوه ای مناسب افراد دیابتی :

افراد مبتلا به قند باید در مورد کالری مصرفی و قند مصرفی دقت نظر بالایی داشته باشند .

زردآلو کالری و کربوهیدرات کاملا پایینی دارد . کالری این میوه شامل ۱۷ کالری و ۴ گرم کربوهیدرات می باشد که برای دیابتی ها مقدار بالایی نیست ومفید است و می تواند بخشی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد . فیبر زردآلو می تواند سطح قند خون را تنظیم کند .

همچنین شاخص گلیسمیک پایینی دارد ، به این معنی که بعد از مصرف مقدار خاصی از ان قند خون را زیاد بالا نمی برد و اثر پایدار بر روی سطح قند خون دارد . زردآلو غنی از ویتامین هایی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و سطح قند خون را بهبود می بخشند .

اثرات مفید زردالو بر سیستم قلبی - عروقی :

پتاسیم یکی از عوامل مهم و ضروری در کارکرد مناسب سیستم قلبی و نظم خاص هر ضربان  ان است . پتاسیم موجود در زردآلو می تواند سطوح فشار خون را کاهش دهد در نتیجه از حملات قلبی و بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند . همچنین فیبر موجود در این میوه سطح کلسترول را کاهش می دهد . زردآلو حاوی مقادیر غنی از لیکوپن و انواع آنتی اکسیدان های قوی می باشد که به همین دلیل می تواند علاوه بر کاهش کلسترول بد خون خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی را کاهش دهد .

زردآلو مجاری عروق را باز می کند . مصرف ان در ساعات فعالیت طی روز باعث اثر بهتر ان بر این سیستم می شود . بدین جهت بهتر است آن را در ساعت ۱۰ صبح و ۵ عصر میل کنید .

این میوه خاصیت آرام بخشی و نشاط آوری دارد ؛ به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که در اثر اضطراب و استرس  ناراحتی قلبی دارند ، توصیه می شود . گرچه در همه ی افراد خاصیت ارام بخشی زردالو باعث عملکرد بهتر سیستم قلب و عروق است .

زرد الو و بهبود املاح استخوان :

زرد آلو به دلیل داشتن کلسیم که یکی از مواد معدنی مهم برای رشد و سلامت استخوان ها به شمار می رود در رشد و سلامت استخوان موثر است . از همه مهم تر پتاسیم نیز یکی از املاح مهم است که برای جذب مناسب و توزیع یکنواخت کلسیم لازم است و در زردآلو وجود دارد . مطالعات همچنین نشان می دهند که زردآلو می تواند از دست دادن استخوان را معکوس کرده و حتی متابولیسم استخوان را در زنان یائسه که در اثر کاهش هورمون های جنسی که حافظ استخوان هستند ، تغییر دهد .

همچنین مصرف زردالو سلامت استخوان ها را ارتقاء می دهد . زردآلو دارای مواد مغذی می باشد که می تواند باعث رشد کامل استخوان های بدن انسان شود . خوردن زردآلو به رشد و توسعه استخوان ها کمک می کند. این میوه از بروز بیماری های مختلف نظیر پوکی استخوان جلوگیری می کند . زردآلو دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که برای کاهش درد التهاب مفاصل و نقرس مفید است .

مناسب افراد کم خون :

زردآلو منبع خوبی از آهن است که به درمان کم خونی کمک می ..کند . آهن تولید هموگلوبین را

بهبود می بخشد و این باعث افزایش کیفیت

خون نیز می شود . همچنین در زردالو ، ویتامین C نیز به مقدار خوبی وجود دارد که منجر به بهبود عملکرد آهن می شود و جذب بهتری خواهد داشت . همانطور که گفته شد ،یکی از مهم ترین دلایل کم خونی فقر آهن می باشد . زرد آلو حاوی مقادیر غنی از آهن می باشد که به

همین دلیل می تواند علاوه بر افزایش روند تولید گلبولهای قرمز  به بهبود تولید و جریان خون نیز کمک شایانی کند . یکی دیگر از دلایلی که می توان از زرد آلو برای درمان کم خونی استفاده کرد این است که این میوه حاوی مس نیز می باشد که به همین دلیل می تواند باعث جذب حداکثری آهن در بدن شود و در نتیجه به درمان کم خونی کمک کند .

حفظ زیبایی و درخشندگی پوست :

بتاکاروتن موجود در میوه ها و سبزی ها نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد . در میان سبزیجات هویج و در میوه ها ، زردآلو بیشترین مقدار بتاکاروتن را دارند . این ماده از پوست در برابر اشعه ماواری بنفش محافظت می نماید .  همچنین بتاکاروتن موجود در زرد آلو از  تشویل بافت های مرده در پوست که اصطلاحا پینه بستن می گویند و خشک شدن پوست جلوگیری می کند . پوسته پوسته شدن پوست و رنگ سفید یا خاکستری آن نشانه کمبود بتاکاروتن است .

زردآلو مانتد یک  لایه بردار پوست را بعد از آسیب ترمیم می کندو به بهبود پوست کمک می کند . در واقع از تجمع رنگ دانه ها که مرحله ای در آشکار کردن سلول های جدید تر و روشن تر زیر پوست است ،جلوگیری می کند .

می توانید از روغن زردآلو و شکر برای لایه برداری

صورت و بدن خود استفاده کنید . این یک لایه بردار عالی است که سلول های مرده پوست را 

احیا و حدف می کند و پوست نرم  و لطیفی به شما می دهد . همچنین جوش های سیاه و منافذ پوست را نیز از بین می برد . فقط اطمینان حاصل کنید که پوست قبل از استفاده از این روغن  لایه بردار کاملا تمیز باشد .

فواید زردالو برای چشم :

زردآلو از میوه هایی است که برای سلامت چشم بسیار مفید است زیرا زرد آلو حاوی مقادیر غنی از انواع ویتامین ها و کاروتنوئیدها می باشد و به همین دلیل علاوه بر تقویت بینایی می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی نیز شود .

مصرف زردآلو بطور منظم با کاهش خطر از دست رفتن بینایی مرتبط بوده است .اما مهمتر از هر

چیزی ، زرد آلو غنی از کاروتنوئیدها  ، گزانتوفیل ، رتینول و ویتامین A  است که می تواند از بیماری های بینایی مرتبط با سالخوردگی جلوگیری کند و به رشد اطفال نیز کمک می نماید .

همچنین کاربرد موضعی عصاره هسته زردآلو می تواند با تحریک تولید اشک ، خشکی چشمان را

کاهش دهد . چنین اثری برای سالمندانی که از کورتن استفاده می کنند و دچار خشکی چشم می شوند ، بسیار ارزشمند است .

 

زردالو سرشار از انتی اکسیدان و ضد سرطان :

زرد آلو به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین هایی مثل ویتامین C و ویتامین A ، خاصیت ضد سرطانی بسیار قوی دارد . مصرف زردآلو می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی شود و به کنترل رادیکال های آزاد مخرب که یکی از عوامل اصلی سرطان هستند کمک کند .

زردآلو سرشار از پتاسیم و مفید سلامتی بدن است :

میوه هایی که  پتاسیم زیاد دارند برای فشار خون مفید هستند . زردآلو از جمله این میوه ها می باشد .

زمانی که پتاسیم با سدیم ترکیب شود ، باعث تنظیم سطح آب درون و بین سلول ها می شود . کسانی که فشار خون دارند بهتر است زردآلو را در رژیم غذایی خود قرار دهند .

کمبود پتاسیم برای بدن انسان خطرناک است . چون باعث ایجاد فشار خون می شود و فشار خون بالا حملات قلبی را به دنبال دارد.

مصرف زردالو ارتباط بهتری بین مغز و قلب ایجاد

می کند . برای اینکه سلول ها دارای عملکرد صحیح باشند بهتر است تعادل سطح الکترولیت آنها حفظ شود . برای انتقال آهن و انتقال های عصبی به الکترولیت نیاز است این میوه دارای سطح مناسبی از پتاسیم بوده و مقداری نیز سدیم دارد ، این مواد برای ارتباط بهتر بین مغز و قلب ضروری است .

مصرف زردالو ، درمان مناسب یبوست است :

زردآلو دارای مقادیر زیادی از پکتین است که نوعی فیبر  محسوب شده و برای رفع یبوست به کار می رود . کسانی که سندرم روده تحریک پذیر دارند بهتر است از این میوه استفاده کنند چرا که فیبر پکتین زردالو  باعث می شود تا حجم مدفوع بیمار زیاد شده و حرکات روده تنظیم شود . پس با این حساب این میوه برای روده بسیار مفید است .

رشد مناسب مو :

استفاده از روغن زردالو باعث تقویت رشد مو می شود . ویتامین E موجود در روغن زردآلو به افزایش رشد مو کمک می کند و مانع از ریزش مو می شود . این ویتامین در ترکیب با اسیدهای چرب به عنوان ماده نگهدارنده به جلوگیری از آسیب به رادیکال های آزاد عمل می کند . بنابراین عوامل اسیب رسان که به فولیکول های مو اسیب جدی وارد می کنند و رشد مو ها را مختل می کنند ، با مصرف زرد الو جلوی اثرات مخرب شان گرفته می شود .

اثر محافظتی بر پوست سر :

این اثرات بیشتر مربوط به استفاده ی موضعی از روغن زردالو می باشد .روغن زردآلو حاوی ویتامین A و E است که از سلامت پوست محافظت کرده و آن را ترمیم می کند . بنابراین یک درمان خانگی عالی برای مشکلاتی مانند خشکی سر , پسوریازیس ، شوره سر و اگزما است . این روغن رطوبت را به پوست سر و یا موهای خشک باز می گرداند .

نرمی و لطافت موی سر :

جالب است بدانید که زردآلو به عنوان یک نرم کننده ی طبیعی مو شناخته می شود . مصرف موضعی زردآلو باعث می شود تولید سبوم در پوست به طور قابل توجهی افزایش یابد و به همین دلیل باعث نرمی و لطافت موهای سر می شود .

درمان مشکلات پوستی :

زردآلو دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل می تواند به رفع قرمزی پوست و آکنه کمک کند . علاوه بر این از اسکراب یا ماسک زردآلو می توانید برای رفع جوش های سر سیاه نیز استفاده کنید  .برای تهیه ماسک زردآلو کافی است میوه را پوره کرده و روی پوست خود قرار دهید . پس از اینکه پوره زردآلوی روی پوست به طور کامل خشک شد ، آنرا با آب بشویید .

 زردآلو مفید برای بانوان :

همانطور که می دانید اکثر خانم ها به دلیل عادت ماهیانه با فقر آهن روبرو هستند که این فقر آهن در نتیجه باعث ایجاد کم خونی می شود . مصرف زردآلو برای جبران کم خونی خانم ها در دوران قاعدگی ، یائسگی و حتی بارداری بسیار مفید است .

احتیاط های لازم در مصرف زرد الو :

-  مصرف زردآلو به جز آلرژی های عادی که برخی افراد ممکن است داشته باشند ، عوارضی ندارد . - افرادی که حساسیت به گوگرد دارند باید در زمان مصرف زردآلو احتیاط بیشتری داشته باشند . سولفیت در اغلب زردآلوهای خشک شده وجود دارد که می تواند به طور جدی روی آسم تاثیر

بگذارد و حملات آسم را تحریک کند و موجب

ناراحتی شکم شود .

-اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن

آن احتراز کنند همیشه باید زردآلو را قبل از غذا

خورد و همراه با آن هسته آن را نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد .

- افرادی که ناراحتی کبدی دارند ، نباید در مصرف

زردآلو زیاده روی کنند .

- مصرف بیش از اندازه ی زردآلو ، منجر به بروز لک های سفید بر روی پوست می شود .

- زردآلو به دلیل داشتن طبع سرد برای سرد مزاجان مضر است . البته زرد الوی رسیده سرد نیست .

- مصرف ناشتای زردآلو موجب دل پیچه و درد شکم می شود .

 

 

برچسب ها: درمان, زردالو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.