مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
خواص توت سفید

خواص توت سفید

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 27 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3f
فهرست مطالب

توت گیاهی از تیره انجیریان به شمار می رود که میوه خوشه ای مانندی با دانه های کوچک گرد و کروی مانند دارد که به هم چسبیده اند که در داخل آن دانه های بسیار ریزی وجود دارد که به هنگام خوردن نمی توانید آن را حس کنید میوه توت بیشتر شبیه انگور است . با این تفاوت که بسیار کوچک و ریز است طوری که طول آن به 2 تا نهایت 5 سانتیمتر می رسد و دارای ارقام و واریته های مختلفی است به همین دلیل رنگ میوه آن قرمز ، زرد ، سبز و ... است ؛ طعم شیرینی دارد که از آن علاوه بر تازه خوری برای توت خشک و آجیل، مربا شربت و ... استفاده می کنند که از باردهی خوبی برخوردار است و تقریبا در همه مناطق ایران رشد می کند و درختی مقاوم با رشد آسان به شمار می رود که در پارک ها ، فضای سبز و کوچه ها به وفور یافت می شود . میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است . برگ های سبز رنگ دندانه دار قلبی شکلی دارد که دارای شیارهای عمیقی است و درختی خزان پذیر به شمار می رود . به این صورت که برگ های آن با شروع پاییز تغییر رنگ می دهند و به نارنجی و زرد تبدیل می شوند و در نهایت می ریزند که گلدهی آن در اوایل فصل بهار است که میوه آن در اواخر فصل بهار و تابستان می رسد .

درخت توت سفید :

توت سفید یکی از رایج ترین گونه های توت به شمار می رود که در مناطق مختلف رشد می کند . که در اصل بومی مناطقی از چین است که ارتفاع آن به 18 متر نیز می رسد که نسبت به توت سیاه مقاومت بالایی دارد و مقاوم است . بسیارگوشتی ، آبدار و شیرین است و به راحتی از طریق بذر قلمه و پیوند تکثیر می شود که میوه آن در فصل بهار می رسد .

درخت توت ، درختی بزرگ و تنومند به شمار می رود که ارتفاع آن به 20 متر و بیشتر نیز می رسد ؛ گیاهی دو لپه ای است که طول عمر بالایی دارد

و تا 200 سال و بیشتر نیز عمر می کند . میوه ی توت خواص دارویی و درمانی زیادی دارد ، درخت توت از رشد سریعی برخوردار است . پس از گذشت 3 تا 5 سال شروع به دادن محصول می کند که پوست شیارداری دارد . درختی تک پایه به شمار می رود به این معنی که گل های نر و ماده آن بر روی یک پایه برای رشد قرار می گیرند . بنابراین گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود که جاذب حشرات مختلفی همچون زنبور عسل و پروانه است . میوه ی  توت پس از آنکه به نهایت رشد خود رسید به زمین می افتد . بنابراین قبل از آنکه به زمین بیفتد آن را برداشت کنید که از باردهی بالایی برخوردار است .

خصوصیات توت سفید :

ارزش غذایی توت سفید :

- فیبر: ۷/۱ گرم

 -چربی : ۳/۰ گرم

-  پروتئین : ۴/۱ گرم

- کربوهیدرات : ۸/۹ گرم

-  کالری ۴۳کیلو کالری

این مقادیر برای ۱۰۰ گرم توت است.

خواص عمومی توت سفید :

توت سفید میوه ای است که جزء گیاهان دارویی با ارزش طبقه بندی می شود . این داروی گیاهی و  میوهای ان ، بومی در شمال کشور چین است . در طب سنتی از برگ میوه و پوست درخت توت سفید که حاوی مقادیر بالای فلانوئید و بسیاری مواد ضوروری دیگر از جمله پروتئین ، کلسیم ، آهن و ویتامین C است استفاده شده تا از خواص توت سفید برای سلامت بدن بهره مند شویم . خواص توت سفید فراوان است. از جمله خواص توت سفید می توان به تقویت چشم ها ، رشد ناخن ، جلوگیری از افسردگی ، رفع درد دندان ،  درمان عفونت چشم ، درمان خون ریزی بینی ، درمان سفیدی زودرس مو ، درمان سرگیجه ، درمان روماتیسم و درمان بی اختیاری ادرار اشاره کرد . در این مطلب به بررسی تعدادی از خواص توت سفید می پردازیم .

اثر توت بر سلامت دستگاه گوارش :

مصرف توت سفید به دلیل فیبر فراوان برای سلامت کلی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است . مصرف توت سفید باعث می شود روند حرکات رود ه های منظم تر شود و خطر ابتلا به انواع بیماری ها و ناراحتی های گوارشی تا حد زیادی کاهش یابد .

اثر توت سفید بر کاهش کلسترول بالای خون :

یکی دیگر از خواص مهم توت سفید این است که علاوه بر اینکه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود باعث می شود که کلسترول مفید و خوب خون افزایش یابد . علاوه بر این مصرف عصاره ی برگ توت نیز می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید خون نیز کمک کند .

پیشگیری از ابتلا به الزایمر با مصرف توت سفید :

طبق نتایج تحقیقات بسیاری که روی عصاره ی برگ توت سفید انجام شده است تاثیر مثبت این عصاره بر روی حافظه و بهبود عملکرد مغز به اثبات رسیده است . مصرف عصاره توت سفید با افزایش فعالیت عصبی در مغز باعث می شود که خطر بیماری های عصبی مرتبط با سن مانند الزایمر کاهش یابد .

کنترل قند خون :

جالب است بدانید که بر خلاف تصور عموم توت سفید با اینکه شیرین است ، باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود . ضمن اینکه ترکیبات شیمیایی موجود در توت سفید باعث کاهش تجزیه قند در روده ها می شود و به همین دلیل می تواند منجر به کاهش قند خون شود .

گردش خون متعا ل با مصرف توت سفید :

عدم گردش خون منظم باعث مشکلات زیادی در بدن می شود . توت سفید از مواد  غذایی  محسوب می شود  و خاصیت غذایی بالایی دارد .که با کمک به افزایش تولید گلبول های قرمز می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شود ، که در نتیجه به بهبود اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی مثل مغز کمک می کند .

حفظ سلامت سیستم قلبی - عروقی :

یکی از خاصیت های مصرف توت سفید سلامت کلی قلب می باشد . مصرف توت سفید خشک شده به دلیل وجود مقادیر غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنلی باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد مخرب می شود . علاوه بر این مصرف توت سفید برای کنترل سطح فشار خون نیز مفید است .

کمک به کاعش وزن ، لاغری و تناسب اندام :

توت سفید معمولا در اکثر رژیم های لاغری وجود دارد . دلیل این امر این است که توت سفید دارای

مقادیر قابل توجهی فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند به کنترل اشتها و کاهش پرخوری کمک کند . که در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می کند .

یکی دیگر از فراورده های توت سفید که برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است ، چای برگ توت است که باید قبل از وعده های غذایی مصرف شود . مصرف این چای گیاهی میران سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد ، باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه لاغری می شود .

چای توت سفید می تواند به شما کمک کند تا از خواص توت سفید به میزان حداکثر بهره مند شوید . نوشیدن چای توت سفید به مدت ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی به شما کمک می کند تا میل و اشتها شما نسبت به مصرف کربوهیدرات ها کاهش پیدا کند و از این طریق می تواند به کاهش وزن شما کمک کند . همچنین از چای توت سفید می توان در کنار غذا به عنوان جایگزینی برای نوشابه ها و نوشیدنی های گاز دار که چاق کننده هستند ، استفاده کرد و کالری کمتری را وارد بدن کرد و از این طریق نیز مجددا توت سفید می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند . علاوه بر اینها توت سفید حاوی مقادیر بالایی از فیبر است و مصرف آن موجب کاهش اشتها در نتیجه جلوگیری از پرخوری شده و به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک می کند .

با وجود آن که خواص توت سفید برای لاغری به عدم افزایش وزن در اثر مصرف آن کمک می نماید ؛ اما نمی تواند سبب گردد که به وزن دلخواه برسید ، زیرا تنها مصرف توت سفید برای رسیدن به تناسب اندام به تنهایی کافی نیست. برای رسیدن به وزن دلخواه یک رژیم مناسب زیر نظر فرد متخصص و فعالیت ورزشی حتما ضروری می باشد .

حفظ نشاط ، سلامت و شادابی پوست با مصرف توت سفید :

یکی از خاصیت های کمتر شناخته شده توت سفید این است که مصرف توت سفید می تواند به زیبایی و جوان سازی پوست کمک شایانی کند توت سفید دارای مقادیر غنی از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی می باشد . وجود انتی اکسیدان ها و مقادیر مناسب ویتامین C باعث حفظ شادابی ، سلامت و لطافت پوست می شود و مانع اسیب رسیدن و از دست رفتن شادابی پوست می شود .

به همین دلیل مصرف خوراکی توت سفید می تواند باعث جوان سازی پوست صورت شود . علاوه بر این مصرف توت سفید می تواند چین و چروک های کم عمق روی پوست صورت را نیز از بین ببرد که در نتیجه باعث زیبایی بیشتر پوست می شود .

طبیعت توت سفید و مصلح های ان :

توت سفید دارای طبیعت گرم و تر است . طب سنتی از سکنجبین و زیره به عنوان مصلح توت سفید یاد کرده است . مصلح مواد غذایی کمک می کنند تا عوارض احتمالی آنها از بین برود .

حفظ فشار خون متعادل :

توت سفید حاوی منیزیم ،  پتاسیم و آنتی اکسیدانی به نام رزوراترول است که از طریق این مواد موجب کاهش فشار خون می شود . آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در توت سفید در واقع مانند وازودیلاتور عمل می کند ، یعنی از طریق کاهش تولید اکسید نیتریک موجب شل شدن رگ های خونی شده و از این طریق به کاهش فشار خون بالا کمک می کند .

کمک به سلامت کبد :

یکی دیگر از خواص توت سفید کمک به پاکسازی کبد و دفع سموم کبد است . استفاده از توت سفید موجب پاکسازی کبد شده و در نتیجه سلامت کبد حفظ  می شود .

جلوگیری از پیشرفت سرطان :

توت سفید در برگ و میوه خود آنتی اکسیدان هایی دارد که موجب مرگ سلول های سرطانی می شود . توت سفید از رشد و تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند و از این طریق می تواند در درمان سرطان موثر و مفید باشد .

کمک به درمان کم خونی :

از دیگر خواص توت سفید داشتن مقادیر بالایی از آهن است . توت سفید سرشار از آهن است و از این طریق مصرف آن برای درمان کم خونی می تواند مفید باشد . مصرف توت سفید در درمان بی خوابی ناشی از کم خونی نیز مفید است .

مفید در پیشگیری و درمان افسردگی :

توت سفید حاوی ویتامین های گروه B است . از این رو می تواند در کاهش و رفع ترس ، اضطراب ، عصبانیت و هیجان و استرس مفید و موثر باشد . دم کرده پوست درخت توت سفید دارای خاصیت ضد افسردگی است . در صورتی که داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید حتما قبل از مصرف دم کرده و چای توت سفید با دکتر متخصص مشورت کنید .

توت سفید عامل ضد التهاب است :

از دیگر خواص توت سفید داشتن خاصیت ضد التهابی آن است . توت سفید با داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند به درمان آرتروز ، سندروم روده تحریک پذیر ، میگرن ، نقرس و التهاب مزمن کمک کند .

حفظ سلامت و بافت طبیعی مو :

یکی از خواص توت سفید این است که سرشار از روی و آهن است و به همین دلیل از ریزش مو جلوگیری کرده و در عین حال باعث تقویت فولیکول های مو شده و رشد موها را افزایش می دهد . شما می توانید پوست سر و موهای خود را با آب توت سفید ماساژ دهید و موجب تقویت و افزایش رشد موهای خود شوید .

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب :

یکی از خاصیت های مهم توت سفید این است که برای سلامت کلی کبد بسیار مفید است . مصرف توت سفید باعث جلوگیری از تجمع چربی ها اطراف کبد می شود که علاوه بر سلامت کبد ، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را نیز کاهش می دهد .

کاهش استرس :

مصرف توت می تواند به کاهش استرس کمک کند و علاوه بر بهبود خلق و خو باعث افزایش انرژی جسمی و ذهنی بدن شود . علاوه بر اینکه اگر با مشکلاتی مثل بی خوابی و خستگی مزمن هم مواجه هستید می توانید با مصرف توت سفید این علائم را کاهش دهید .

احتیاط های لازم در مصرف توت سفید :

- توت سفید در کنار خواص فراوان خود ممکن است در برخی افراد عوارض و مضراتی نیز داشته باشد . توصیه می شود افراد گرم مزاج از توت سفید استفاده نکنند و در صورتی که بخواهند از آن استفاده کنند ،  می بایست بعد از یک یا دو ساعت گذشت زمان از خوردن توت سفید ، سکنجبین که مصلح آن است را مصرف کنند  .

- بهتر است خانم های باردار در طول حاملگی خود از خوردن انواع توت خودداری کنند . زیرا احتمال بروز حساسیت وجود دارد همچنین اسهال و دل درد از نتایج افراط و زیاده روی در خوردن توت سفید است .

- افراد دیابتی که از قرص و انسولین استفاده می کنند ، حتما قبل از استفاده از توت سفید با پزشک خود مشورت کنند ، زیرا مصرف توت سفید می تواند باعث افت قند خون این افراد شود .

 

برچسب ها: توت, سلامتی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.