مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی پادرازی

طرز تهیه شیرینی پادرازی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 14 آبان 1402 magfood.ir/6J
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد برنج 60 گرم
آرد نخودچی 80 گرم
آرد گندم 60 گرم
تخم مرغ 1 عدد
روغن صاف 125 گرم
زعفران دم کرده یک دوم قاشق چای خوری
پودر زنجبیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر شکر 80 گرم
پودر قند 1 قاشق چای خوری
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

در ایران غذاها و دسرها به لذیذ بودن معروف هستند. ایرانیان از غذا و شیرینی نه تنها برای تغذیه خود بلکه برای حفظ فرهنگ و آداب و رسوم خود نیز استفاده می کنند. قزوین به داشتن بزرگترین کلکسیون شیرینی در بین شهرهای ایران معروف است. در مراسم مهم این شیرینی سرو می شود.
شیرینی های قزوین با رنگ ها و طعم های متنوع آجیل و خشکبار همراه با میل به طعم های شیرین، خاص و متنوع شده است. زنان خانه دار در استان قزوین معمولاً در مراسم و اعیاد مختلف شیرینی هایی با رنگ، بو و طعم متفاوت می پزند.
خوردن یک پادرازی با یک فنجان چای ایرانی عصرانه راهی فوق العاده برای پایان دادن به روز است. در پادرازی طعم غالب است. مانند سایر شیرینی های قزوین، اینجا در قزوین، میان وعده ای که به پادرازی معروف است، شیرینی کمی دارد، به همین دلیل در بین مردم طرفداران زیادی دارد. پادرازی قزوین از پودر قند، روغن خالص قنادی، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه می شود.
پادرازی یکی از شیرینی های سنتی است که برای سال نو ایرانیان (نوروز) تهیه می شود. پادرازی نان شیرینی خاصی است که منشا آن شهر قزوین در شمال ایران در 30 کیلومتری دریای خزر است. این کلوچه های سنتی به عنوان یک محصول میراث فرهنگی در ایران به ثبت رسیده است.
این شیرینی ها از ترکیب سه آرد گندم، برنج و نخودچی درست می شوند. پادرازی به دلیل استفاده از هل و زعفران ایرانی در آن و روی آن با دانه‌های پسته یا کنجد، طعم بی‌نظیری دارد. این شیرینی ها با یک عدد تخم مرغ تهیه شده اند و ماندگاری بالایی دارند. نیازی به نگهداری آن ها در یخچال نیست و می توانید برای مدت طولانی در ظرف نگهداری کنید. شیرینی ها بسیار خوشمزه اند و در کنار یک فنجان چای یا قهوه سرو میشوند.برای تهیه این شیرینی های خانگی و خوشمزه تمامی مراحل زیر را دنبال کنید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در ظرف مناسبی، آرد نخود چی، آرد برنج و آرد گندم را با هم مخلوط کنید و 3 مرتبه آن ها را الک نمایید.

3.در ابتدا در ظرف مناسبی تخم مرغ، پودر شکر و هل را مخلوط کرده، هم بزنید و آن را کنار بگذارید.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا قطاب شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

4.حالا روغن را در ظرف مناسبی ریخته، کمی با همزن هم بزنید تا باز و یکدست شود، سپس آن را به مایه شیرینی اضافه کنید.(الک کردن برای این است که هوادهی در آرد ایجاد شود و اکسیژن بیشتری به آرد بدهیم تا آرد سبک تر شده و کیفیت شیرینی ارتقا یابد.)

5.بعد آرد های الک شده را به آن اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. چنانچه خمیرتان شل بود، مقداری آرد به آن اضافه کنید تا چسبندگی خمیر از بین برود.

6.حالا خمیر را در ظرف در بسته قرار دهید یا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا حتی در پلاستیک فریزر، به مدت 2 ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

7.بعد از استراحت خمیر،سپس آن را بین دو کاغذ روغنی قرار داده و به ضخامت 2 الی 3 میلیمتر پهن کرده و با قالب زبان، قالب زده و در سینی آماده شده بچینید.

8.در همین حین، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد برنج چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

9.حالا کاسه مناسبی انتخاب کرده و در آن زعفران دم کرده، زرده تخم مرغ و پودر شکر را مخلوط کرده و با همزن بزنید تا لختی تخم مرغ از بین برود. بعد از آن برای رومال خمیر پادرازی استفاده نمائید.

10.روی خمیر شیرینی شانه بکشید و یا با چنگال خط بیندازید و کمی کنجد بو داده شده روی آنها بریزید.

11.زمانیکه همه ی شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند، آنها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید تا پخته شوند.

12.سپس سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و اجازه دهید، شیرینی‌ها داخل فر 350 درجه فارنهایت به مدت 10دقیقه پخته شوند.(اگر روی شیرینی ها کاملا طلایی نشدند، گریل فر را روشن کنید، تا طلایی شوند.)

13.بعد از پخت، سینی را از فرخ خارج کرده وآن را روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شوند. این شیرینی ها بسیار ترد و شکننده است، پس آنها را با احتیاط جابجا کنید. پس از سرد شدن شیرینی، آن را با کاردک از سینی جدا کنید.

نکات دستور غذا

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.

- هنگام فرم دادن شیرینی ها اگر قالب ندارید، سعی کنید اندازه آنها یکنواخت باشد تا یک اندازه بپزند.

- فاصله بین شیرینی ها حتما زیاد باشد چون شیرینی ها کمی پهن میشود و به هم میچسبد حتما به این مورد دقت کنید.

- اگر دوست ندارید شیرینی ها تون بزرگ باشند حتما از کاتر باریک زبان استفاده کنید چون موقع پخت شیرینی ها کمی هم پهن تر میشود.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.

- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.

- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 

- وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.

- وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی پادرازی خوشمزه را درست کنید ولذت ببرید.  

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی پادرازی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.