مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
سقط جنین و مواد غذایی که باعث سقط می شوند .

سقط جنین و مواد غذایی که باعث سقط می شوند .

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 15 دی 1401 magfood.ir/28
فهرست مطالب

دوران بارداری ، یک دوران ویژه و خاص است که برای رشد مناسب جنین نیازمند یکسری مراقبت ها از جانب مادر باردار می باشد . یکی از مواردی که نیازمند مراقبت و توجه مادر می باشد ، مواد خوراکی است . بخصوص تا قبل از سه ماهگی جنین که هنوز جایگاه ثابتی در رحم مادر پیدا نکرده است . در این مقاله به بررسی مواد خوراکی می پردازیم احتمال سقط جنین در دوران بارداری را افزایش می دهند . به امید سپری شدن یک دوران بارداری طلایی و لذت بخش برای مادران باردار .

ماهی های دارای جیوه :

مصرف ماهی در رژیم غذایی جایگاه خاصی دارد . ترکیب اسید های چرب ماهی برای سلامت سیستم قلبی و مغزی و همچنین رشد مناسب سیستم مغزی جنین مفید است . اما باید توجه داشت الوده بودن ماهی به جیوه مضرات فراوانی برای جنین و سلامت ان دارد . مصرف جیوه می تواند منجر به اسیب مغزی جنین و تاخیر رشد آن شود . بعضی ماهی ها مانند خال مخالی دارای میزان جیوه ی بالایی هستند . یک راهکار مفید در این دوران عدم مصرف ماهی های ازاد است تا از رسیدن جیوه به جنین با مصرف ماهی دل نگرانی نداشته باشیم . ماهی های پرورشی هم منفعت ناشی از مصرف اسید های چرب مفید ماهی دارند و هم امکان داشتن جیوه ی کمتری دارند .

مصرف کافئین :

کافئین موجود در چای ، قهوه ، نسکافه بعنوان یک ارامش دهنده و برطرف کننده ی خستگی طرفداران بسیاری دارد . نوشبدنی های حاوی کافئین گرچه نشاط اور هستند و بین ردز مورد توجه فراوان هستند ، اما نکته ی قابل توجه این است که این نوشیدنی ها به چند علت در دوران بارداری توصیه نمی شوند :

 تا قبل از ماه ۳ که جایگاه جنین در رحم مادر تثبیت نشده است ، مصرف ترکیبات کافئین دار اسیب رسان هستند ، جلوی رشد طبیعی جنین را می گیرند و گاهی باعث سقط جنین می سوند .

این نوشیدنی ها کم خونی مادر را شدت می دهند که منجر به عدم خونرسانی کافی از طریق جفت به جنین می شود ، تاخیر رشد را باعث می شود و می تواند منجر به سقط جنین شود .

شیر غیر پاستوریزه :

شاید کمی سخت باشد که بپذیریم در عصز تکنولوژی اگر بعضی مواد را استفاده کنیم امکان الودگی باکتریایی وجود خواهد داشت و منجر به سقط جنین می شود . یکی از این باکتری ها لیستریا نام دارد . اگر خانم بارداری شیر غیر پاستوریزه مصرف نماید امکان دارد شیر به لیستریا الوده باشد و باعث سقط جنین شود .

بنابراین حتی اگر شیر بصورت باز و کیلویی استفاده می شود حتما باید بمدت ۲۰  دقیقه کانل جوشانده شود و یا فقط شیر پاستوریزه مصرف شود .

غذاهای دریایی دودی :

از عواملی که باعث نگهداری غذاهای دریایی می شود ، دودی کردن انهاست . شاید مصرف اینگونه مواد غذایی برای افراد معمولی لذت بخش و بدور از هر مشکلی باشد ، اما در دوران خاص و ویژه ی بارداری ، یک مادر باردار باید دقت نماید از این گونه مواد غذایی استفاده نکند . همانند شیر غیر پاستوریزه امکان الودگی غذاهای دودی با باکتری لیستریا وجود دارد . این باکتری می تواند از جفت عبور می کند . می تواند مسمومیت خونی و عفونت می شود و حتی سقط جنین را باعث می شود .

گوشت گاو :

از مواردی که علاوه بر شیر غیر پاستوریزه و غذاهای دودی می توانند منجر به سقط جنین شوند ، گوشت گاو قابل ذکر است . اما گوشت گاوی که خوب و کامل پخته نشده باشد . بنابراین مصرف گوشت گاو بصورت نیم پز و یا کبابی یک علت دیگر سقط می تواند باشد زیرا گوشت کاملا نپخته ی گاو الوده به لیستریا می باشد .

آناناس :

اناناس از میوه هایی می باشد که در مقطعی در دوران بارداری مصرف آن مفید است اما در یک زمان خاصی می تواند اسیب رسان باشد .

در ماه اخر بارداری مادرانی که تمایل به زایمان طبیعی دارند ، مثرف اناناس باعث انقباضاتی در دهانه ی رحم وتسهیل زایمان می شود . پس اگر در اواخر بارداری استفاده شود ، مفید است .

اما چنانچه در سه ماهه ی ابتدایی بارداری مصرف شود چون جایگاه جنین هنوز تثبیت نشده است ، منجر به انقباضات دهانه ی رحم  و سقط جنین می شود .

استفاده از کرفس :

 کرفس یک سبزی سرشار از فیبر و دارای اثرات شبه هورمونی می باشد . کرفس فوائد فراوانی دارد و استفاده از آن بسیار توصیه می شود . انا مصرف کرفس می تواند باعث ایجاد قاعدگی شود و مصرف آن برای مادران باردار بطور دائم و هر روز در برنامه ی غذایی توصیه نمی شود ‌. اگر مصرف کرفس فراوان باشد می تواند منجر به سقط جنین شود ، بخصوص در ۳ ماهه ی اول بارداری که هنوز جنین در بدن مادر ثابت و پایدار نشده است .

پنیر نرم :

مصرف پنیر های نرم این احتمال را ایجاد می کند که شیری که از ان پنیر تهیه شده است الوده به لیستریا باشد . اگر شیری که پنیر لز آن تهیه می شود خوب جوشانده نشود ، می تواند الوده به لیستریا باشد که از عوامل ایجاد کننده ی سقط جنین و مسمومیت خونی و عفونت می باشد .

ویتامین C :

 ویتامین C در مواد غذایی فراوانی پراکنده است و اکثر افراد از فوائد این ویتامین مطلع هستند . گرچه در دوران بارداری میزان نیاز مادر به این ویتامین افزایش می یابد ، اما نباید بیشتر از نیاز بدن مصرف شود . ویتامین C اگر بسیار فراوان مصرف شود می تواند روند تخمک گذاری و سیکل قاعدگی مادر را تحریک کند و منجر به سقط جنین و یا خونریزی در مادر شود . بهتر است مصرف این ویتامین براساس نیاز اعلام شده ی  RDA باشد .

مصرف ترکیبات گیاهی :

از جمله ادویه های موجود در هر خانه ای زعفران است . بسیار احتمال دارد مادر باردار از زعفران در طبخ غذا استفاده کند . مصرف زعفران در ۳ ماهه ی اول بارداری برای مادر باردار و جنینش خطرناک است می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود .

گیاه دیگری که نیاز به دقت مصرف دارد ، چای کوهی می باشد . چای کوهی یک پاکسازی کننده ی قوی کلیه است . اما در دوران بارداری نیاز به توجه مصرف دارد چون باعث ایجاد سیکل قاعدگی و خونریزی در مادر می شود و گاهی سقط جنین را به دنبال دارد .

مصرف ابمیوه ی کنسرو شده :

 از دیگر مواد  خوراکی که در دوران بارداری جهت حفظ سلامت مادر باردار و جنین باید مورد توجه قرار گیرد ، ابمیوه ی کنسرو شده است . این ابمیوه ها در صورتی که پاستوریزه نشده باشند ، می توانند E.coli را وارد بدن مادر کنند که از عوامل اسیب رسان و گاها منجر شونده به سقط است .

چای سبز :

از جمله عوانل اسیب رسان به سلامت جنین چای سبز می باشد . علت اسیب رسانی چای سبز وجود کافئین در ان است . با مثرف هر فنجان چای سبز حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین وارد بدن می شود که این مقدار در دوران بارداری سلامت جنین را به خطر می اندازد .

کنجد و روغن کنجد :

 از دیگر مواد خوراکی که نیاز به دقت در نصرف دارند ، کنجد و روغن کنجد است . مصرف روزانه ی کنجد و روغن کنجد در ماه اخر بارداری توصیه می شود ، زیرا انقباضات رحم را افزایش می دهد و باعث تسهیل زایمان می شود . اما در ماه های دیگر بخصوص ۳ ماه اول بارداری ضرر دارد و باعث سقط جنین می شود .

 

 

 

برچسب ها: خوراکی, سقط, جنین, سقط جنین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.