مجله خوراکی ها طب سنتی دمنوش ها
دمنوش گل سرخ خواص و منافع

دمنوش گل سرخ خواص و منافع

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 شهریور 1401 magfood.ir/9
فهرست مطالب

گل سرخ با نام علمی (Rosa) درختچه ی کوچکی به ارتفاع ۶۰ سانتیمتر تا یک و نیم متر است. این گیاه از شرق و عموما از ایران نشات گرفته است.

این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، مواد پکتینی ، نئونول، کورستین، میرن و دیگر آنتی اکسیدان ها و مواد رنگی است. کاسبرگ رز وحشی از منابع سرشار ویتامین C وهمچنین غنی از ویتامین های A , B و K می باشد.

 

دمنوش گل سرخ :

برای تهیه ی دمنوش پر خاصیت گل سرخ کافیست یک قاشق غذاخوری از گلبرگ های این گیاه پرخاصیت را در یک قوری دم کرده و بعد از ۲۰ دقیقه میل نمایید. البته در مصرف این دمنوش مفرح جانب احتیاط را رعایت کنید و بیش از ۵ فنجان در روز میل نکنید زیرا ممکن است باعث اسهال شود. طبع این دمنوش معتدل است و مصرف آن برای همه ی مزاج ها در حد مجاز بدون مشکل است.

 

- مفرح و ارام بخش :

همانطور که دیدن و بو کردن گل سرخ مفرح و نشاط آور است، نوشیدن دمنوش ان نیز برای ایجاد فرح و شادی توصیه شده است. حتما قبل از نوشیدن این دمنوش بوی نشاط آور ان را نیز 

استشمام کنید.

 

-تقویت معده :

افرادی که معده ی ضعیف و هضم نامناسبی دارند و نمی توانند درمانهای طولانی و سخت را جهت بهبود مزاجی و قدرت هضم تحمل کنند، استفاده از این دمنوش برای شان مفید است .

 

-جوشانده ی خاص گل سرخ جهت درمان آنژین و ورم های دهان و گلو:

افراری که مبتلا به ورم حنجره، دهان و گلو می باشند،۳۰ گرم  گل سرخ را در یک لیتر آب بجوشانند و جهت غرغره مصرف کنند. در صورت ابتلا به آنژین باید ۲۵۰ سی سی آب را بجوشانند و وقتی جوش امد ۱۰۰ گرم گلسرخ را به مدت ۲۴ ساعت بگذارند دم بکشد و بعد۱۵۰ گرم عسل به آن اضافه کنند و در صورت بروز مشکل مصرف نمایند.

 

-لطافت و زیبایی پوست :

استفاده از دمنوش این گیاه باعث پاکسازی کبد می شود و در نتیجه منجر به لطافت و زیبایی پوست می شود.

 

-تقویت چشم ها:

اگر تمایل دارید حتی در سنین بالا قدرت بینایی خوبی داشته باشید از دمنوش گل سرخ استفاده نمایید و گل های دمنوش را روی چشمان خود قرار دهید.

 

-درمان یبوست:

افرادی که یبوست های مقاوم به درمان دارند و یا حتی مبتلا به بواسیر هستند این دمنوش مفید، درمان کارایی برای شان خواهد بود‌.

 

-جلوگیری از ابتلا به سرطان:

موادی که سرشار از انتی اکسیدان هستند، در جلوگیری از ابتلا به سرطان مفید هستند. اگر از تمام قسمتهای بوته گلسرخ برای تهیه دمنوش استفاده شود بدلیل میران بالای ویتامین C سیستم ایمنی را هم تقویت می کند‌.

 

 

برچسب ها: گلسرخ, دمنوش
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.