مجله خوراکی ها
خواص تخمه افتابگردان

خواص تخمه افتابگردان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 31 تیر 1402 magfood.ir/4X
فهرست مطالب

حتما شما هم گل آفتابگردان را دیده اید ! گل زیبایی که هر جا که باشد و در هر زمان از روز در آسمان به دنبال خورشید می گردد . تخمه آفتابگردان میوه ی این گیاه زیباست . تخمه ها از گل های بزرگ آفتابگردان برداشت می شوند که گاهی قطر آنها به بیش از ۳۰ سانتیمتر هم می رسد . یک گل آفتابگردان می تواند حاوی بیش از ۲۰۰۰۰ دانه باشد . محصولات آفتابگردان معمولا در دو نوع اصلی کشت می شوند . یک نوع از این گل برای تخمه هایی که می خوریم رشد می کند و نوع دیگر تخمه های مخصوص روغن گیری هستند .

تخمه های آفتابگردانی که می خوریم معمولا درپوسته های راه راه سیاه و سفید قرار دارد . در مقابل تخمه هایی که برای استخراح روغن استفاده می شوند دارای پوست های تماما سیاه هستند . تخمه آفتابگردان دارای طعم ملایم و مغذی و بافتی محکم اما لطيف است . اغلب برای افزایش عطر و طعم، تخمه های آفتابگردان تفت داده می شوند ، اما نوع تخمه آفتابگردان خام آن را نیز می توانید به راحتی در فروشگاه ها پیدا کنید .

تخمه افتابگردان سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن :

مغز تخمه آفتابگردان در همین بافت ریز خود خواص فراوانی پنهان کرده است . این آجیل به ویژه حاوی مقدار زیادی ویتامین E و سلنیوم است که به عنوان آنتی اکسیدان از سلو لهای بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد که منجر به بیماری های مزمن می شوند جلوگیری می کند . علاوه بر این تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است . این ترکیبات گیاهی نیز به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند .

 

به طور کلی سی گرم مغز تخمه آفتابگردان خشک و تفت داده شده حاوی موارد زیر است :

۱. ۱۶۳ کیلوکالری انرژی

۲ . ۱۴ گرم چربی اشباع و غیراشباع

۳ . ۵ گرم پروتئین

۴ . ۵ گرم کربوهیدرات

۵ . ۳ گرم فیبر

۶ . ویتامین E ، نیاسین ویتامین B ، فولات ، آهن ، منیزیم ، روی ، مس ، منگنز و غیره ...

از خواص تخمه آفتابگردان میتوان به کاهش فشار خون کلسترول و قند خون اشاره کرد زیرا این مادهی غذایی حاوی ویتامین ، منیزیم پروتئین، اسیدهای چرب لینوئیک و چندین ترکیب گیاهی دیگر است.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن :

تخمه آفتابگردان منبع ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس ها و بیماری ها می شود .

این ویتامین ها و مواد معدنی شامل روی و سلینوم می شوند . روی ( Zinc ) نقشی مهم و حیاتی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به بدن در حفظ و توسعه ی سلول های ایمنی کمک می کند . از سوی دیگر ، سلنیوم نیز در کاهش التهابات بدن موثر است و در درمان عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است .

به این ترتیب خواص تخمه آفتابگردان بر تقویت سیستم ایمنی ، ارزش این مغز گیاهی را بیشتر می کند .

 

بهبود گردش خون و انرژی زایی :

تخمه آفتابگردان حاوی پروتئین زیادی است و این پروتئین به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند . اما علاوه بر پروتئین این دانه های پرخاصیت حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین گروه B و سلنیوم هستند که به حفظ انرژی بدن کمک می کنند . ویتامین B1 موجود در تخمه افتابگردان که به آن تیامین نیز گفته می شود در تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می کند و می تواند انرژی مورد نیاز روزانه ی بدن شما را تامین کند .

سلنیوم نیز با افزایش جریان خون باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن و بالا رفتن سطح انرژی می شود . با مصرف روزانه می توانید از فواید تخمه آفتابگردان بهره ببرید و تمام روز پرانرژی و سالم به کارهای خود بدون رخوت بپردازید .

 

مصرف تخمه آفتابگردان باعث کاهش ابتلا سرطان می شود :

تخمه ی افتابگردان ترمیم کننده ی سلول های آسیب دیده بدن است . تخمه آفتابگردان حاوی مواد مغذی زیادی از جمله ی ویتامین E و سلنیوم است . مصرف تخمه افتابگردان فواید زیادی برای بدن دارد .

سلنیوم موجود در این دانه ها باعث ترمیم DNA، سنتز سلول های آسیب دیده ی بدن می شود و در جلوگیری و درمان سرطان نقش بسیار مهمی دارد .

بعلاوه ، سلنیوم حاوی پروتئینی است که برای محافظت در برابر سرطان بسیار مهم است .

بتاسیتوسترول موجود در دانه های آفتابگردان به جلوگیری از سرطان پستان کمک می کند  و از رشد سلول های توموری جلوگیری می کند . آنتی اکسیدان های قوی در دانه های آفتاگردان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد .

 

اثراتفید تخمه افتابگردان بر عروق و کلسترول خون :

محتوای فیبر دانه های آفتابگردان میزان کلسترول بد ( LDL ) را در خون کاهش می دهد . نیاسین یا ویتامین B 3 موجود در دانه های آفتابگردان میزان کلی کلسترول و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد .

ویتامین B۵ و یا اسید پانتوتنیک موجود در دانه های آفتابگردان نیز باعث افزایش کلسترول خوب ( H LD ) بدن می شود .

مصرف به اندازه ی این دانه برای افرادی که دارای سطح کلسترول بالایی هستند ، می تواند بسیار مفید باشد .

 

اثر بر  سلامت قلب و تنظیم فشار خون بالا :

فشار خون بالا یک فاکتور خطر مهم برای بیماری های قلبی است که می تواند منجر به حمله ی قلبی یا سکته شود . ترکیبی که در تخمه های آفتابگردان وجود دارد ، باعث مسدود شدن آنزیمی می شود که دلیل انقباض رگ های خونی است . در نتیجه به آرام شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند . منیزیم موجود در تخمه افتابگردان نیز به کاهش سطح فشار خون کمک می کند .

علاوه بر این دانه های آفتابگردان غنی از اسیدهای اشباع نشده به ویژه اسید لینوئیک هستند . بدن انسان از اسید لینوئیک برای ساختن ترکیباتی هورمونی استفاده می کند که باعث شل شدن رگ های خونی شده و فشار خون را پایین می آورد . این اسید چرب همچنین به کاهش کلسترول نیز کمک می کند .

 

درمان افسردگی و اضطراب :

فوائد منیزیم سرشار در تخمه آفتابگردان این است که مزاج و اخلاق را بهبود می دهد . در حدود صد سال قبل به بیمارانی که از افسردگی رنج می بردند ،  منیزیم سولفات داده می شد . این اقدام موفق و سالم بود و به یک گزینه با ارزش تبدیل شد .

با مصرف تخمه ی افتابگردان ، منبع طبیعی منیزیم برای بدن قابل استفاده است و اثر بخش است .

 

جلوگیری از اسیب و حفظ سلامت تیروئید :

تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم ، یک ماده مغذی ضروری است . مطالعات یافته اند که سلنیوم یک نقش مهم در عملکرد آنتی اکسیدانی ایفا می کند  و به کاهش قرمز شدن و تورم در بدن کمک می کند . اخیرا نیز این خاصیت سلنیوم شناسایی شده است که نقش قاطعی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد . همچنین این عنصر توانایی فراهم اوردن شرایط ترمیم DNA در سلول های آسیب دیده را دارد .

 

حفظ سلامت پوست :

تخمه های آفتابگردان در حقیقت نیروگاه آنتی اکسیدان ها هستند . یکی از بهترین ترکیبات تخمه آفتابگردان محتوای بسیار بالای ویتامین ای آنهاست . ویتامین ای می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوست عمل کند و استفاده از آن برای جوان سازی پوست به وسیله افزایش جریان خون و کاهش چین و چروک ،  شناخته می شود .

 

تقویت و بهبود سلامت مغز :

در چندین مطالعه به اثبات رسیده است که تخمه آفتابگردان می تواند آثار آرام بخش بر روی مغز شما داشته باشد و همچنین به متعادل ساختن مزاج بدن کمک می کند.

این خاصیت تخمه آفتابگردان به علت محتوای بالای تریپتوفان موجود در تخمه آفتابگردان است .

غذای حاوی تریپتوفان بازسازی سروتونین مغز شما را افزایش می دهد . سروتونین همچنین به صورت موثری تنش را کاهش می دهد و این اقدام به وسیله ایجاد احساس آرامش صورت می گیرد . محتوای کولین در این تخمه ها نقش

حیاتی در عملکردهای درست حافظه و بینایی دارد .

 

کمک به رشد مو و تقویت آن :

یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که توکوترینول موجود در ویتامین ای تخمه افتابگردان ، یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش ریزش مو کمک می کند . تخمه آفتابگردان که حاوی این ویتامین است نه تنها برای پوست بلکه برای مو نیز خوب است.

اگر به صورت مرتب از این تخمه ها استفاده کنید،  می توانید حالت خوبی به موهای تان دهید .  علاوه بر مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، تخمه آفتابگردان حاوی آهن نیز است که گردش و هدایت خون را با پوست سر تحریک می کند که این موضوع رشد مو را تحریک می کند.

 

تقویت و بهبود سیستم  گوارش :

تخمه آفتابگردان مقدار زیادی فیبر دارد که به رشد روده و حرکت کرمی آن کمک می کند . اگر بدن شما کمبود فیبر دارد ، شما ریسک بالاتری از مشکلات سلامتی مانند : یبوست  ومشکلات غده ی  بواسیر را خواهید داشت . فیبر موجود در تخمه ی افتابگردان به رفع یبوست شما کمک خواهد کرد .

 

تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران :

بیشتر ورزشکاران از خوردن تخمه آفتابگردان لذت می برند ، چرا که این گیاه حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی می باشد. این مواد به تجزیه گلیکوژن کبد در خون کمک می کنند که تجزیه این ماده که نوعی قند است ، مقدار زیادی از انرژی را سریعا فراهم می کند. مصرف این تخمه قبل و بعد از تمرین ورزشی منجر به تامین مناسب انرژی ورزشکاران می شود.

 

رطوبت دهی مناسب به پوست خصوصا برای پوست خشک :

لسیتین به دست آمده از آفتابگردان ها یک نرم کننده قوی طبیعی است تا پوست شما را نرم کند. تخمه آفتابگردان محتوای روغنی زیادی دارد که به صورت طبیعی پوست های خشک ، حساس و آسیب دیده را ترمیم می کند .  روغن به دست آمده ازروش های طبیعی و سرد ، خواص نرم کننده طبیعی دارد که یک عامل مرطوب کننده بسیار عالی است . استفاده موضعی آن بر روی پوست ، رطوبت را در داخل سلول های پوست مسدود می کند و به پوست اجازه می دهد تا برای مدت زمان زیادتری مرطوب بماند.

 

رفع  ریزش مو :

تخمه آفتابگردان حاوی گاما لینولنیک اسید و ویتامین هایی است  که از نازک شدن و ریزش مو جلوگیر می کند. ویتامین E از سلامت پوست سر حمایت می کند و به رشد مو کمک می کند .

آنتی اکسیدان ها و ویتامین E از تضعیف فولیکول های مو جلوگیری می کنند که رشد سریع تر و ضخیم تر مو را افزایش می دهد. اگر شما ریزش مو ناشی از شوره سر را تجربه می کنید ، روغن آفتابگردان پوسته پوسته شدن و تحریک پذیری آن را ترمیم می کند.

 

کمک به جوان ماندن :

تخمه آفتابگردان حاوی درصد بالایی از سلنیوم است. سلنیوم نقش مهمی در ترمیم DNA بازی می کند. زمانی که به سلول های آسیب دیده می رسیم این ترمیم به وسیله جلوگیری از مرگ  سلول ها در آپوپتوز سریع انجام می شود. علاوه بر آن ویتامین های E و A موجود در عصاره آفتابگردان از کلاژن و الاستین حفاظت می کنند  و بنابراین فاصله بین خطوط و چین چروک را کاهش می دهد. روغن آفتابگردان هم چنین به جلوگیری از زخم شدن کمک می کند.

 

پاک‌سازی آلودگی های پوست :

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره تخمه آفتابگردان در ارتباط با آنزیم های گلوتاتیون پروکساید کار می کنند تا یک سطح بسیاری از زیادی عناصر سمی در پوست را خنثی کنند . از آنجا که روغن آفتابگردان وزن بسیار کمی دارد که این موضوع اجازه جذب آسان مواد شیمیایی را در روند تولید می دهد مهم است که روغن به دست آمده از منابع آلی ارگانیک  و مورد اطمینان به منظور به دست آوردن بیشترین فایده از عصاره آفتابگردان، مصرف شود.

 

رفع  آکنه و التهاب پوستی :

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های محلول در چربی است . در درجه اول ویتامین E و بتا کاروتن در روغن افتابگردان فرا ان است.

هر دوی ویتامین های A و E توانایی گذر از سد فسفولیپید سلول های پوست و خنثی سازی رادیکال های آزاد را دارند . با حفاظت از این ترکیبات سلولی و بیو مولکولی این ویتامین ها نقش مهمی را در فعالیت های ضد التهابی دارند. بنابراین به کاهش علائم قرمزی، اگزما، پسوریازیس و دیگر حالت های التهابی کمک می کنند.

علاوه بر آن منیزیم موجود در عصاره آفتابگردان به کاهش کورتیزول کمک می  کند  و عدم تعادل های هورمونی در بدن شما را تثبیت می کنند.

این موضوع به پوست شما اجازه میدهد تا خود به خود زیبا و لطیف شود.

 

نکات مهم در مصرف تخمه آفتابگردان :

همانطور که گفتیم تخمه آفتابگردان دارای فواید زیادی است که آن را برای مصرف روزانه مناسب می سازد.‌ اما این دانه ی خوشمزه با چند عارضه ی جانبی نیز می تواند همراه باشد .

مصرف زیاده از حد تخمه آفتابگردان شور می تواند برای سلامتی مضر باشد. برای مثال می تواند بر عملکرد کلیه ها تاثیر بگذارد.

دانه های آفتابگردان دارای مقادیر زیادی فسفر هستند که مصرف بیش از حد آن می تواند بر عملکرد کلیه تاثیر منفی بگذارد.

مصرف روزانه ی این تخمه باید محدود به حداکثر نصف فنجان باشد که اطمینان داشته باشید تمام مواد معدنی و خواص ان بدون هیچ ضرری برای بدن خواهد بود .

 

برچسب ها: تخمه آفتاب گردان, درمان, سلامتی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.