مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
توصیه های تغذیه ای در بیماری (۲)

توصیه های تغذیه ای در بیماری (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 خرداد 1402 magfood.ir/3m
فهرست مطالب

در مقاله ی قبلی به بررسی چند بیماری رایج و تاثیر برنامه ی غذایی در بروز یا پیشگیری آن ها پرداختیم . این باور قطعی وجود دارد که تغذیه یک عانل تعیین کننده در بروز یا پیشگیری بسیاری از بیماری ها می باشد . در این نقاله نیز به بررسی سایر موارد در حد این مقاله می پردازیم .

میگرن :

سردرد در نیمی از سر وجود دارد و همراه آن شکم درد و استفراغ هم دیده می شود و همراه مسائلی غیر عادی در بینائی می باشد . این سر درد ناگهانی و شدید است و علت آن دقیقاً شناخته شده نیست . 

نکات مفید تغذیه ای جهت : درمان میگرن

 

۱ ) به نظر می رسد که شکلات و پنیر کهنه باعث افزایش میگرن می شوند .

۲ ) مصرف نوشابه ها و شکلات را قطع کنید .

۳ ) چای و قهوه برای میگرن خوب نیست ولی قطع ناگهانی آنها باعث تشدید میگرن می شود . بنابراین اگر چای و قهوه مصرف می کنید ، آرام

آرام مصرف آنها را کم کنید .

۴ ) مركبات ، موزه ،  آجیل و پیاز را به مقدارکم مصرف کنید .

۵ ) سوسیس ، کالباس و ماهی دودی ماده ای دارند که دردهای میگرنی را به شدت تحریک می کند . بنابراین مصرف این مواد را قطع کنید .

۶ ) در بعضی موارد میگرن در اثر حساسیت نسبت به غذاهای زیر بوجود می آید . در این موارد با قطع مصرف این غذاها میگرن به طور کامل درمان می شود ، شکلات ، پنیر ، شیر و فرآرده های آن ، مرکبات ، چای و قهوه ماهی و صدف ،  گندم ، پیاز ، غذاهای سرخ کرده و غذاهای چرب .

صرع :

حالتی ماند تشنج است و در آن کاهش هشیاری و کم شدن حواس مختلف دیده می شود .

۱ ) در این بیماری میزان مصرف چربی باید بالا رود . در مورد این رژیم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید . اگر این رژیم باعث تهوع و استفراغ می شود آب پرتقال مصرف کنید تا این حالت را از بین ببرد.

۲ ) مصرف مواد محرک مانند کافئین چای، نوشابه های کولادار و... را قطع کنید.

۳ ) غذاهای پرفیبر مصرف کنید .

۴ )  به علت تداخل داروها با غذاها و جلوگیری از جذب مواد غذایی نیاز شما به کلسیم ،  اسید فولیک ، ویتامین D ، ويتامين B12، ويتامين B6 بیشتر م یشود که مصرف مکمل این مواد لازم است همچنین است را بیشتر مصرف نمائید .

کم خونی :

کم خونی به خصوص در بین کودکان و خانم ها شیوع زیادی دارد . معمولاً کم خونی به علت کمبود آهن می باشد .کم خونی باعث کاهش رشد بچه ها، کم اشتهایی بچه ها، کم شدن تمرکز ذهنی و قدرت یادگیری ، افزایش ابتلا به عفونت زود خسته شدن ، نفس نفس زدن تپش ،قلب سیاهی رفتن چشم و ..... می شود برای جبران کمبود آهن توصیه های زیر را به کار ببرید :

۱ ) غذاهای حاوی آهن مصرف کنید . آهنی که در غذاهای حیوانی وجود دارد بهتر از آهن گیاهی جذب می شود . بنابراین مصرف گوشت قرمز ، گوشت سفید ، ماهی ، تخم مرغ و جگر باعث جبران کمبود آهن می شود .

۲ ) بلافاصله قبل یا بعد از غذا چای ننوشید . فاصله ی چای تا غذا حداقل باید یک ساعت باشد .

۳ ) در صورتی که شربت های مخصوص ناراحتی معده مصرف می کنید ؛ این شربت ها را یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید . همچنین با رعایت توصیه های متخصص ناراحتی معده میزان مصرف این شربت ها را کم کنید .

۴ ) همراه با غذا مواد حاوی ویتامین C مانند مرکبات مصرف کنید .

۵ ) تخمیر طبیعی باعث افزایش جذب آهن می شود و جوش شیرین جذب آهن را کاهش می دهد بنابراین تا می توانید محصولات تخمیری مصرف کنید و از مصرف موادی که جوش شیرین به آن اضافه کرده اند خوداری نمائید .

۶ ) شیر، ماست، پنیر و کشک به علت کلسیم بالا جلوی جذب آهن را می گیرند . بنابراین همراه تمام و عده ای غذایی شیر یا ماست نخورید و غذاهای گوشتی را با فاصله از شیر ، ماست و پنیر مصرف کنید .

۷ ) سبزیجاتی مثل اسفناج ریواس و کرفس دارای اکسالات هستند .که جذب آهن را پایین می آورند .

۸ ) پوست غلات و مخصوصا گندم دارای فیتات است و جذب آهن را کم می کند . البته خودش هم دارای آهن است و در صورتی که تخمیر به شکل طبیعی انجام شود مشکل آن از بین می رود .

حساسیت های غذایی: 

حساسیت غذایی علائم زیادی دارد مانند درد شکم ، بی اشتهایی ، استفراغ ، خوب رشد نکردن ، خارش دهان و حنجره و گلو ، خارش پوست ، قرمزی و باد کردن پوست ، درد و سوزش در پوست ، التهاب ، بینی ، سرفه ، اسم بیماری تنفسی . بعضی علائم دیگر هم وجود دارند که به درستی مشخص نشده است که با حساسیت مربوط هستند یا خیر . مانند عوض شدن رفتار ، احساس خستگی ، کم حوصلگی ، کم شدن توجه و تمرکز ، احساس ملتهب شدن داخل گوش ،  میگرن ، ناراحتی روانی و .....

توصیه هایی در مورد حساسیت غذایی :

۱ ) بهترین راه درمان حساسیت غذایی ،  حذف آن ماده غذایی می باشد این موضوع در بیشتر مواقع مشکل تولید نمی کند . چرا که با حذف یک یا چند ماده غذایی و مصرف جایگزین های آن از همان گروه ،  تمام نیازهای بدن برآورده می شود . مگر در مواردی که نوزاد به شیر مادر حساس است .

۲ ) عوض کردن شکل غذا ، گاهی حساست آن را از بین می برد . به طور مثال جوشاندن شیر یا پختن تخم مرغ تا حد زیادی حساسیت زایی آنها را کم می کند .

۳ ) به نوزاد تا دو سال شیر داده شود . شش ماه اول فقط از شیر استفاده کند و بعد از آن تا دو سالگی شیر مادر را ادامه دهد . همچنین غذاهایی که بیشتر حساسیت تولید می کنند مانند سفیده ی تخم مرغ ، شیر گاو ، مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی تا یک سالگی به او داده نشود . اگر غذایی سابقه ی حساسیت در فامیل دارد ، آن را تا سه سال به کودک ندهید . این کار باعث می شود تا کودک در آینده نسبت به هیچ غذایی حساسیت نشان ندهد .

۴ ) اگر نسبت به غذایی حساسیت دارید ،  این موضوع در مورد کودکان کاملا صحیح است ولی در افراد بزرگ تر ممکن است نتیجه ندهد . به است مدت ۲ تا ۳ سال آن را به طور کامل حذف کنید سپس آن را مصرف  نمائید ، که به احتمال زیاد حساسیت شما از بین رفته است .

۵ ) هنگامی که ماده ای را حذف می کنید ، مواظب باشید تا از راه های ناشناخته به بدن شما نرسد . به طور مثال ممکن است به تخم مرغ حساس باشید ولی با خوردن ماکارونی هـه علائم در شما بروز می کند . علت این است که به ماکارونی زرده تخم مرغ اضافه می کنند . در صورتی که علائم حساسیت در شما وجود دارد ولی نمی دانید که آیا این حساسیت مربوط به غذاست یا خیر؟ و اگر مربوط به غذاست به چه غذایی حساسیت دارید؟ می توانید از روش حذف استفاده کنید . در این روش مواد غذایی به ترتیبی که بیشترین حساسیت را ایجاد می کند ، حذف می شوند تا ماده ی غذایی مسبب حساسیت مشخص شود .

مرحله ی اول :

در این مرحله شیر ، تخم مرغ و گندم را حذف می کنیم . مواظب  باشید که تمام غذاهایی که گندم در آنها به کار رفته است ، حذف شوند . همچنین شیر ، کره و سایر مواد غذایی شیردار حذف شوند . تخم مرغ در بعضی از مواد غذایی موجود است که تمام آن مواد باید حذف گردند .

 با حذف این سه  ماده ، اگر علائم حساسیت بر طرف شد ، شما به یکی از این سه ماده حساس هستید . بنابراین این سه ماده را یکی یکی به غدای روزانه اضافه کنید . اضافه کردن هر ماده ای که باعث بازگشت علائم حساسیت شد ، نشان دهنده ی حساسیت شما به آن ماده ی غذایی می باشد .

اگر با حذف شیر ،  تخم مرغ و گندم علائم حساسیت از بین نرفت مرحله ی دوم را اجرا کنید

مرحله ی دوم :

در این مرحله فقط از مواد غذایی زیر استفاده می شود : گوشت گوسفند ، سیب زمینی ، برنج ،  روغن گل رنگ ،  روغن نارگیل ، روغن، زیتون و از ادویه ها نمک و فلفل به کار برده می شود. اگر این رژیم هم پاسخ نداد ، مرحله ی سوم را شروع می کنیم .

مرحله ی سوم :

تمام غذاهای مرکب را حذف کنید و فقط گوشت گوسفند ،  برنج و سیب زمینی را به صورت غیر مخلوط با هم استفاده کنید . اگر باز هم علائم از بین نرفت با نظر پزشک رژیمی را مصرف کنید که همۀ غذاها به صورت مواد ساختمانی هستند ( رژیم پرنترال ) و چنانچه با این غذا هم حساسیت از بین نرفت حساسیت شما مربوط به غذا نیست و به چیز دیگری حساسیت دارید .

در هر مرحله ای که علائم حساسیت از بین رفت تا یک هفته صبر کنید و سپس غذاهای مشکوک را یکی یکی اضافه کنید، بعد از اضافه کردن هر غذا دو تا سه روز صبر کنید و اگر علائم باز نگشتند ، غذای بعدی را اضافه کنید ،  تا غذایی را که در شما حساسیت ایجاد نی کند شناسایی کنید  .سپس آن را از برنامه غذایی خود حذف نمائید .

حالت تهوع هنگام مسافرت :

این حالت بیشتر در کودکان دیده می شود برای کم کردن حالت تهوع در مسافرت به توصیه های زیر عمل کنید :

۱ ) معده کودک خالی نباشد و بیش از حد هم پر نشده باشد . گرسنه بودن کودک یا خوردن غذای زیاد پیش از مسافرت باعث حالت تهوع می شود .

۲ ) قبل از مسافرت به آرامی غذا بخورید . با عجله خوردن غذا حالت تهوع را بوجود می آورد .

۳ )‌روحیه ی کودک باید آرام باشد . داشتن هیجان بیش از حد ، قبل از مسافرت این حالت را بیشتر می کند .

۴ ) هنگام مسافرت کودک راحت باشد و بوی سیگار و.... به او نرسد .

۵ ) در طول مسافرت با او صحبت کنید و نگذارید حوصله ی او سر برود و سعی کنید کودک را بخوابانید .

برچسب ها: تغذیه, رژیم, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.