مجله خوراکی ها طب سنتی ادویه
سرماخوردگی و ادویه درمانی

سرماخوردگی و ادویه درمانی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 مهر 1401 magfood.ir/p
فهرست مطالب

استفاده از ادویه در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه ای دارد . کمتر غذای ایرانی یافت می شود که بدون ادویه پخته شود . آنچه حائز اهمیت است این که ما از ادویه بعنوان طعم دهنده استفاده می کنیم ولی مصرف ادویه ها خواص درمانی فراوانی دارند . خیلی از اوقات غافل از خدمتی هستیم که ادویه ها به ما جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری ها می کنند بویژه ابتلا به سرماخوردگی و انفلونزا که در فصول سرد بسیار شایع است و اقریبا ابتلا به آن اجتناب نامذیر است .  در این مقاله سعی در معرفی چند ادویه داریم که برای کاهش ابتلا به سرماخوردگی ویا درمان آن مفید و موثر هستند .

فلفل سیاه :

فلفل ادویه ای است که بعلت طعم تند آن به مقدار جزئی در غذاها مصرف می شود . ترکیبلت کاتچین و ویتامین  C بالای آن ، فلفل سیاه را تبدیل به بک آنتی بیوتیک کرده است . بهتر است فلفل سیاه را بصورت چای و با مخلوط با عسل میل نمایید .

دارچین : 

ادویه ی دیگری که خاستگاهی غیر از ایرانی  دارد ولی از قدیم مورد توجه حکما بوده است و بیشتر در غذاهایی که رطوبت دارند و بواسطه ی این رطوبت باعث ابتلا به سرما خوردگی می شوند ، مانند برنج استفاده می شود . ترکیبات ویژه ی دارچین ان را تبدیل به انتی اکسیدان قوی و انتی بیوتیک ویژه ای کرده است . دارچین نه تنها در درمان سرماخوردگی بلکه در درمان آنفلونزا و HIV نیز مورد توجه است .

زردچوبه :

زردچوبه ادویه ای است که در اکثر غذاهای ایرانی استفاده دارد . ترکیب موثر آن کورکومین است وبیشتر در رفع گرفتگی عروق مطرح است . اما چنانچه همراه زنجبیل در تهیه ی دمنوشی به همراه عسل استفاده شود در افزایش مقاومت بدن و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر است . همینطور در زمان ابتلا اگر زردچوبه در شیر حل شود و مصرف شود باعث درمان و کاهش زمان ابتلا می شود ‌.

زنجبیل :

زنجبیل ادویه ی دیگری است که بصورت پودر   دمنوش مصرف دارد . این ادویه از چندین جهت به درمان و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد:

- زنجبیل یک تسکین دهنده ی درد است .

- زنجبیل یک ضد التهاب قوی است و برای کاهش درد و التهاب انفاونزا بسیار مفید است .

- زنجبیل خاصیت انتی اکسیدانی دارد و بدن را در مقابل ابتلا مقاوم می کند .

- خاصیت ضد ویروسی و انتی باکتریال زنجبیل ان را تبدیل به درمانگر قوی سرماخوردگی کرده است .

هل :

این ادویه معطر بیشتر بعنوان آرام بخش و مفرح بودن مورد توجه است . یک خاصیت ویژه این ادویه عطسه اور بودنش هست ‌. این ویژگی باعث کاهش رطوبات مغز می شود که خود از بروز سرفه های خلط دار ، برونشیت ، تنگی نفس و گلو درد جلوگیری می کند .

نکته پایانی : 

در صورتی که به هر یک از این ترکیبات آلرژی دارید ، به هیچ عنوان در زمان سرماخوردگی و یا جهت جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی از آنها استفاده نکنید .

افراد باردار و افرادی که داروهای خلص مصرف می کنند حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند .

برچسب ها: درمان, سرماخوردگی, ادویه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.