مجله خوراکی ها گروه های غذایی قند ها و چربی ها
گردو و چربی های مفید آن

گردو و چربی های مفید آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 آذر 1401 magfood.ir/1r
فهرست مطالب

گردو جایگاه ویژه ای در اداب و رسوم غذایی ایرانیان دارد . از غذاهای سنتی مانند فسنجان تا لقمه ی نان و پنیر و گردوی مدرسه ی دانش امورزان آشنای همه است . اما انچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد ، تاثیر ویژه ی گردو در کاهش چربی خون است .

خوب است بدانیم گردو در لیست جانشینی مواد غذایی در گروه چربی ها قرار دارد  و هر ۲/۵ عدد گردو معادل یک قاشق مرباخوری روغن در نظر گرفته  می شود. و از نظر مزاج شناسی دارای طبع گرم و خشک است ‌.

افراد گرم مزاج جهت بهره گرفتن از خواصر چربی های گردو بهتر است ان را با مصلحاتش ( مانند سکنجبین ، رب انار و ترشی های طبیعی ) استفاده کنند .

ترکیبات گردو :

گردو سرشار از اسیدهای چرب است ‌ در هر صد گرم گردو حدود ۶۸ گرم چربی وجود دارد . این مقدار اسید چرب آن را تبدیل به یک منبع پیچیده ی انرژی کرده است . علاوه بر خواص ویژه ی گردو بعلت اسید های چرب خاصی که دارد ، مصرف ان برای تامین انرژی سالمندان ، کودکان و نوجوانان در سنین رشد ، خانم های باردار و شیرده مفید و سودمند است . اما انچه باعث تمایز گردو در میان سایر منابع چربی می شود ، اسید های چرب خاص مربوط به خانواده ی امگا ۳ می باشد . این گروه از اسیدهای چرب فوق العاده برای بدن سودمند هستند ولی بدن انسان توانایی ساختن انها را ندارد و باید مستقیما این اسید های چرب را در رژیم مصرف کند و یا پیش ساز آنها را استفاده کند .

اسید های امگا ۳ موجود در گردو اسید لینولئیک و اسید لینو لنیک هستند که حدود ۷۰ در صد اسید های  چرب گردو را تشکیل می دهند .

همچنین دو اسید چرب دیگر به نام های ایکوزا پنتانوئیک اسید و دوکوزا هگزا انوئیک اسید است که اثر ویژه ای در کاهش چربی و کلسترول بدن دارند .

گردو یک ترکیب ویژه برای کاهش کلسترول و چربی خون می باشد چون علاوه بر دارا بودن اسید های چرب امگا ۳ ضروری برای بدن مانند الفا لینولئیک و اسید لینولنیک که تاثیر ویژه ای بر سلامت قلب و عروق  دارند دادای عوامل فیتوسترولی و انتی اکسیدان هایی چون ویتامین E و املاح دارای خاصیت انتی اکسیدانی است . گردو باعث افزایش HDL کلسترول می شود که چربی های مازاد را از عروق خونی جمع می کند و به کبد می برد  و LDL کلسترول را که کلسترول اسیب رسان است و وجود ان در دیواره ی عروقی احتمال اسیب و گرفتگی عروق را بیشتر می کند ، کاهش می دهد . همچنین تری گلیسرید خون را نیز کاهش می دهد . و در نهایت باعث کاهش ۷۰ ٪ احتمال گرفتگی عروق می شود .

در واقع کمک به کاهش چربی و کلسترول خون ، کمک به سلامت سیستم قلبی - عروقی و جلوگیری از گرفتگی عروق است ‌. اولین عاملی که باعث پیشرفت  گرفتگی عروق می شود وجود کلسترول در خون است . زمانی که کلسترول به بافت اسیب دیده ی سلول های عروق و سلول های فومی شکل اضافه شود یک مرحله برای گرفتگی عروق پیشرفت حاصل می شود .

چه مقدار گردو در برنامه ی رژیمی روزانه باعث کاهش کلسترول و سلامت  قلب و عروق می شود :

براساس تحقیقات انجام شده ، ترکیبات امگا ۳ گردو باعث حفظ سلامت سیستم قلب و عروق می شود به شرط انکه حدود ۴۷ گرم گردو هر روز مصرف شود . البته گردو تا زمانی که داخل پوست چوبی خود است ترکیبات اسید های چرب ان دست نخورده و با همان خاصیت باقی می ماند ، اما چنانچه در معرض هوا قرار گیرند واکنش داده و خاصیت انها کم می شود . بنابراین همان زمان مصرف گردو را از پوست چوبی آن خارج کنید تا نفع بیشتری به شما برسد .

بهترین زمان مصرف گردو :

چه زمانی از روز بهترین وقت برای بهره گیری از خواص گردو است ؟

مصرف گردو در وعده ی صبحانه بسیار مفید است . چون سرشار از کالری نیز می باشد که باعث تامین انرژی مناسبی در ابتدای روز و شادابی و نشاط طی روز می شود . لز جانب دیگر اسید های چرب امگا ۳ برای سیستم مغز و سلسله اعصاب نیز پر فایده هستند و باعث بهبود حافظه در ابتدای صبح می شود . علاوه بر این اسید های چرب امگا ۳ برای بهبود التهاب مفاصل و کمک به شروع حرکت  در ببماران مبتلا به ارتریت روماتوئید و بیماری های التهابی مفاصل مفید است .

اما مصرف گردو در وعده ی عصرانه و قبل از غروب نیز مفید و سودمند است  . ولی مصرف ان را به بعد از وعده ی غذایی یا نزدیک زمان خواب منتقل نکنید ، چون هضم سنگینی دارد و باعث سنگینی و و دیر هضم شدن وعده ی غذایی و ایجاد تشویش در خواب می شود .

ممنوعیت مصرف گردو :

چه زمانی مصرف گردو اسیب رسان است ؟

مصرف گردو همزمان با چای سیاه غلیظو خرمالو اسیب رسان است . زیرا این دو ترکیب دارای اسید تانیک می باشند و به راحتی با کلسیم و پروتئین گردو ترکیب می شوند که نه تنها ارزش غذایی گردو کاهش می یابد بلکه باعث مشکل هضم و سوء هاضمه می شود . بنابراین افرادی که در وعده ی صبحانه چای سیاه میل می کنند بهتر است یا چای را خیلی رقیق میل نمایند و یا همراه آن گردو مصرف نکنند تا از ترکیبات خاص گردو بطور کامل بهره مند شوند .

برچسب ها: خواص, اسیدهای چرب, گردو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.