مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک موکا

طرز تهیه کیک موکا

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 27 مرداد 1402 magfood.ir/55
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) یک و یک سوم پیمانه
بکینگ پودر یک و نیم قاشق چای خوری
تخم مرغ 6 عدد
خامه قنادی 50 گرم
- برای تهیه سس به کار میرود.
شکر سفید 1 پیمانه
شکلات آب شده 1 قاشق غذاخوری
- برای تهیه سس به کار میرود.
شیر گاو پرچرب یک چهارم پیمانه
قهوه فوری یک و نیم قاشق غذاخوری
- 1 ق غ برای سس به کار میرود و 1/2 ق غ دیگر برای مایع کیک به کار میرود.
وانیل یک دوم قاشق چای خوری
پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

موکا نوعی کیک است که ترکیبی از طعم شکلات و قهوه درست شده است که معمولا با پودر کاکائو و قهوه دم کرده یا اسپرسو درست می شود. این کیک یک بافت لطیف با طعم و عطری عمیق از شکلات و قهوه است. کیک موکا را می توان به تنهایی یا با فراستینگ یا خامه فرم گرفته سرو کرد و اغلب با تراشه های شکلات یا پودر کاکائو تزئین می شود. این یک دسر عالی برای دوستداران قهوه و شکلات است. وقتی همه کافی شاپ ها تعطیل هستند و دلتنگ موکای مورد علاقه یتان می شوید، جز پختن کیک موکا چه کاری لذت بخش تر خواهد بود. قطعا اگر شما هم مثل من عاشق شکلات و قهوه هستید، از درست کردن این کیک لذت خواهید برد.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید.(همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. همچنین میتوانید قالب مورد نظر را با روغن و آرد طبق دستور چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن کیک از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه کیک داغ است آن را جدا کنید، کیک شما کاملا خورد میشود.)

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد و بکینگ پودر را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.در همین حین، شیر جوش را برداشته و شیر را داخل آن بریزید تا کاملا داغ شود.

5.کاسه ی نسبتا بزرگی برداشته، تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن برقی 3 الی 4 دقیقه کامل هم بزنید، تا کرم رنگ و کشدار بشود. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

6.بعد از دور گیری ظرف، بیکینگ پودر و آرد الک شده را طی 3 مرحله و کم کم به مایع کیک اضافه کنید. 

7.حالا قهوه فوری و پودر کاکائو را با هم داخل شیر داغ مخلوط کنید و با دو قاشق مایع کیک مخلوط کنید تا با هم ترکیب شود. 

8.سپس از مخلوط شیر با قهوه آماده شده، کم کم به کیک اضافه کنید، تا کاملا مخلوط شوند و ترکیب یکدستی به شما بدهند.

9.در آخر،مواد را با لیسک ارام و دورانی ده ثانیه هم بزنید.

10.حالا مایع کیک را درمرکز قالب آماده شده بریزید و آن را به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب کاملا یکسان شود.

11.حالا با قالب، درون فر از قبل گرم شده قرار دهید، تا پخته شود.( نشانه پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا مقداری خرده کیک به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از کیک، خرده کیک به آن نچسبیده باشد.)

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود 40 دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود 40 دقیقه. 

12.بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 

طرز تهیه سس مخصوص

1.خامه را روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری، مثل بخار آب قرار دهید تا که رقیق شود. 
2.حالا، شکلات را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب شود. سپس قهوه فوری را به اضافه کنید و در دمای محیط قرار دهید تا کاملا خنک‌ شود. 
3.بعد برای سرو سس، فقط ۳۰ ثانیه با همزن آن را بزنید که‌ فقط کمی خوش فرم شود و کمی غلیظ شود. اجازه ندهید که خامه خیلی زیاد فرم بگیرد و سفت شود. 
4.حالا سس آماده است، سس رو بعد از خنک شدن کیک، از قالب جدا کنید به ظرف مورد نظر برای سرو منتقل کنید و سپس، روی کیک بریزید و نوش جان کنید.

نکات 

-اگر شما هم کیکی دوست دارید که زیاد شیرین نباشید می‌توانید، مقدار شکر را تا 3/4پیمانه کم کنید. 

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیکتون رو از قالب جدا کنید.

- درضمن این کیک بدون روغن و کره، می‌باشد. 

نحوه نگهداری

از آنجایی که سس کیک موکا شما حاوی خامه است ، بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید. زمانی که در ظرف کیک محکم پوشانده شود باید تا 3 روز دوام بیاورد. حتما یک تکه پلاستیکی تا شده را روی سطح برش خورده کیک فشار دهید تا از خشک شدن آن در هوای خنک یخچال جلوگیری کنید.

نحوه گرم کردن

برای گرم کردن، کیک موکا ابتدا آن را به دمای اتاق برسانید. اگر آن را در یخچال قرار دادید، آن را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه در دمای اتاق بماند. اگر آن را منجمد کردید، بگذارید یک شب در یخچال بماند، سپس آن را به دمای اتاق برسانید. هنگامی که کیک به دمای اتاق رسید، می توانید آن را دوباره در فر یا مایکروویو گرم کنید.
 

برچسب ها: کیک, کیک موکا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.