مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک ماست

طرز تهیه کیک ماست

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 04 شهریور 1402 magfood.ir/5N
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 300 گرم
اسانس وانیل 1 قاشق مربا خوری
بکینگ پودر یک و نیم قاشق مربا خوری
تخم مرغ 2 عدد
جوش شیرین 1 قاشق چای خوری
لیمو 250 گرم
- پوست نصف لیمو برای طعم و اسانس
ماست پرچرب 300 گرم
نمک به مقدار لازم
پودر قند به مقدار لازم
- برای تزئین به کار میرود.
کره
جایگزین
- روغن زیتون
75 گرم

طرز تهیه

من هیچ وقت بوی خوش کیک ماست مادربزرگم را فراموش نمی‌کنم. همیشه همه فضای اتاق را پر می‌کرد. این کیک طلایی رنگ از وسط پف می‌کند و ترک می‌خورد، دور، آن کمی برشته شده ولی داخل آن پوک است. این نمونه کیک، شبیه کیک ساده صبحانه است یکی از اولین کیک‌هایی است که ایرانیان پخت آن را یاد گرفتند. من دوست دارم گاهی گردو، کشمش، بلوبری یا حتی تکیه‌های شکلات به این کیک اضافه کنم. حتی روی آن را با مربا یا پنیر خامه‌ای هم می‌شود، تزیین کرد. در ادامه با طرز تهیه این کیک سنتی خوش طعم آشنا شوید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. همچنین میتوانید قالب مورد نظر را با روغن و آرد طبق دستور چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن کیک از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه کیک داغ است آن را جدا کنید، کیک شما کاملا خورد میشود.)

3.در کاسه بزرگی، تمام آرد را با جوش شیرین، نمک و بکینگ پودر مخلوط کنید، ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.در کاسه دیگری شکر را با پوست لیمو چند ثانیه هم بزنید. پوست لیمو از خودش روغنی را تراوش می‌کند.

5.حالا تخم مرغ‌ها را تک به تک اضافه کنید و و بعد از هر بار اضافه کردن با سرعت کم، ۳ الی ۴ دقیقه با همزن برقی هم بزنید. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌ مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

6.بعد از دور گیری ظرف، حالا اسانس وانیل، ماست و کره را اضافه کنید.

7.حالا مواد خشک را اضافه کنید، میتوانید از لیسک برای هم زدن استفاده کنید تا مایه کیک آماده شود.

8.خمیر آماده شده را داخل قالب بریزید و در فر بگذارید تا پخته شود. وسوسه نشوید که مدام درون فر را نگاه کنید.

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود 35 دقیقه تا کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود35 دقیقه. 

9.بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و برای سرو و ریختن فراستینگ خنک شود.


بعد از بیرون آوردن کیک از فر بگذارید کیک ۵ دقیقه در قالب بماند. در این مدت پف کیک کمی می‌خوابد و آن را آسان‌تر می‌شود برگرداند. اگر بیشتر از ۵ دقیقه بماند بخار می‌کند و شل و چسبناک می‌شود.

برچسب ها: کیک, کیک ماست
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.