مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی کیک
طرز تهیه کیک لیمو

طرز تهیه کیک لیمو

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 06 شهریور 1402 magfood.ir/5Q
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آب لیمو ترش یک دوم پیمانه
- برای تهیه سس به کار میرود.
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 2 پیمانه
اسانس لیمو 1 قاشق چای خوری
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 4 عدد
خامه به مقدار لازم
روغن مایع دو سوم پیمانه
زست لیمو 1 قاشق چای خوری
شکر سفید 2 پیمانه
- یک و یک سوم پیمانه برای تهیه مایه کیک به کار میرود و دو سوم پیمانه برای تهیه سس لیمو استفاده میشود.
ماست پرچرب 1 پیمانه
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه

با این کیک لیمویی خوشمزه میتوانید همه را شگفت زده کنید! این کیک به طرز شگفت‌انگیزی آغشته به لیموی تازه و ترش است، مطمئناً دسری پرطرفدار در بین کودکان و بزرگسالان خواهد بود.
علاوه بر طعم و بافت بینظیر، این کیک به دلیل سهولت آن است که مورد پسند واقع شده است. مواد بسیار ابتدایی شامل روغن + شکر، تخم مرغ، لیمو، ماست و آرد که در هر خانه ای پیدا میشود. این دستور غذا در اصل یک کیک کره ای است که با لیمو طعم دار شده است، برای نتیجه نهایی خوشمزه تر، اضافه کردن یک سس لیمو را در نظر بگیرید که آن را خوش طعم تر میکند. در ادامه با طرز تهیه این کیک لیمویی خوش عطر آشنا شوید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2. در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. همچنین میتوانید قالب مورد نظر را با روغن و آرد طبق دستور چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن کیک از قالب توصیه میشود، زیرا اگر از مخلوط آرد و روغن استفاده شود، باید اجازه دهید تا کیک کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از قالبش جدا کرد، اگر زمانیکه کیک داغ است آن را جدا کنید، کیک شما کاملا خورد میشود.)

3.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد و بکینگ پودر را کاملا ترکیب کنید و سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

4.کاسه ی نسبتا بزرگی برداشته، ابتدا تخم مرغ ها، شکر و اسانس لیمو و وانیل رو با دور تند همزن مخلوط کنید . تا کشدار و روشن و حجیم شود. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

5.پس از دورگیری کردن ظرف، سپس ماست رو اضافه کنید و با دور کند همزن یک دقیقه مخلوط کنید تا موادتان یکدست شود.

6.سپس ماست رو اضافه کنید و با دور کند همزن یک دقیقه مخلوط کنید تا موادتان یکدست شود.

7.حالا روغن را اضافه کنید و در حد 10 ثانیه با همزن مخلوط کنید.

8.اطراف کاسه را با لیسک تمیز کنید، در ادامه، آرد و بیکینگ پودری که الک کرده اید را، طی چند مرحله به مواد اضافه کنید و با همزن دستی یا لیسک به آرامی از یک جهت مخلوط کنید تا مایه کیک یک شکل و یکدست شود.

9.مایع کیک را درمرکز قالب آماده شده بریزید روی آن را با لیسک به طور یکنواخت پخش کنید. چند بار قالب را به سطح زمین بکوبید، تا سطح کیک در قالب کاملا یکسان شود.

10.حالا، قالب آماده شده را داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا پخته شود.( نشانه پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا مقداری خرده کیک به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از کیک، خرده کیک به آن نچسبیده باشد.)

دمای نهایی فر

فر برقی : دمای ۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه وسط، قرار بگیرد تا حدود 35 تا ۴۵ دقیقه کیک پخته شود.
فر گازی : دمای ۱۸۰ درجه ، در طبقه وسط ، حدود 35 تا ۴۵ دقیقه. 

11.بعد از پخت که کیک را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا کیک از دما بیافتد، سپس کیک را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود. 

نکات دستور غذا

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیکتون رو از قالب جدا کنید.

طرز تهیه زست لیمو

یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید طعم و مزه زیادی به دستور غذاها اضافه کنید، اضافه کردن کمی پوست لیموی تازه است. در واقع، شما با پنج روش مختلف، می توانید با وسایل آشپزخانه ای که در دست دارید، لیمو را رنده و پوست بگیرید و هنگامی که بر این تکنیک ها مسلط شدید، می توانید از آنها برای پوست انداختن لیموترش و پرتقال استفاده کنید.

پوست لیمو چیست؟

پوست لیمو یک ماده غذایی است که از لایه بیرونی رنگارنگ و زرد رنگ میوه تشکیل شده است و با خراشیدن یا بریدن با چاقو به دست می آید. بسیار خوش طعم است و طراوت و تازگی را به غذاهای مورد علاقه شما می بخشد. برخلاف آب لیمو، پوست لیمو حاوی روغن‌های ضروری و طعم بیشتری است و تقریباً اسیدی یا ترش نیست.
هنگام رنده کردن لیمو، لیموترش یا پرتقال، باید مطمئن شوید و فقط قسمت رنگ روشن پوسته را جدا کنید. از قسمت سفید یا مغز مستقیماً زیر پوست خودداری کنید زیرا بسیار تلخ است.

چگونه یک لیمو را رنده کنیم؟

 با یک چاقو، پوست‌کن سبزیجات، پوست‌گیر مرکبات حتی رنده پنیر، میتوانید لیمو و پوسته آن را روی یک تخته برش چوبی بگیرید.

روش مورد علاقه من برای زمانی که می خواهید پوست لیموی ریز رنده شده استفاده کنید، استفاده از میکروپلین است. میکروپلین یک ابزار آشپزخانه خاص است که برای حذف پوسته های رنگ روشن از مرکبات استفاده می شود.

برای استفاده از یک میکروپلین:

1.لیمو را در یک دست و میکروپلین را در دست دیگر بگیرید.

2.لیمو را روی رنده های میکروپلن به جلو و عقب حرکت دهید و در حین حرکت بچرخانید. به محل قرارگیری انگشتان خود بسیار دقت کنید. (این ابزار

دارای لبه های بسیار تیز است و به راحتی می تواند دست شما را ببرد!)

3.پوست لیمو را تا زمانی که پوست زرد آن گرفته شود ادامه دهید.

زستر مرکبات 

روش بعدی برای پوست انداختن لیموترش استفاده از زستر مرکبات است.

با استفاده از این ابزار، رشته‌های طولانی‌تری از لایه‌برداری در مقابل قطعات کوچک‌تر تولید شده توسط یک میکروپلین به شما می‌رسد.

مزه دار کردن با مرکبات:

1.سوراخ های ریز و لبه های تیز را در یک انتهای مرکبات، به دنبال انحنای میوه قرار دهید.

2.کمی به داخل میوه فشار دهید و تا انتهای دیگر آن را پایین بکشید.

3.این کار را آنقدر تکرار کنید تا پوست لیمو جدا شود و فقط مغز آن باقی بماند.

رنده 

رنده جعبه ای، یک ابزار مخفی است که اکثر آشپزهای خانه از قبل در کابینت خود دارند. باید از یک سوراخ کوچک برای رنده کردن استفاده کنید، سوراخ های بزرگتر رنده را برای رنده کردن پوست لیمو استفاده نکنید.

از یک رنده استفاده کنید:

1.لیمو را در سمت رنده جعبه ای که کوچکترین سوراخ را دارد قرار دهید.

2.آن را به جلو و عقب حرکت دهید و به محل قرارگیری انگشتان خود دقت کنید.

3.رنده کردن لیمو را ادامه دهید تا تمام قسمت زرد آن از بین برود.

پوست کن سبزیجات 

پوست کن سبزیجات یا سیب زمینی یکی دیگر از راه های سریع برای رنده کردن پوست لیمو است، اگر زیستر یا میکروپلین دم دستی ندارید. در حالی که این روش کمی به تکنیک حساس‌تر است، اما اگر به آن علاقه دارید، همچنان می‌توانید کمی پوست لیمو به دست آورید.

از پوست کن سبزیجات استفاده کنید:

1.لبه های تیز پوست کن را روی یک انتهای مرکبات قرار دهید و کمی به داخل میوه فشار دهید.
2.تا انتهای دیگر پایین بکشید و دقت کنید که میوه را خیلی عمیق نبرید. شما باید تا حد ممکن قسمت سفید را جدا نکنید.
3.این کار را تا زمانی تکرار کنید که کل پوست آن گرفته شود و فقط مغز آن باقی بماند.
4.پوست لیمو را ریز خرد کنید تا پوست لیمو درست شود.
5.با یک چاقوی تیز پوست آن را جدا کرده و مغز آن را روی لیمو بگذارید.

چاقو

درست مانند روش پوست کن سبزیجات، استفاده از چاقو کمی حساس تر است.

هنگام پوست کندن مرکبات، راحت ترین کار استفاده از چاقوی خردکن است. با این حال، اگر این تنها چیزی است که در دست دارید، همیشه می توانید از یک چاقوی سرآشپز بسیار تیز استفاده کنید.

مزه دار کردن با چاقو:

یک سر لیمو را برش دهید. انتهای برش لیمو را روی تخته برش قرار دهید یا می توانید از این مرحله صرف نظر کنید و لیمو را روی تخته برش ثابت نگه دارید. 
میوه ها را با دقت به صورت زاویه دار برش دهید و پوست روشن و زرد آن را جدا کنید و از مغز سفید آن اجتناب کنید. مغز سفید باقی مانده را بردارید.

اختیاری: اگر می‌خواهید تکه‌های پوست کوچک‌تری داشته باشید، آن را ریز خرد کنید تا به اندازه دلخواهتان برسد.

سوالات متداول

چقدر زمان میبرد؟

بهتر است پوست لیمو را بلافاصله پس از رنده یا رنده کردن برای طعم بیشتر استفاده کنید. اگر باید آن را برای بعد نگهداری کنید، منجمد کردن پوست مرکبات بهترین گزینه است.

چگونه پوست مرکبات را نگهداری کنیم؟

پوست مرکبات تازه را می توان در یک ظرف کوچک دربسته تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد. .

مرکبات را از قبل پوسته پوسته نکنید و در یخچال نگهداری کنید زیرا روغن های طبیعی خود را از دست می دهند و در نتیجه تندتر می شوند.

میزان رنده پوست در یک لیمو چقدر است؟

یک لیموی متوسط ​​تقریباً 1 قاشق غذاخوری پوست به دست می دهد .

طرز تهیه سس لیمو

1.برای سس لیمو ۱/۲ پیمانه شکر با ۱/۲ پیمانه آب لیمو ترش مخلوط کنید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر کاملا حل شود. 

2.بعد از حل شدن شکر، آن را از روی حرارت برداشته تا خنک شود، سپس خامه را اضافه کنید و با همزن دستی بزنید تا ترکیب یکدستی به شما بدهد.(میزان خامه را با میزان شیرینی شکر و ترشی لیمو، همچنین با توجه به ذائقه تان، تنظیم کنید.)

3.و بعد از خنک شدن کیک، میتوانید این سس خوشمزه را روی کیک بریزید.

برچسب ها: کیک, کیک لیمو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.