مجله خوراکی ها دستورهای غذایی نان و خمیر نان
نان گردویی

نان گردویی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 21 تیر 1402 magfood.ir/4M
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی)
جایگزین
- آرد گندم
2 پیمانه
خمیر مایه 1 قاشق مربا خوری
روغن مایع یک چهارم پیمانه
- 1/4 پیمانه برای خمیر نان در نظر گرفته شده 1 ق غ برای رومال نان
زرده تخم مرغ 1 عدد
شکر سفید 8 قاشق غذاخوری
- شکر بنا به ذائقه در مواد میانی میتواند تغییر کند. در ضمن 6 ق غ برای خمیر و 2 ق غ درون مواد میانی در نظر گرفته شده است.
شیر گاو کم چرب یک دوم پیمانه
- 1/2 پیمانه برای خمیر نان در نظر گرفته شده و 2 ق غ برای رومال نان
وانیل به مقدار لازم
پودر دارچین 1 قاشق چای خوری
پودر هل 1 قاشق چای خوری
کنجد به مقدار لازم
گردوی خرد شده 120 گرم

طرز تهیه

در ابتدا آرد را داخل ظرفی ریخته و وسط آن را کاملاً باز می‌کنیم.

سپس حفره‌ای داخل ظرف ایجاد کرده و و شیر را که حتماً باید دمای آن ولرم باشد.( به طوری که وقتی دستمان را داخل آن میکنیم دست ما نسوزد ولی گرمای آن را حس کنیم)

سپس شکر و خمیرمایه را داخل شیر اضافه کرده و خیلی کم هم می‌زنیم در حدی که  خمیرمایه خیس و مرطوب شود در همان شرایط حدود ۱۰ دقیقه به  خمیر مایه استراحت می‌دهیم و روی ظرفمان را می‌پوشانیم تا نشانه‌های رشد خمیر مایه دیده شود.( نشانه‌ها دقیقاً حباب زدن و کف کردن خمیر مایه است کف قشنگی روی شیر به وجود می‌آید که این نشانه به عمل آمدن خمیر مایه است.)

بعد از گذشت 10 دقیقه، روغن مایع را داخل آن حفره‌ای که از قبل ایجاد کرده بودیم می‌ریزیم و آرام آرام آن را به خورد خمیرمان می‌دهیم و شروع به هم زدن می‌کنیم تا جایی که ممکن است با قاشق هم می‌زنیم بعد حدود ۳ الی ۵ دقیقه با دست خمیر را ورز می‌دهیم.

بعد از اینکه خوب ورز دادیم و همه مواد با همدیگر مخلوط شد ظرفمان را کنار می‌گذاریم و در فضای نسبتا گرم قرار داده و در ظرفی مجزا که زیر و روی خمیر را آرد پاشی کرده ایم، روی آن را با نایلون می‌پوشانیم و در حدود یک ساعت الی ۴۵ دقیقه به خمیر خود استراحت می‌دهیم، تا حجم آن دو برابر شود. 

حالا در ظرفی جدا گانه مواد میانی، شامل شکر، پودر دارچین، گردو، پودر هل را با هم مخلوط کرده و کنار میگذاریم.

بعد از اینکه خمیر تایم استراحتش به اتمام رسید، خمیر را کمی چنگ بزنید تا هوای داخل آن خارج شود، سپس همه ی خمیر را به قسمت های مساوی تقسیم کنید. نان‌ها را در سایز کوچک چانه کرده(هر خمیر را به شکل گلوله درآورده و آن را روی میزی قرار دهید و با وردنه یا با دستی که از قبل آردی شده کمی پهن کنید و به آن حالت دهید.) و بین آن را از مواد میانی پر میکنیم سپس خمیر را ببندید و خوب جمع کنید تا مواد داخلش بیرون نریزد. در این مرحله روی نان ها را با قلمواز مواد رومال میزنیم تا طلایی شود در نهایت روی نان ها را کنجد پاشیده و سپس آن ها را در فری که از قبل 15 دقیقه گرم شده و در سینی (برای اینکه نان ها به سینی نچسبد سینی را از قبل با مخلوط آرد و روغن چرب کرده یا از کاغذ روغنی استفاده میکنیم) فر قرار می‌دهیم. در ضمن باید خمیر ها را با فاصله از هم داخل سینی بچینید.

مدت زمان پخت حدودا 15 – 20 دقیقه

رومال نان

در ظرفی برای درست کردن رومال نان ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر و خیلی کم وانیل (وانیل را برای جلوگیری از بوی بد زرده تخم مرغ استفاده میکنیم) با چنگال مخلوط کنیم تا کاملا یکدست شوند و زرده تخم مرغ باز شود. سپس برای براق شدن روی نان ها ۱ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. 
 

برچسب ها: نان, نان گردویی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.