مجله خوراکی ها دستورهای غذایی نان و خمیر نان
طرز تهیه نان دو رنگ شکلاتی

طرز تهیه نان دو رنگ شکلاتی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 13 مرداد 1402 magfood.ir/4k
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 450 گرم
تخم مرغ 1 عدد
خمیر مایه 5 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
شکر سفید 50 گرم
شیر گاو پرچرب 250 گرم
- 250 گرم شیر برای خمیر نان حتما باید ولرم باشد. و ۲ قاشق غذاخوری شیر برای رومال نان به کار میرود.
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
وانیل به مقدار لازم
- برای رومال به کار میرود.
پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم

طرز تهیه

1 - ظرف مناسبی انتخاب کرده و آرد را 3 بار در آن الک کنید و کنار بگذارید. 

2 - شیر ولرم ( دمای آب یا شیر نکته بسیار مهمی در فرآیند تخمیر است و حتما باید ولرم باشد. برای اینکه از دمای شیر مطمئن بشوید، می‌توانید از یک درجه حرارت استفاده کنید. دمای شیر باید چیزی در حدود 100 الی 110 درجه فارنهایت  « یا همان 40 درجه سانتی گراد» باشد. فراموش نکنید که اگر شیر خیلی داغ باشد، خمیر مایه را به طور کلی از بین خواهد برد.) را داخل یک کاسه شیشه ای ریخته، ۱ ق م شکر بریزید و با هم ترکیب کنید. (ظروف شیشه ای برای این کار مناسب تر هستند. ظروف استیل را نیز میتوانید برای عمل آوردن خمیرمایه استفاده کنید ولی سایر ظروف فلزی به دلیل واکنش دادن با خمیرمایه میتوانند به آن صدمه بزنند.)

3 - حالا پودر خمیر مایه را روی آن بریزید، در ظرف رو بگذارید، اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و به عمل بیاد. (ظرف خمیرمایه را در جای ثابتی کنار گذاشته و صبرکنید. اگر ظرف درمجاورت هوای خنک و باد باشد بهتر است روی آن را بپوشانید. ذرات خمیرمایه به تدریج در شیر حل و ته نشین میشوند. بعد از چند دقیقه خمیرمایه ها فعال شده و به صورت کف روی سطح شیر قرار می‌گیرند و بوی خاص خمیر مایه به مشام می‌رسد و اگر خمیر مایه مرغوب باشد میتوانید آن را حس کنید.)

4 - داخل ظرف بزرگتری، تخم مرغ، باقی شکر، کره نرم شده و نمک را با هم مخلوط کنید و با همزن بزنید تا فرم یکسان و یکنواختی بگیرد. سپس خمیر مایه عمل امده و آرد الک شده را کم کم به این ترکیب اضافه کنید. میزان آرد تقریبی میباشد.«شاید لازم باشد در حد چند گرم آن را کم یا زیاد کنید» زیرا نژاد های مختلف گندم با هم فرق میکنند و چسبندگی های مختلفی  را به وجود می آورند.

5 - آرد را به میزان زیاد به خمیر اضافه نکنید، اجازه بدهید همانطور که خمیر چسبنده است، خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم نمایید. یک قسمت را ساده بگذارید بماند و سطح ظرفتان کمی آرد پاشی کنید و خمیر را روی آن ورز بدهید. ( برای ورز دادن خمیر میتوانید با دست ده دقیقه ورز بدهید یا از دستگاه خمیرزن استفاده کنید.) 

6 - قسمت بعدی را باید با پودر کاکائو ترکیب کرده و مجدا به همین صورت ورز بدهید. (خمیر را یا با دست به مدت ده دقیقه یا با دستگاه خمیرزن ورز بدهید.) 

7 - حالا دو کاسه ی نسبتا بزرگ بردارید ( بزرگی ظرف ها به این دلیل است که خمیر فضای کافی برای پف کردن داشته باشد.) و دور تا دور ظرف را با روغن اسپری کنید و با قلمو کاملا آن را پخش کنید. 

8 - حالا خمیرها رو در دو ظرف جداگانه که چربشان کردید، قرار دهید و روی آنها را بپوشانید، در جای نسبتا گرم قرار دهید و اجازه دهید حدودا به مدت یک و نیم ساعت استراحت کرده تا حجم آن دو برابر شود.

9 - بعد از استراحت، پف خمیر را با چنگ زدن بگیرید تا هوای داخل آن خارج شود به مدت یک دقیقه ورز بدهید. سطح صفحه شیرینی پزی را آرد پاشی کرده،

طریقه رول کردن نان

1- خمیر ساده را به شکل مستطیلی روی صفحه شیرینی پزی پهن کنید. و به سایز حدود ۲۰ در ۳۰ سانتی متر پهن کنید. 

- سایز قالب حدودا ۱۰ در ۳۰ میباشد.

2 - این کار را با خمیر کاکائویی تکرار کنید.

3 - خمیر کاکائویی را روی خمیر ساده قرار دهید، به طوری که کاملا خمیر ساده را بپوشاند.

4 - حالا از عرض خمیر رو به درازا، با کاتر مخصوص برش شیرینی پزی تا نیمه های هردو خمیر پهن شده، برش دهید. حدود 10 نوار برش از بالای خمیر انجام دهید  و هر برش رو به دور خودش تاب دهید و بپیچانید.

5 - بعد از اینکه 10 برش را کاملا به دور خودش پیچاندید، نیمه دیگر خمیر که بدون برش است باقی مانده، حالا نوبت به شکلات صبحانه میرسد، شکلات صبحانه را درتمام سطح  نیمه خمیر که بدون برش است، پخش کنید.( می توانید از انواع شکلات و مغزیجات استفاده کنید.) 

6 - بعد از پخش کامل شکلات صبحانه، خمیر را ازعرض و رو به درازای سمتی که بدون برش و شکلاتی است، رو به قسمتی که برش دارد رول کنید.  قسمت برش دار، روی نان  قرار میگیرد.

ادامه ی طرز پخت نان

10- سپس ته قالب مورد نظر را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی  را نیز اسپری روغن کنید.

11- بعد خمیر رول شده را داخل قالب، قرار دهید. حالا نوبت به استراحت دوم خمیر میرسد، خمیر را  به مدت 30 دقیقه در قالب، در حالیکه روی آن را پوشانده اید، اجازه دهید تا در جای گرمی استراحت کند.

12- بعد از اینکه یک ربع از تایم استراحت خمیر نان گذشت، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید.

13- بعد از 30 دقیقه روی آن را برداشته و در کاسه دیگری رومال نان را تهیه کنید. در ظرفی برای درست کردن رومال نان ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر و خیلی کم وانیل (وانیل را برای جلوگیری از بوی بد زرده تخم مرغ استفاده میکنیم) با چنگال مخلوط کنیم تا کاملا یکدست شوند و زرده تخم مرغ باز شود. سپس برای براق شدن روی نان ۱ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید.

14- حالا با قلمو کل سطح نان را رومال بزنید و در فر از پیش گرم شده قرار بدهید تا به مدت 35 دقیقه بپزد.( نشانه پخته شدن ، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز نان فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا چیزی به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از نان، چیزی به آن نچسبیده باشد.)

دمای فر

- برای فر برقی دمای 170 ال 180 درجه، طبقه وسط و المنت پایین روشن باشد، حدود 35 دقیقه بماند تا پخته شود.
- برای فر گازی دمای 190 درجه، طبقه وسط، و المنت پایین روشن، حدود 35 دقیقه.

15- بعد از پخت که نان را از فر خارج کردید، حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا از دما بیافتد، سپس نان را از قالب خارج کنید و روی توری بگذارید تا قبل از برش و سرو خنک شود و مقداری نوتلا روی آن بمالید و لذت ببرید. نوش جان. 


 

برچسب ها: نان, نان دو رنگ شکلاتی, نان شکلاتی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.