مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 05 آبان 1402 magfood.ir/6H
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد برنج 75 گرم
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 75 گرم
تخم مرغ 7 عدد
روغن مایع به مقدار لازم
زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری
نشاسته 150 گرم
گلاب یک چهارم پیمانه

شیرینی نان پنجره ای شیرینی های ترد و خوشمزه‌ای هستند که منشأ آن اسکاندیناوی است. گل رز به طور سنتی در زمان کریسمس ساخته می شود. یک نسخه فارسی از این شیرینی ها به نام نان پنجره ای یا شیرینی پنجره ای وجود دارد، برای تهیه نان پنجره از گلاب، نشاسته و آرد برنج استفاده می شود. در ایران شیرینی پنجره ای در ایام نوروز تهیه و سرو می شود.شیرینی های پنجره ای که با نام های مختلفی مانند نان پنجره ای یا ویترین لیدی شناخته می شوند، یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی است که اغلب در ایام عید تهیه می شود و در دید و بازدید های عید سرو می شود. قالب های قنادی پنجره ای طرح های زیبای متفاوتی دارند. دسته های بلند این قالب ها به شما کمک می کند تا خمیر را درروغن فرو کنید و اجازه دهید سرخ شود. با این حال، هنگام تهیه شیرینی های پنجره ای باید بسیار مراقب باشید تا پوست شما با روغن داغ تماس پیدا نکند و روی شما پاشیده نشود.

نان پنجره ای چیست؟ 

نام این شیرینی نان پنجره ای است زیرا شکل شیرینی شبیه پنجره های قدیمی ایرانی است. از آنجایی که این شیرینی گل رز با  گل سرخ مخصوص درست می شود.می توانید این شیرینی های ترد را به شکل های مختلف درست کنید.

طرز تهیه

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد برنج و آرد سفید را سه بار الک نمایید و آن را کنار بگذارید.

3.حالا در یک کاسه مناسب، نشاسته و گلاب را مخلوط کنید تا کاملا خمیر و یکدست شود.

4.تخم مرغ ها را یکی یکی به مخلوط اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا خمیر یکدست شود. (مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا شیرینی شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

5.حالا، آرد برنج و آرد سفید الک شده را داخل مایه بریزید.

6.حالا خمیر نان پنجره ای را به مدت یکساعت در یخچال استراحت دهید.

7.حالا، داخل قابلمه کوچکی روغن را داغ نمائید.

8.سپس قالب مخصوص نان پنجره ای را داخل روغن قرار داده به گونه ای که روغن روی سطح آن را بگیرد و قالب گرم شود.(دقت کنید که قالب نه زیاد داغ و نه زیاد سرد شود)

9.حالا در حالی که قالبتان گرم است آنرا داخل مایه نان پنجره ای فرو برده ودوباره در روغن داغ فرو نمائید تا نان پنجره ای پف کند سپس قالب را تکان دهید تا شیرینی از قالب جدا شود.

10.حالا نان ها را درصافی بگذارید تا روغن اضافه آن گرقته شود. همچنین اجازه دهید نان ها سرد شود.

11.پس از سرد شدن، پودر شکر وهل روی آنها یپاشید و مصرف نمائید.

نان پنجره ای آسان

نکات دستور غذا

گلاب:  گلاب دارای عطر و بوی منحصربفردی است و در آشپزی خاورمیانه و ایرانی به‌خصوص در شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین مانند نان برنجی، باقلوا و نان پنجره کاربرد فراوانی دارد.

نشاسته: نشاسته برای محصولات پخته شده ترجیح داده می شود زیرا در تولید آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. نوع خالص و پودری نشاسته سفید، بی بو، بی مزه و نامحلول در آب سرد است و برای ایجاد ضخامت در دسرها، کاستاردها، فرنی ها و سس ها استفاده می شود.

آرد برنج:  آرد برنج یکی از پر مصرف ترین آردها در آشپزی ایرانی است. از این آرد می توان برای غلیظ شدن سوپ ها و خورش ها و همچنین جایگزینی برای آرد گندم در کیک و بیسکویت استفاده کرد. از آنجایی که آرد سفید بدون گلوتن است، به طور گسترده ای در شیرینی پزی و رژیم های غذایی بدون گلوتن استفاده می شود.

آرد شیرینی:  برای این شیرینی ها از آرد همه منظوره استفاده کنید.

تخم مرغ:  تخم مرغ ها ساختار، رنگ و طعم را به نان پنجره ای ها می بخشند.تخم مرغ ها را یکی یکی به مخلوط اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا خمیر یکدست شود.

پودر قند:  بعد از سرخ شدن شیرینی ها در روغن، اجازه دهید کمی خنک شوند و روی آن ها پودر قند بپاشید.

- چنانجه خمیر سفت بود کمی شیر به آن اضافه نمائید، و اگر شل بود مقداری آرد سفید به آن اضافه نمائید.

- دقت کنید مایه شیرینی از قالب بالا نزند زیرا شیرینی پس از پخت از قالب خارج نمیشود.

- یکی از مشکلات اصلی درست کردن نان پنجره ای چسبیدن خمیر به قالب است. برای حل این مشکل ابتدا باید از تمیز بودن قالب مطمئن شوید.

- هنگام سرخ کردن نان پنجره ای ها، قالب باید به اندازه کافی داغ باشد (نه خیلی داغ). سپس قالب خود را در خمیر فرو کنید.

نحوه نگهداری

این شیرینی های ایرانی را می توانید در ظرف دربسته در دمای اتاق تا 2 روز نگهداری کنید. منجمد کردن آنها را توصیه نمی کنم زیرا بافت آنها پس از خروج از فریزر یکسان نخواهد بود.

نان پنجره ای پیشنهادی ویژه برای نوروز

 من خیلی عاشق آخرین روزهای زمستان هستم، زمانی که طبیعت آرام آرام از خواب بیدار می شود و درختان شروع به شکوفه های زیبا می کنند. برگ های سبز در همه جا دیده می شود و هوا شروع به گرم شدن می کند. یعنی بهار در راه است و برای ما ایرانی ها، یعنی نوروز خیلی زود فرا می رسد! 
همانطور که بسیاری از شما می دانید، ما اولین روز بهار را به عنوان آغاز سال جدید جشن می گیریم. با نظافت بهاره، سبزه یا جوانه زدن، پخت کلوچه های نوروزی و خیلی چیزهای جالب دیگر برای سال جدید آماده می شویم! این شیرینی های خوشمزه نان پنجره ای برای پذبرایی از میهمانان نوروزی عالی است.

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی نان پنجره ای
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.