مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
نسترن ، گیاهی قابل توجه

نسترن ، گیاهی قابل توجه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 16 آبان 1401 magfood.ir/19
فهرست مطالب

نسترن به شکل درختچه خارداری است که به حالت وحشی در جنگل ها ،  دشت ها و نقاط غیر زراعتی می روید و قد آن به یک متر و بیشتر هم می رسد . ساقه های آن شعبه شعبه و کشیده است . برگ های آن دارای پنج تا هفت دندانه است .

گل های ان ساده و جدا از یکدیگر و دارای رنگ سفید گُلی است . عطر مطبوعی که از آن پراکنده می شود ، در گلهای آن هویدا است . ولی هر یک از این گلهای قشنگ و خوشبو در وسط خارهای سخت و خمیده محصور گردیده است . گل های نسترن بندرت مصرف می شوند .

در فرانسه نام علمی نسترن را " روزاکانیا" می باشد که به معنی گل سگ است  و این اسم به این مناسبت انتخاب شده که سگ گاز گرفتگی را در قدیم با این گیاه درمان می کردند .

قشمت خوراکی و قابل استفاده ی میوه ی نسترن زرد رنگ و محکم است که تشکیل جدار و بیخ برگ های گل را می دهد  و پس از آن که برگ های گل پژمرده شد و ریخت گوشت دار می شود .

نسترن سرشار از ویتامین C , پلی فنول ها ، فلاونوئیدها ، تری ترپنوئیدها ، لیکوپن و ترکیب ضد التهاب GOPO ( نوعی گالاکتولیپید ) می باشد .

مسلم است که ما در فصول زمستان احتیاج مبرم به یک میوه ای که دارای ویتامین C باشد داریم . این ویتامین فعالیت ما را بیشتر می کند و قدرت مقاومت بدن را در مقابا امراض زیاد می نماید و به ما سلامتی که بزرگترین نعمت هاست ارزانی می دارد . نسترن منبع غنی ویتامین C وشاید غنی ترین منبع است و ۲۰ برابر لیمو ویتامین C دارد .

خاصیت ضد انگلی :

دکتر پوشه درباره ی پشم داخل میوه گل نسترن و خاصیت طبی آن بیان می کند :( کرکی که در داخل میوه گل نسترن هست ، کرم کش است و وقتی که خورده شود بدون اینکه به روده ها و امعا زیانی برساند ، کرم ها را زخمی می کند .) برای این منظور باید این کرکها را به مقدار ۱۵ صدم تا ۳۰ صدم گرم در کمی عسل مخلوط کرده و خورد .

تصفیه ی خون :

برای درمان غلظت خون اگر ۵۰ گرم نیوه خشک گل نسترن را در یک لیتر اب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و مدت دو هفته آن را مصرف نمایید ، خون شما صاف خواهد شد .

درمان سنگ صفرا و ادرار اور :

جوشانده ی نسترن ادرار اور است و جهت درمان سنگ صفرا و قولنج کلیوی مورد استفاده است .

تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرما خوردگی :

۴۰  _ ۳۰ گرم میوه خشک گل نسترن را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بریزید و در ظرف را هم ببندید . بعد یک شب بماند ، بعد از صاف کردن ۲ قاشق مرباخوری اب لیمو ترش تازه به هر نیم لیتر این محلول اضافه کنید . ان را در شیشه ی در بسته بریزید و اب میوه و سبزی را با یک قاشق سوپخوری از این نوشابه ی گوارا میل کنید .

درمان اسهال و سل :

برای این منظور از قسمت گوشت دار  میوه ی ان استفاده می شود .

خاصیت ضد التهابی نسترن :

از نسترن بعنوان عانل کاهش التهاب در بیماری های مفصلی مانند ارتروز و ارتریت روماتوئید استفاده می شود . این خاصیت نسترن به ترویبان فنولی ، فلاونوئیدی  و تری ترپنوئیدهای ان نسبت داده می شود . مطالعاتی که این اثر نسترن را تایید کردند باعث تولید ترکیبات در دسترس نسترن با نام های ROSENOID و ROSENOID Complex شده است . در کشور دانمارک پودر Hyben Vital جهت مصرف بیمارانی که التهاب مفصل دارند تولید شده است .

آرام بخشی :

گیاه نسترن خاصیت ارام بخشی و ضد استرس نیز دارد . چرا که این گیاه از خانواده ی گیاهان رز هست و اکثر اعضای این خانواده چنین قابلیتی را دارند .

ممنوعیت مصرف :

هیچ گونه ممنوعیت مصرفی برای نسترن گزارش نشده است . مگر افرادی که به گیاهان عصو خانواده ی گونه ی رز حساسیت دارند و یا دائما در معرض تنفس این گیاه هستند .

برچسب ها: خواص, نسترن
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.