مجله خوراکی ها طب سنتی
رزماری ، معطر و پرخاصیت

رزماری ، معطر و پرخاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 15 آبان 1401 magfood.ir/17
فهرست مطالب

رزماری گیاهی از خانواده ی نعناییان است . نام دیگر آن اکلیل کوهی یا رومارَن است . گیاهی ایت با برگ های همیشه سبز و گلهای سفید و بنفش، نام علمی آن Rosmarinus officinalis است . این گیاه بومی مناطق مدیترانه ای می باشد و در بین اشپزان ان مناطق بخصوص ایتالیا طرفداران فراوانی دارد . بیشتر بعنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود ولی خواص فراوانی دارد که جهت بهره گیری از انها باید بیشتر از یک چاشنی از آن استفاده گردد .

فوائد رزماری :

تقویت سیستم مغزی و افزایش حافظه :

ترکیبات اروماتیک و معطر ارگانیک تاثیر مثبت و ویژه ای بر سلامت مغز و حافظه دارند . یکی از موارد شهرت رزماری بوی خاص و ویژه ی آن است . بوییدن رزماری باعث بهبود حافظه و کاهش عوارض بیماری هایی چون الزلیمر و نقص حافظه می شود . برای این منظور علاوه بر مصرف رزماری در غذا بیمار باید از بوی آن نیز بهره ببرد .

تقویت سیستم ایمنی :

رزماری دارای ترکیبات موثری است که بدن را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند . بوییدن و استفاده از آن در فصول شیوع انفلونزا برای سالم ماندن مفید و سودمند است .

کاهش ریزش مو :

عواملی که باعث بهبود خونرسانی به ریشه ی مو شوند ، باعث کاهش ریزش مو و تقویت مو می شوند . رزماری باعث افزایش خونرسانی به ریشه های مو می شود و استفاده از آن ریزش مو را کاهش می دهد و باعث تقویت و پرپشت شدن مو می شود .

خاصیت ضد التهابی  :

استفاده از رزماری التهابات بدن بویژه التهابات مفاصل را کاهش می دهد . استفاده از آن برای بیماران مبتلا به ارتروز و رماتیسم مفصلی مفید است و توصیه می شود .

ضد سرطان :

اکسیدان ها و عوامل مهاجم به سلول های بدن از عوامل ایجاد سرطان هستند . هر ماده ای دارای عوامل انتی اکسیدان باشد باعث خنثی شدن اثرات منفی این عوامل و جلوگیری از سرطان می شود . چندین ترکیب انتی اکسیدانی رزماری شامل : رزمارینیک اسید ، کافئیک اسید ، بتولینیک اسید و کارنوزول است .

اثر در حفره ی دهانی :

ترکیبات معطر رزماری باعث رفع بوی بد دهان می شود . علاوه براین ترکیبات ضد میکربی ان به محافظت از دندان ها وحفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند .

بهبود گردش خون :

رزماری باعث تسریع گردش خون بویژه در نواحی شکمی می شود . این عمل بویژه در ناحیه گوارش دیده می شود و باعث ترشح بهتر و سریع تر انزیم های گوارشی و جریان بهتر صفرا می شود .

نشاط و شادابی :

 رزماری باعث رفع خستگی و ایجاد حالت نشاط و شادابی می شود . اضطراب و استرس حاصل از فعالیت روزانه را رفع می کند . این گیاه بویژه برای افراری که زندگی شهرنشینی یک  ترکیب ضروری است .

ممنوعیت مصرف رزماری :

- در دوران بارداری مصرف رزماری توصیه نمی شود .

- در صورت بروز حساسیت به هر یک از گیاهان خانواده نعناعیان ، مصرف رزماری توصیه نمی شود .

 

برچسب ها: بررسی, خواص, رزماری
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.