مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۳)

دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۳)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 08 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3Q
فهرست مطالب

املاح و ویتامین ها از اجزای ضروری رژیم هر فرد هستند . این ریز مغذی ها نقش های فراوانی در اعمال حیاتی بدن دارند . بدون وجود انها حتی دسترسی به انرژی غذای خورده نیز ممکن و اسان نمی باشد . اطلاع از اعمال و نقش های این عوامل مهم و ضرور ، باعث توجه بیشتر به مصرف کافی و مناسب این مواد می شود.

در دو مقاله ی قبلی با نام " دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها " برخی از این عوامل را بررسی کردیم. در این مقاله به بررسی سایر این عوامل می پردازیم .

● ویتامین D به وسیله پرتو ی خورشید بر روغن هایی تولید می شود که در درون پوست بدن یافت می شوند . در حالی که به اثبات رسیده است که ابتدا روغن ها باید برروی پوست و در برابر پرتو فراسوی بنفش قرار گیرند و سپس به درون بدن جذب گردند ‌ هرگاه کسی پیش از قرار دادن بدن در برابر نور آفتاب حمام کند ،  روغن های روی پوست شسته شده از میان می روند و حتی به مقدار خیلی ناچیز ویتامین D ایجاد نمی گردد. اگر شخص پیش از آفتاب گرفتن حمام نگیرد ،  اما پس از آن فورا بدن را بشوید ، باز هم 

روغن های پوست پیش از جذب ویتامین D به درون بدن شسته و نابود می شوند. قسمت عمده ی  چربی پوست با شستشو در آب سرد شسته می شود و استفاده ی آن از اب گرم باز هم بیشتر آن را نابود می کند. آب گرم و صابون ،  شستشوی چربی های پوست را کامل نموده و بدن را برای دریافت ویتامین D با دشواری بیشتر روبه رو می کنند .

● کمبود جزئی ویتامین D نیز باعث ایجاد انواع زشتی ها در پیکره انسان می شود ،  مانند صورت و سینه های باریک، ضعف در رشد اندامی و کوتولگی دندان های پیش آمده ،  دندان های نامنظم ، دندان های کج ، سرازیر بودن چانه یا پیشانی و یا هر دو و یا پیش آمدگی آنها و ده ها نابه سامانی دیگر که نمود آن در وضعیت فیزیکی قابل دیدن می باشد . زمانی که رژیم غذایی نیازها را برآورده سازد ،  این اشکالات از بین خواهد رفت. اگر چهره ی کودک شما شکل گلابی و یا موز به خود گرفته است مطمئن باشید که مقدار خوراک ویتامین D و یا کلسیم او کافی نیست و این مشکل فیزیکی در صورت عدم استفاده درست از خورشید و یا منابع غذایی 

 در سراسر زندگی همچنان باقی خواهد ماند .

● ویتامین D تنها وقتی جذب خون میشود که چربی وجود داشته باشد ویتامین D که به صورت کپسول داده می شود در بدن خصوصا کودکان در حال رشد تقریبا تا ۱۲ سالگی ،  بسیار  اندک جذب می شود زیرا این کپسول ها بر اثر کمی محتوای روغن قادر به تأمین جذب ویتامین D نمی باشند .

● این ویتامین به ویژه هنگام یائسگی بسیار مورد نیاز بدن خانم ها می باشد. زیرا مقدار خوراک کلسیم معولاً کم است . گر گرفتگی و تعریق شبانه و گرفتگی عضلات پا و زودرنجی و عصبانیت و افسردگی روحی که در این دوران مکرر دست می دهد فقط در یک روز با مصرف کلسیم و ویتامین D مهار شده و رفع می گردد . وقتی خوراک مصرفی کلسیم کافی باشد خوردن ویتامین D به تنهایی می تواند تمام عوارض را از 

 بین ببرد.

● تمامی ،نوزادان هنگام تولد دارای مقدار اندکی ویتامین های محلول در چربی ،( A, K,E ,D ) می باشند . اما در مادران یکی از علل تولد زودرس کمبود ویتامین E می باشد . در صورت فقدان ویتامین E، اسیدهای چرب مهم» سریعتر از بین می روند و سلول ها زودتر تجزیه می شوند .

●  در صورتی که در زمان بارداری خانم ها منابع غذایی و یا مکمل های دارای ویتامین E در جیرهٔ مصرفی روزانه آنها لحاظ نگردد ، می تواند مشکلاتی را برای نوزاد او پس از زایمان در پی داشته باشد. مانند قرار دادن نوزاد بلافاصله پس از ولادت ، که در برابر اکسیژن جو ممکن است گلبول های قرمز خون کودک ان قدر ضعیف و 

 و کاسته شوند که باعث یرقان گردد . تجزیه گلبول های قرمز خون که زردی رنگ علامت مشخصه آن ،است باعث به وجود آمدن این نابسامانی می باشد لذا اگر به کودکانی که مبتلا به زردی می باشند ویتامین E داده شود نابودن شدن گلبول های قرمز خون متوقف می شود و موجب بهبودی و درمان یرقان خواهد شد . کمبود ویتامین E علت اصلی کم خونی در نوزادان محسوب می شود زیرا بدن قادر به جانشین ساختن سریع گلبول های بسیار خون که پی در پی تجزیه می شوند نمی باشد . برای جلوگیری از این نوع کم خونی تنها زمانی می توان جلوگیری نمود که مادر در مدت بارداری ویتامین E مصرف 

نماید.

● مشاهده شده است که پزشکان به نوزادان و کودکان کم خون مصرف غیر منطقی و مقدار بسیار زیاد آهن را توصیه می کنند . متأسفانه بیشتر نمکهای آهن (  اگرنگوییم همه ی آنها ) ویتامین E را نابود می کنند. کودکان کم خون اغلب پس از مصرف ویتامین E سریعاً بهبود می یابند. در حالی که تمامی کودکان بارها و مکرراً با وجود مصرف مقدار زیاد آهن و پروتئین و ویتامین B6 همچنان در وضعیت کم خونی باقی مانده اند . در صورتی که مصرف آهن برای درمان کم خونی ضروری تشخیص داده شده باشد باید ۸ تا ۱۲ ساعت قبل یا بعد از خوردن ویتامین E صورت گیرد آهن باید پس از صرف صبحانه یعنی مابین دو وعده غذایی در اختیار بدن گذاشته شود و منابع و مقدار خوراک روزانه ویتامین E پس از صرف شام مورد مصرف قرار گیرد.

● شیرهای ویژه کودکان و غذاهای آماده برای آنها فاقد ویتامین E می باشند . بدین لحاظ کم خونی در کودکانی که با شیر بطری تغذیه می شوند ماه ها دوام خواهد یافت اما کودک خوشبختی که با شیر مادر تغذیه می شود چنین مشکلی را نخواهد داشت.

● زنان فاقد ویتامین E ممکن است به علت ضعف عضلانی و زایمان سخت و طولانی دچار تأخیر در وضع حمل شده باشند . این مشکل اغلب باعث مرگ طفل و یا بر اثر کمبود اکسیژن دستخوش آسیب مغزی شده باشد . تحقیقات گسترده علمی نشان می دهد که در خون برخی از این زنان حتی به مقدار اندک ویتامین E وجود نداشته است . ویتامین E به علت آن که نیاز بدن را به اکسیژن کاهش می دهد می تواند در آغاز رشد جنین و همچنین هنگام وضع حمل از آسیب مغزی کودکان جلوگیری نماید.

● هرگاه ویتامین E به بدن نرسد اکسیژن به طور مرتب به هدر می رود و در نتیجه نیاز بدن به اکسیژن فوق العاده افزایش می یابد .

● آمبولی های ریوی و سکته های مغزی ناشی از جایگزین شدن لخته خون در ریه ها یا در مغز

ممکن است بر اثر کافی نبودن مقدار خوراک ویتامین E ایجاد شود . آزمایش های خون نشان می دهد که ۸۰ ٪ قربانیان سکته ، شدیداً دچار کمبود این ویتامین می باشند و دادن ویتامین E به آنان حتی پس از گذشت مدت زمانی از سکته باعث بهبود آشکار آنان گردیده است.

● هرگاه ویتامین E به مقدار کامل و فراوان مورد مصرف قرار گیرد ،  غالباً به کبد این امکان را می دهد تا مواد زیان بخشی چون عناصر ضد مغذی و مواد نگهدارنده ی  مواد غذایی ، مواد سفید کننده و ضد عفونی کننده هایی که به مواد غذایی خصوصاً آرد افزوده می شود مانند آفت زداها ،  نیتریت ها ، نیترات های پتاسیم و سدیم که از کودهای شیمیایی در سبزیجات و روییدنی ها باقی می ماند سموم مضر صنعتی مانند تترا

کلرور کربن و همچنین بسیاری از داروهای سمی و خطرناک را خنثی سازد هر یک از این مواد و موادی از این دست ، می توانند باعث آسیب شدید کبد شوند . مگر آنکه ویتامین E به مقدار

کافی در بدن وجود داشته باشد .

●باید بدانید که به ازای هر نیم کیلو آرد تصفیه شده و هر لیتر روغن که به طریق شیمیایی استخراج می شود ویتامین E نابود می گردد . نیاز به این ویتامین به تناسب مقدار روغن در رژیم غذایی افزایش می یابد و اگر ویتامین E به عنوان یک رژیم غذایی ثابت در جیره غذایی لحاظ نشود باید منتظر عواقب و بیماری های مختلف و سخت باشیم و البته شاید روز به روز بر تعداد بیماریهای حاصل از کمبود ویتامین E اضافه شود.

● مقدار نیاز روزانه افراد به ویتامین E با توجه به مسائل روزمره و نوع منابع غذایی متغیر می باشد . گروهی به ۴ برابر ،  و گروهی دیگر شاید ۶ برابر دیگران به ویتامین E نیازمند باشند مانند :  نیاز بر اثر فشارهای مختلف فیزیکی اعم از روحی و جسمی مصرف روغن ها چربی های اشباع نشده محرومیت طولانی و عدم استفاده صحیح از این ویتامین ، رشد سریع ، یائسگی و دفع هورمونهای جنسی، میزان مصرف و احتیاج به ویتامین E را چندین برابر افزایش می دهند. ●   افزودن روغن به رژیم غذایی بی آن که به آن خوراک ویتامین E افزوده شود بسیار خطرناک است با وجود این بسیاری از پزشکان بی آنکه ذکری از ویتامین E به میان آورند به امید جلوگیری از بیماری های قلبی مصرف روغن را توصیه می کنند . بررسی های دقیق نشان می دهد که در برابر هر قاشق غذاخوری روغن در رژیم غذایی ۱۰۰ واحد ویتامین E باید بر آن اضافه شود . از مقدار اضافی مقدار کمی در غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی و غدد جنسی ذخیره می شود اما مقدار ذخیره به ویژه هنگام بیماری و

ناخوشی به سرعت کاسته می شود .

● ویتامین E برای تأمین عملکرد طبیعی غدد ضروری می باشد هرگاه این ویتامین به مقدار 

کافی در اختیار بدن قرار داده شود ،  غده ی  هیپوفیز یا سلطان غدد ۲۰۰ برابر بیش از سایر اعضای  بدن می تواند ویتامین E را در خود ذخیره نماید .  کمبود این ویتامین باعث کاهش تولید تمامی هورمون های غده هیپوفیز می شود. مانند هورمون رشد (STH) ، هورمون تحریک غده های فوق کلیوی (ACTH) ، هورمون هایی که وظیفهٔ تحریک غده تیروئید و غدد جنسی را به عهده دارند .

● با مصرف این ویتامین تولید هورمون ها به سرعت افزایش می یابد و در صورتی که ویتامین E کمتر از میزان لازم در اختیار بدن گذاشته شود ،  این هورمون ها نابود خواهند شد . یکی از محققین بزرگ به نام دکتر فرانسیس پوتنگر ( Francis Pottenger ) پیش بینی نموده بود که هرگاه رژیم غذایی نامناسب کنونی با این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند فعالیت غدد تحت امر غده هیپوفیز و جنسی چنان کاهش پیدا خواهد نمود که سینه های طبیعی زنان و کفلهای باریک مردان از بین خواهد رفت و تشخیص میان دختر و پسر مشکل خواهد شد .

 

 

برچسب ها: املاح, ویتامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.