مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
طالبی و فواید آن

طالبی و فواید آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3U
فهرست مطالب

 

طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیار محبوب است نام انگلیسی آن Cantaloupe است که از نام یک دهکده در ایتالیا به نام Cantalup گرفته شده که در این محل طالبی برای اول بار در سال ۱۷۰۰ میلادی کاشت شده است .

طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است. گرمک و  طالبی شبیه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارند ، با این تفاوت که پیش از خربزه می رسند لطیف تر هستند و هضم آنها آسان تر است. طالبی و گرمک از میوه های پرآب فصل تابستان است . طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است. قسمتهای مورد استفاده طالبی و گرمک عبارتند از :  میوه و تخم میوه

فوائد تغذیه ای طالبی : 

-طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A است و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط ۵۶ کالری انرژی وجود دارد ولی 129 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین A را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

- طالبی یکی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامین C است. طالبی علاوه بر ویتامین های A و C حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم ، فولات ، فیبر ،  منیزیم ، ید و ویتامین های B1  B 2 ، B3 ،  B5  ، B۶ است .

 

همان طور که ویتامین A آنتی اکسیدان محلول در چربی است ویتامین C آنتی اکسیدان محلول در آب است . 

مصرف طاللب به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از این دو ویتامین ،  ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی ، سکته و سرطان را کاهش می دهد . وجود مجموعه ای از ویتامین های گروه B در این میوه آن را به یک ماده بسیار خوب برای سوخت و ساز انرژی در بدن تبدیل کرده است از این رو میوه ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است .

طالبی میوه ای اشتها آور بوده ادرار آور ، نرم کننده ( ملین و ضد یبوست ) و موجب طراوت و شادابی پوست بدن است . همچنین خوردن طالبی بعد از غذا برای درمان کم خونی مفید است . مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند ، یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند مفید است .

گرمک نیز عضوی از خانواده ی طالبی است . سرشار از ویتامین های A وC و سلولز است. این میوه ملّین ،است مخصوصاً برای کسانی که از یبوست مزمن و اذیت کننده دارند ، مفید است .

گرمک و طالبی تشنگی را در تابستان تسکین می دهند . گوشت طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی یا درمان ورم پوست نیز موثر است و اب آن نیز موجب نرمی و لطافت پوست می شود .

کالری طالبی :

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که دوست دارید کالری هر ماده غذایی را بدانید باید گفت ، هر یک فنجان طالبی دارای ۵۶ کیلو کالری

 انرژی است . این مقدار میوه دارای 5 هزارو

158 واحد ويتامين A است و 5.67 میلی گرم ویتامین C است . این میوه منبع غذایی خوبی برای تامین پتاسیم نیز هست به این ترتیب که در هر یک فنجان از آن 494 میلی گرم از این ماده مغذی وجود دارد و مصرف این مقدار از آن 10 تا 20 ٪ از نیاز روزانه افراد را به پتاسیم تامین 

 می کند .

خواص درمانی طالبی :

کاهش علائم اسم :

مطالعات نشان داده اند بچه هایی که از آسم رنج می برند ،  در صورت استفاده از میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند کمتر دچار حملات تنفسی

 شده و کمتر سرفه می کنند از این رو ، استفاده از طالبی در میان وعده ها به علت وجود مقادیر بالایی از این ماده مغذی بسیار کمک کننده است . محققان عقیده دارند که خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C خاصیت ضد التهابی نیز دارد و این خاصیت مانع از شدت یافتن علایم آسم در بیماران می شود.

به علاوه، آنتی اکسیدان های موجود در طالبی از بروز التهاب مزمن برونش ها نیز جلوگیری می کند به همین دلیل مصرف روزانه آن برای بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند بسیار مفید شناخته شده است .

بهبود بینایی :

 

این روزها تعداد افرادی که مجبور هستند از عینک های طبی استفاده کنند بیشتر شده است . گاهی لزوم استفاده از عینک و ضعف بینایی ، کمبود ویتامین A می باشد  و مصرف مواد غذایی که موجب تقویت سیستم بینایی می شوند و یکی از راه های پیشگیری کننده به حساب می آید . به این دلیل مصرف مواد غذایی که بتا کاروتن بالایی دارند بسیار موثر است زیرا این ترکیب ارزشمند در بدن به ویتامین A تبدیل میشود و به تبع آن ویتامین A نیز در بهبود عملکرد چشمها موثر است.

به علاوه بتاکاروتن بالای ،طالبی مانع بروز آب مروارید در سالمندان می شود . مطالعات نشان داده اند ، افرادی که از طریق رژیم غذایی،شان هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می کنند ، کمتر به آب مروارید دچار می شوند . هر ساله بیش از یک میلیون انسان به این بیماری مبتلا شده و محققان عقیده دارند که استفاده از مواد غذایی که بتاکاروتن بالایی دارند از بروز آن به طور جدی جلوگیری می کند .

جالب است بدانید که خوردن یک طالبی کوچک که دارای 180 میلی گرم ویتامین C است احتمال ابتلا به آب مروارید را به میزان یک سوم در 

 افراد مستعد کاهش می دهد .

حفظ سلامت قلب و سیستم عروقی :

محققان معتقدند میوه هایی که پتاسیم بالایی 

دارند نظیر طالبی ، موز و پرتقال از بروز نارسایی قلبی جلوگیری کرده و در صورت بروز از شدت آن می‌کاهند ، زیرا به عقیده آنها اغلب این بیماران

 روزانه چندین دارو مصرف می کنند که موجب دفع پتاسیم از بدنشان می شود و چون کمبود این ماده مغذی می تواند با حملات قلبی همراه باشد خوردن مواد غذایی که منبع پتاسیم هستند ، بسیار ضروری است.

از آنجایی که کلسترول فشار خون و هموسیستیین بالا ، زمینه ساز بروز بیماری های قلبی هستند ، مصرف طالبی به دلیل دارا بودن

 مواد مغذی که برای کنترل این سه فاکتور مورد نیاز هستند مفید بوده و در حفظ سلامت قلب موثر شناخته شده است . مطالعات نشان داده اند مصرف یک فنجان طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می دهد.

به علاوه یک فنجان طالبی 100 درصد از نیاز 

رورانه ی افراد را به ویتامین C تامین می کند و چون هر دو این فاکتورها برای کاهش فشار خون مورد نیاز هستند ،  از این رو  مانع بروز بیماری های قلبی می شود در ضمن یک 

طالبی متوسط  5 گرم از 25 گرم فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند که موجب کاهش کلسترول بالای خون می شود . پس می توان دریافت که این میوه یکی از بهترین میوه ها برای حفظ سلامت قلب است.

همانطور که می دانید هموسیستیین ترکیبی است که اگر خون افزایش یابد احتمال بروز بیماری های قلبی دوچندان می شود .

 مطالعات نشان داده اند افرادی که ویتامین C بتاکاروتن و اسید فولیک را در مقادیر مورد نیاز دریافت می کنند ، سطح این ترکیب در خونشان پایین تر است . به طوری که خوردن مواد غذایی که منابع این مواد مغذی محسوب می شوند در عرض 4 هفته به میزان 11 درصد سطح این فاکتور را کاهش داده است .

میوه ای ضد سرطان :

 از عوامل پیشگیری کننده ی سرطان ، انتی اکسیدان هایی شامل بتاکاروتن و ویتامین C است .‌ ويتامين C بالایی که در طالبی وجود دارد به همراه بتاکاروتن احتمال بروز سرطان هایی   نظیر سرطان ریه پستان ، نثانه ، روده ی بزرگ

، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد کاهش می دهد . این دو ماده مغذی با فعالیت آنتی اکسیدانی که دارند از فعالیت تخریبی رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می شوند .

 

کنترل فشار خون و کاهش کلسترول :

طالبی با وجود ،فیبر آنتی اکسیدان قوی ، ویتامین C و ،پتاسیم در سلامت قلب بسیار

مؤثر است .

علاوه بر این ، طبق نظر کارشناسان علوم تغذیه ، غذاهایی که سرشار از فیبر باشند در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول تأثیر زیادی دارند . فقط یک فنجان آب طالبی حاوی ۱.۵ گرم فیبر یا پنج درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می کند . بنابراین خوردن یک لیوان آب طالبی به عنوان میان وعده در روزهای تابستان بهترین فرصت برای تغذیه ی قلب بشمار می آید .

 

حفظ سلامت و زیبایی مو :

طالبی قوی ترین منبع ویتامین A و ویتامین C

 است .

این ویتامین ها برای حفظ سلامت مو بسیار ضروری هستند . فقط یک چهارم طالبی حاوی مقدار کافی توصیه شده از این دو ویتامین برای مصرف روزانه است .  رتینول از خانواده ویتامین A در مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو یک

ترکیب عالی می باشد .

ویتامین C نیز یک عامل کمک کننده ی مهم برای ساخت کلاژن در بدن است . مقدار طبیعی کلاژن برای سلامت مو و حفظ زیبایی و درخشندگی ان مفید است .

حفظ لطافت و محافظت از آفتاب سوختگی در تابستان :

فصل تابستان زمان تابش افتاب سوزان است که خطرهایی از جمله سوختن پوست را برای بدن دارد . بر روی بروشور کرم های ضد افتاب و محافظ پوست ،  حتما واژه رتینول تثبیت شده است . " Stabilized retinol "

  تحقیقات نشان می دهد که ویتامین A رتینول برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی

آفتاب ، ترمیم غشای آسیب دیده پوست و

تولید کلاژن یک ماده ی حیاتی است. اگرچه

استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای

شادابی و سرحالی آن بسیار مؤثر است ، اما هیچ چیز جای مواد مغذی ارگانیک را نمی گیرد . مصرف طالبی ، برای تأمین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر آن می تابد ، ضامن سلامت و شادابی ان و پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان پوست است .

مصرف طالبی برای چه افرادی ممکن است مضر باشد ؟

اگرچه خواص طالبی  بسیار است و برای آن

نکات زیادی بیان شده است اما بهتر است در 

استفاده از آن موارد منع مصرف را نیز مورد توجه قرار داد . در ادامه تعدادی از این موارد منع مصرف را برای شما ذکر خواهیم کرد :

۱ - افراد مبتلا به سرماخوردگی که دارای آبریزش بینی خلط گلو و ریه سرفه ( خلطی ) هستند ، مصرف طالبی برای شان محرک و اسیب رسان است .به عبارتی طالبی با وجود ویتامین C بالا در درمان سرماخوردگی چندان مفید نیست و

گاهی ممکن است باعث تشدید آن شود.

- افراد مبتلا به الرژی فصلی ، با خوردن طالبی ممکن است شاهد عود علائم باشند .

- افراد مبتلا به سندروم روده ی  تحریک پذیر یا  (IBS) که مصرف طالبی باعث تحریک و شدت

بیماری آنها می‌شود . از این رو اگر با خوردن طالبی دچار اسهال و یا یبوست شدید می شوید ،

 بهتر است استفاده از این میوه را متوقف کنید .

- افراد دیابتی یا مشکوک به افزایش قند ویا دارای سابقه ی خانوادگی بیماری قند ، که باید در مصرف طالبی جانب احتیاط را رعایت کنند چرا که طالبی در خود قند فراوانی دارد که ممکن 

 است برای این نوع افراد چندان مفید و توصیه شده نباشد .

مزاج طالبی :

خواص طالبی در طب سنتی بسیار زیاد است و از آن برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می شود .

- پیش از هر چیز لازم است که بگوییم طبع طالبی چیست؟ طبع طالبی گرم و تر است.

- بسیار مقوی ، نیروبخش و محرک است.

- مصرف طالبی باعث بیشتر شدن اشتها می شود .

-طالبی بعلت دارا بودن املاح و ویتامین به همراه اب و ترکیبات قندی ، باعث کاهش عطش می شود . زیرا بهترین راه جبران اب بدن در تابستان ، نوشیدن آب به همراه الکترولیت ها می باشد .

- دارای خاصیت ادرار آور بوده و به همین علت در افرادی که استعداد ابتلا با سنگ کلیه دارند ، پیشگیری کننده از سنگ کلیه است .

-  حالت ملین داشته و باعث لینت مزاج می شود و در افرادی که مبتلا به یبوست هستند ، مصرف آن مفید است .

- بعلت دارا بودن ویتامین و انتی اکسیدان سلامت چشم را به دنبال دارد .

- از دیگر خواص طالبی در طب سنتی پیشگیری از ناتوانی جنسی بویژه در اقایان است .

- این میوه گزین هی رژیمی خوب برای افرادی است  که قصد کاهش وزن دارند .

- میوه طالبی از جمله میوه هایی است که به 

عنوان منبع کلاژن شناخته شده اند و برای سلامت پوست از آن استفاده می شود .

بهترین زمان مصرف طالبی :

با وجودی که طالبی سرشار از ویتامین و املاح است و فوائد فراوانی برای بدن دارد ، اما باید به زمان مصرف ان توجه داشت . استفاده از ان به همراه غذا ، آسیب رسان است و بهترین زمان مصرف آن بین وعده های غذایی می باشد .

 

برچسب ها: ویتامین, طالبی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.