مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۲)

دانستنی های مهم در مورد املاح و ویتامین ها (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 05 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3P
فهرست مطالب

املاح و ویتامین ها ، از اجزای مهم رژیم دریافتی هستند و توجه به دریافت انها برای سلامت و تندرستی بدن بسیار ضروری می باشد . در مفاله ی قبلی با عنوان دانستنی های املاح و ویتامین های ( ۱ ) به بررسی تعدادی از این ریز مغذی ها پرداختیم ، در این مقاله نیز به بررسی تعدادی دیگر از این مواد حیاتی می پردازیم .

● ویتامین B6 برای کارکرد های طبیعی مغز و برای حفظ سطح طبیعی منیزیوم در خون و در درون بافت ها ضروری می باشد . در عین حال منیزیوم نیز خود باعث فعال کردن ده ها آنزیم می شود که حاوی ویتامین B6 می باشند این دو ماده مغذی در بدن با همکاری یکدیگر فعالیت می کنند و هیچ یک بدون دیگری نمی تواند وظائف و 

مسئولیت خود را انجام دهد ،  لذا باید ویتامین B6 و منیزیوم به مقدار کافی و هماهنگ و هم زمان در اختیار بدن قرار گیرد تا به سلامتی منجر شود . به عنوان مثال هر زمانی که یکی از  این دو ماده به طور جداگانه به افراد مبتلا به صرع داده شد بهبودی حاصل نشد ولی مصرف توام و 

به مقدار فراوان باعث بهبودی سریع بیماران مبتلا به صرع گردید .

● نیاز بدن به ویتامین B6 در دوران بارداری بسیار افزایش می یابد . مشکلاتی که در دوران بارداری شایع است مانند تهوع ، قی ، کم خونی ، سردرد حالت شدید ، عصبی ، گرفتگی عضلات دست و پا بواسیر تراکم مایعات در بدن (Edem) ، تشنجات توأم با اغماء در زنان ، باردار با مصرف ویتامین B6 مرتفع می گردد .

 قرص های خوراکی ضد بارداری حالتی شبیه بارداری در بدن یک بانو ایجاد می کند این مسئله باعث افزایش نیاز بدن به ویتامین B6 می شوند . گزارش ها و تحقیقات علمی نشان دهنده آن است که بانوانی که از قرص های ضد بارداری استفاده نموده اند ، به حمله صرع بزرگ و بیماری قند (دیابت) بیشتر مبتلا شده اند .

● ویتامین B6 در موارد گوناگون و شگفت انگیزی بدن انسان را مورد حمایت قرار می دهد . از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می نماید ، به شرط آنکه به اندازه ی  کافی منیزیوم به بدن رسیده باشد . هرگاه کمبود فقط مربوط به ویتامین B6 باشد سنگ کلیه از انواع اسید اکسالیک ایجاد می شود و اگر رژیم غذایی از ویتامین B6 و منیزیوم تهی و ناقص باشد سنگ کلیه فسفات کلسیم تشکیل می‌گردد . مشکلات مختلف جسمی چون آشفتگی های عصبی همچون انقباض غیر ارادی ماهیچه های صورت ( tic ) ، رعشه ( Tremor ) ، انقباض ناگهانی عضله ( Twiching ) و گرفتگی عضلات دست و پا معمولاً با مصرف ویتامین B6 بهبود می یابد . به نظر می رسد که این ویتامین می تواند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر واقع گردد .

● نمی توان تصور کرد که ، شادی سرخوشی و سرور در فردی ،  و عبوسی و ترشرویی و کج خُلقی در فرد دیگری اتفاقی باشد . کسی که ترشرو و کج خلق است شاید تا نیک بختی راه درازی دارد زیرا نمی تواند بر اثر کمبود ویتامین B3 از نیک بختی بالقوۀ خویش بهره گیرد .

غنی ترین منبع ویتامین B3 ،مخمر آبجو ،جگر جوانه گندم و قلوه می باشد . مقداری از این ویتامین در ماهی گوشت های عضلانی ،  تخم پرندگان ، گردو و فندق یافت می شود . غیر از منابع غذایی فوق ویتامین B3 به سختی و شاید به مقدار بسیار اندک در منابع غذایی دیگر وجود داشته باشد . این ویتامین حتی به مقدار اندک هم در شیر موجود نمی باشد و بدین سبب عوارض کمبود این ویتامین در کودکان شیر خوار

 بسیار شایع است . اضافه نمودن روزانه مقداری مخمر آبجو به شیر کودکان می تواند یک منبع خوب از این ویتامین و ویتامین های گروه B در برطرف نمودن نیاز کودک شما محسوب شود . هرگز بطری شیر کودک خود را بدون آنکه حاوی مخمر آبجو باشد به دست او ندهید . تأثیرات مثبت این روش تغذیه را به زودی در کودک خود کاملاً احساس خواهید نمود.

●  فردی که دچار کمبود ملایم ویتامین B3 باشد معمولاً زبانش بر اثر رشد باکتریها چنان پربار می شود که در دهان او بوی ناخوشایندی پدید می آید و عموماً عصبی و زودرنج بوده و اغلب از ، سرگیجه ، بی خوابی سردرد های مکرر و بدی حافظه رنج می برد . چنین فردی با کم خونی و نابسامانی های هضم روبه روست . معده اش ، دیگر قادر به تولید آنزیم های کافی و شیره های هضم و اسید کلریدریک که برای هضم طبیعی ضروری می باشد نخواهد بود . در آغاز یبوست و اسهال یکی پس از دیگری ظاهر می شود . ولی به زودی اسهال ادامه می یابد و در صورتی که کمبود ویتامین B3 شدت بیشتری پیدا کند ، کُند ذهنی ، افسردگی ، خصومت یا بدگمانی روز به روز شدید تر می شود و آهسته آهسته منجر به خشونت واقعی و اختلال در جهت یابی و وهم و خیال می گردد . اغلب افرادی که دارای علائم فوق می باشند به طور یأس آوری دچار اختلال روانی می شوند . بدین سبب سعی کنید از یک رژیم غذایی مغذی توأم با مقدار فراوان ویتامین B3 در تمامی طول عمر پیروی نمایید . تغذیه درست و متعادل مغز را همانند هر یک از قسمت های دیگر بدن تحت تأثیر قرار می دهد . افرادی که از رژیم غذایی عالی برخوردارند همیشه از نظر روانی هشیارتر می باشند و زندگی را با رضایت مندی سپری می کنند .

●غنی ترین منبع ویتامین B1 جوانه گندم و پوست شلتوک می باشد . جگر از این حیث چندان غنی نیست . این ویتامین برای جوانه زدن همه ی  انواع تخم گیاهان ضروری است . از این رو در همه دانه های ، غلات ، حبوبات مانند : فندق ، گردو ، نخود ،  لوبیا چیتی ، عدس و در غذاهای تصفیه نشده ای که از انواع تخم گیاهان تهیه می شوند مانند " آرد تصفیه نشده ، بادام زمینی و انواع نانِ کامل وجود دارد " و در میان  منابع : حیوانی دل و قلوه در مقام اول قرار دارند.

●ویتامین B1 فقط دارای یک وظیفه می باشد .  زیرا این ویتامین در ساختمان یک نوع ، آنزیم در کار تبدیل گلوکز به انرژی یا چربی مشارکت می کند . در جریان تجزیه قند برای تولید انرژی زمینه شکل گیری اسید پیروویک و اسید لاکتیک ایجاد می شوند و سپس به کمک آنزیم های حاوی این  

ویتامین اسید پیروویک و اسید لاکتیک به اسید کربنیک و آب تجزیه می شود و اسید لاکتیک به گلیکوژن تبدیل می گردد .  هرگاه ویتامین B1 به مقدار کافی در اختیار بدن قرا نگیرد هیچ یک از این تغییرات نمی تواند ایجاد شود و اسید ها به همان شکل در بافت ها باقی می مانند و در ، مغز ، اعصاب ، قلب و خون متراکم می شوند در نتیجه تولید انرژی از قند به کندی انجام می گیرد و انرژی مورد نیاز فقط از قند نیم سوخته و یا از چربی به بدن می رسد و اسیدها ، بافت ها را تحریک می کنند و لذا چون انرژی به طور کامل و مؤثر از چربی تنها ایجاد نمی شود خستگی و سستی و تنبلی عمومی سراسر بدن را فرا می گیرد و با مصرف ویتامین B1 خستگی با سرعت شگفت آوری مرتفع خواهد شد. به دو دلیل در زمانی که ویتامین B1 به مقدار کافی در اختیار بدن قرار نگیرد میتواند باعث تغییر ویژگی های شخصیتی و پیدایش عوارضی چون افسردگی روحی ، ابهام فکری و فراموشکاری شود .

۱ - سلول های مغزی انرژی خود را تنها از قند دریافت می کنند و گلوکز بدون وجود ویتامین B1 قادر به

تبدیل شدن به انرژی نمی باشد .

۲ - تراکم اسید پیروویک و اسید لاکتیک باعث تولید سم در سلول های مغزی می شوند . تورم عصبی به دفعات بر اثر کمبود مقدار خوراک ویتامین B1 ایجاد می شود . اعصاب نیز همانند سلول های مغزی تحت تأثیر این کمبود قرار می گیرند زیرا هر دو انرژی خود را تنها از راه سوختن قـند تامین می کنند .

تورم عصبی ممکن است به صورت نورالژی سه پهلو ( درد عصبی مرکب ) ، درد و التهاب عصب سیاتیک و درد رماتیسمی در ناحیه کمر  ( Lumbago ) همراه با سردرد ، حساسیت عصبی ،  تهوع و استفراغ تظاهر نماید . 

● ایجاد نابسامانی های قلبی نیز بر اثر ناتوانی بدن در سوزاندن مؤثر قند به وجود می آید . فقدان و کمبود ویتامین B1 عامل این نابسامانی محسوب می‌گردد . با توجه به اینکه قلب از هنگام ولادت تا لحظۀ مرگ باید به طور طبیعی مشغول به کار باشد و دائماً انرژی لازم برای فعالیت بهتر به آن برسد ممکن است در صورت کمبود ویتامین های B ضربان نبض در حالت استراحت به جای ۷۲ ( به طور طبیعی ) به ۵۰ و یا حتی به ۴۰ ضربه در هر دقیقه برسد . در صورتی که کمبود ویتامین شدت یابد ضربان نبض در حالت استراحت آهسته و در حالت فعالیت بر شدت آن اضافه و تند می گردد . شاید تندی ضربان نبض دوام یافته و گاهی به ۱۸۰

 ضربه در هر دقیقه و یا بیشتر بر شدت آن افزوده شود .  اثبات شده است که حساسیت عضلات قلب بر اثر تراکم اسید لاکتیک و اسید پیروویک پدید می آید علت اصلی ضربان تند قلب و تراکم مایعات و بزرگی ان می باشد . هرگاه مقدار کافی ویتامین های گروه B سریعا مورد مصرف قرار نگیرد این وضعیت بسیار شدت یافته و فقدان کامل ویتامین B1 سريعاً باعث مرگ می شود.   ● هر خانم خانه داری که این مطالب را تا به این قسمت تعقیب نموده و مورد مطالعه قرار داده است باید با خود خلوت نموده و با تفکر و تأمل نتیجه گیری نماید که اگر تصور می کند خانواده خود را توانسته هر روز با منابع غذایی سرشار از ویتامین های گروه B تغذیه نماید تفکری خیال پردازانه را دنبال می کند ، زیرا ابتلاء به انواع بیماری ها خلاف تئوری های خیال پردازانه آنها را در آشپزخانه اثبات می کند .

● ویتامین B1 در تبدیل قند به انرژی یا چربی کاربرد دارد و به هر میزان که نشاسته و چربی مورد مصرف قرار گیرد نیاز به این ویتامین بیشتر خواهد شد به نظر می رسد که تمامی ویتامین های گروه B به نحوی در بهره گیری بدن از مواد غذایی دخالت دارند . لذا کسانی که حجم غذایی بیشتری مصرف می کنند و پُرخور هستند نسبت به افرادی که از غذای کمتری استفاده می کنند به مقدار بیشتری از گروه ویتامین های B نیاز دارند چون این ویتامین ها با امر تولید انرژی در ارتباط می باشند به همین سبب هرچه فعالیت فیزیکی بیشتر باشد و یا کار و فعالیت بیشتری انجام شود نیاز به ویتامین های گروه B شدیداً افزایش می یابد . نیاز بدن در روزها و لحظاتی که بیشتر تحت فشار و کار مداوم می باشد بیش از روزهایی است که در حال استراحت به سر می برد از سوی دیگر هرچه از میزان خواب و استراحت کسر می شود نیاز به این ویتامین ها بیشتر خواهد شد.

●  به نظر می رسد که نیاز بدن در حالت " فشار روحی و جسمی "  به این ویتامین ها به طور گسترده افزایش می یابد . یعنی نیاز و احتیاج فرد به مصرف اینگونه ویتامین ها به تعداد و شدت فشارهایی است که بر انسان وارد می شود .

● کافئین با شدت بخشیدن به ضربان قلب جریان پلاسمای خون را به سوی کلیه ها افزایش می دهد . به همین سبب باعث دفع مقدار زیادی ویتامین B از راه ادرار می گردد . کسانی که ،چای قهوه نوشابه می نوشند ، حتی اگر از رژیم غذایی خوب و عالی برخوردار باشند بدون استثناء دچار عوارض کمبود ویتامین های گروه B می شوند . نوشیدنی های غیر الکلی یا هرگونه مایع دیگر این ویتامین ها را از سراسر بافت های بدن شستشو داده و دفع می نمایند و روزهای گرم که ویتامین های B از راه تعریق از بدن خارج می شود و شما مقدار زیادی مایعات می نوشید ، نیاز بدن به این ویتامین ها فوق العاده افزایش می یابد .

● هرگاه ویتامین C به مقدار کافی در اختیار بدن قرار نگیرد قسمتی از بنیان استخوان ها دست 

خوش اختلال می شود و مواد معدنی به هدر می رود.

استخوانها پوک و شکننده می شوند و حالت فنری و استحکام خود را از دست می دهند و بدین سبب استخوان ها به آسانی دچار شکستگی می شود . حتی اگر کلسیم و فسفر کافی موجود باشد در داخل استخوانها به کار نمی رود چرا که بستر کلاژنی بسیار ضعیف تر از ان است که بتواند ان ها را به هم چسبیده نگه دارد .

● ويتامين C علاوه بر کمک به ساختن ،کلاژن مادۀ مهم و فعالی است که در تمام نقاط بدن وجود دارد . در زمانی که مواد سمی یا مواد زیان بخش موفق می شوند تا به داخل بدن وارد شوند وجود مقدار کافی ویتامین C باعث دفع و متلاشی نمودن سموم و مواد زیان بخش شده و آنها را بی ضرر می سازد مواد سمی با این ویتامین ، ترکیب و هر دو از راه ادرار دفع می گردند . ظاهراً هر ماده ای که وارد خون شود ، كم وبيش جنبه ی  سمی دارد . ویتامین C از زیانی که ممکن است از این حیث به بدن وارد شود جلوگیری می کند . اما خود ویتامین نیز در این روند از میان می رود .

 

 

برچسب ها: املاح, ویتامین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.