مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
انواع غذا با شلغم

انواع غذا با شلغم

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 27 بهمن 1401 magfood.ir/2m
فهرست مطالب

شلغم‌‌میوه نیست بلکه یک ریشه ی گیاهی است . این ریشه ی خوراکی یکی از مهم ترین محصولات باغی در کل دنیاست که هم انسان از ریشه ی غده ای مانند ان استفاده می کند و هم در برخی نقاط دنیاساقه و برگ های آن بعنوان غذا استفاده می کنند .

اغلب شلغم ها رنگ سبز ، بنفش و یا قرمز در بیرون دارند ولی خود شلغم سفید است . شلغم دارای ویتامین های A , B و C می باشد که بینایی ، سیستم ایمنی را تقویت می کند .همچنین شلغم دارای یک ماده ی ضدعفونی کننده ی قوی می باشد که برای جلوگیری از ابتلا و درمان زکام مفید است .

با وجود خواص فراوانی که شلغم دارد ، طعم ان خوشایند بعضی افرهد نمی باشد . در این مقاله سعی بر معرفی غذاهایی داریم که در انها از شلغم استفاده شده است . امیدواریم بدین ترتیب مصرف شلغم در سبد غذایی خانوار افزایش یاید .

شلغم گریل شده :

مواد لازم جهت تهیه ی شلغم گریل شده :

- شلغم ۵۰۰ گرم

- روغن زیتون یا کره

- سیر

- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ی شلعم گریل شده :

برای تهیه ی شلغم گریل شده ابتدا فر را روشن می کنیم . سپس شلغم ها را شسته و پوست می کنیم و سپس شلغم ها را چهار قاچ می کنیم .

- بعد از خشک شدن شلغم ها ، کف سینی فر را کاملا با روغن‌چرب می کنیم . سپس شلعم های ۴ قاچ شده را کف سینی فر می چینیم . 

- جهت استفاده ی سیر ها باید حتما پوست کنده و له شوند . سیرهای له شده را روی شلغم ها می گذاریم .

- نمک و فلفل را به میزان لازم به شلغم ها اضافه می کنیم . سپس سینی فر را در فر قرار می دهیم .

- مدت زمان لازم‌جهت گریل شدن شلغم ها حدود ۲۵ - ۲۰ دقیقه می باشد . در حین گریل شدن باید شلغم ها را زیر و کنید تا سمت دیگر ان ها هم گریل و طلایی شود .

آش شلغم :

آش ها جزء غذاهای مقوی و ایمنی دهنده هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند و ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد و به درمان آن کمک می کند .

مواد لازم جهت تهیه ی اش شلغم :

- برنج نیم دانه یک یک پیمانه

- شلغم متوسط دو عدد

- عدس یا ماش نصف پیمانه

- سیر دو حبه

- یک عدد پیاز درشت جهت تهیه ی پیاز داغ

- نعناع داغ

- کشک ، دوغ و ابلیمو ( به میزان لازم )

- نمک ، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

- سبزی آش ۱/۵ پیمانه

طرز تهیه ی آش شلغم :

- ابتدا قابلمه ی اش را می گذاریم جوش بیاید و در حین جوش امدن ان پیاز را خلالی خرد می کنیم و با روغن  تفت می دهیم تا طلایی شود . زرد چوبه را هم به پیاز داغ اضافه می کنیم و سرخ می کنیم تا خوشرنگ شود .

- بعد از جوش امدن اب قابلمه ، سبزی آش و پیاز داغ تفت داده شده با زردچوبه را به ان اضافه می کنیم . اندکی صبر می کنیم تا بوی خامی سبزی آش رفع شود .

- برنج نیم دانه و ماش یا عدس را هم به اش اضافه می کنیم .و حرارت را کم می کنیم و زمان می دهیم تا برنج لعاب دهد و عدس یا ماش بپزند .

- شلغم ها را هم رنده می کنیم و با نمک و فلفل به قابلمه ی آش اضافه می کنیم .

- تا پختن و جا افتادن آش ، آن را هر چند وقت یکبار هم می زنیم . البته حرارت آش در این مرحله نباید زیاد باشد .

- بعد از کامل شدن پختن آش می توانید با کشک یا ابلیمو ان را میل کنید .

سالاد شلغم :

- هویج بخار پز خلالی ۳ عدد

- شلغم بخار پز خلالی ۳ عدد

- مغز تخمه ی کدو خام ۱ پیمانه

- ابلیمو به میزان لازم

- روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

- جعفری خرد شده نصف پیمانه

- نمک به میزان لازم

طرز تهیه سالاد شلغم :

- جهت تهیه ی این سالاد ابتدا شلغم و هویج را می پزیم . جهت خوشمزه شدن این سالاد بهتر است این دو سبزی بخار پز شوند ، چون خوشمزه تر خواهند شد و طعم اصلی خود را حفظ می کنند . سپس هر دو را بصورت خلالی خرد می کنیم .

- مواد خرد شده را در یک ظرف گود منتقل می کنیم . مغز تخمه ی کدو را به آن می افزاییم . سپس جعفری ریز خرد شده را اضافه می کنیم .

- برای طعم دادن به این سالاد از سس استفاده نمی شود ، بنابراین یک سالاد رژیمی است و جهت کاهش قند و چربی و کاهش وزن مفید است . فقط افراد دیابتی نباید هویج را پخته مصرف کنند و باید بصورت خام به این سالاد اضافه شود . آبلیمو ، روغن زیتون و نمک را با هم مخلوط می کنیم و سپس به همه ی مواد اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم . سپس سالاد را در یخچال قرار می دهیم . 

- بعد از یکساعت استراحت سالاد ، اکنون قابل استفاده است .

کوفته ی شلغم و نخود :

این کوفته یک غذای بدون گوشت است . در ضمن سرشار از سبزیجات نیز می باشد . بنابراین افرادی که محدودیت مصرف گوشت و یا پروتئین و چربی حیوانی را دارند این غذا برای شان مفید است .

مواد لازم جهت تهیه ی کوفته ی شلغم و نخود :

- یک عدد پیاز خرد شده ی کوچک

- نخود پخته شده یک پیمانه

-شلغم ۴ پیمانه رنده شده 

- گندم نصف پیمانه

- گشنیز ۱ قاشق مرباخوری خرد شده 

- زیره یک قاشق مرباخوری

- زردچوبه به میزان لازم

- روغن جهت تفت دادن حدود ۴ قاشق غذاخوری

- جو پرک ۱/۴ پیمانه

- پونه ی کوهی یک قاشق مرباخوری

- سیر دو حبه

- نمک به میزان لازم

طرز تهیه ی کوفته ی شلغم و نخود :

جهت تهیه ی این کوفته باید نخود ها پخته باشند . چون نخود نفخ دارد باید حتما قبل از پختن ۱۲ ساعت خیس شود و در این حین چندین بار آب آن عوض شود . سپس با چند لیوان آب و یک تکه چوب دارچین نخودها را می پزیم و بعد از پختن آنها را ابکشی می کنیم تا آب اضافه ی آنها خارج شود .

- جهت طبخ ابتدا فر را روشن می کنیم چون این کوفته در فر طبخ می شود .

- بلغور گندم را با اندکی اب می پزیم . در مدتی که گندم ها در حال پختن هستند ، پیاز و سیر را ریز خرد می کنیم و با اندکی روغن تفت می دهیم . 

- بعد از طلایی شدن پیاز ها ، شلغم رنده شده ، گشنیز و زیره را اضافه می کنیم و تفت می  دهیم . جهت نرم شدن شلغم ها یک پیمانه آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا آب کاملا جمع شود و شلغم ها نرم شوند .

- در این مرحله سایر مواد شامل بلغور گندم پخته شده ، نخود پخته شده ، زردچوبه ، پونه کوهی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم . سپس همه را در غذاساز میکس می کنیم در حدی که بافت نخود فقط اندکی سالم و قابل تشخیص بماند . 

- اکنون کف سینی فر را چرب می کنید و از مواد به اندازه ی یک قاشق غذاخوری پر بر می دارید و در دست گلوله های گرد از آن درست می کنید و کف سینی فر می چینید . به مدت نیم ساعت در فر قرار می دهیم .

- بعد از اماده شدن در صورت تمایل می توانید اندکی رب گوجه ی سرخ شده با کمی آب و ابلیمو که بصورت سس در امده اند روی کوفته ها بریزید و میل کنید .

لاتک شلغم ، سیب زمینی شیرین و هویج :

این غذا یک غذای ساده و سرشار از سبزی جات است و بعنوان شام قابل استفاده می باشد .

مواد لازم‌جهت تهیه ی لاتک :

- سیب زمینی ۱ عدد

- هویج ۱ عدد

- شلغم ۱ عدد

- پیاز ۱ عدد

- ارد دو قاشق غذاخوری 

- ۲ عدد تخم مرغ متوسط

- روغن جهت سرخ کردن

- نمک ، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ی لاتک :

۴ ماده ی هویج ، سیب زمینی ، شلغم و پیاز را رنده می کنیم . چون این مواد بعد از رنده شدن ابدار می شوند و به بافت شامی آسیب می رسانند با حرارت مختصر حدود ۱۰ دقیقه روی شعله قرار می دهیم تا اب شان جمع شود .

- بعد از خنک شدن محتویات تابه ، انها را در ظرف گودی جهت مخلوط کردن مواد منتقل می کنیم . سپس تخم مرغ ها ، ارد ، نمک زرد چوبه و فلفل را اضافه می کنیم و مواد را کاملا مخلوط می کنیم .

- تابه را با روغن روی حرارت قرار می دهیم و بعد از داغ شدن روغن ، حدود یک قاشق غذاخوری پر از مواد بر میداریم و در روغن سرخ می کنیم .

- بعد از سرخ شدن شامی ها ، آنها را روی یک پارچه قرار می دهیم تا روغن اضافه شان گرفته شود و سپس جهت میل  کردن سرو می کنیم .

 

سالاد شلغم و عدس :

این سالاد از منبع غیر حیوانی پروتئین وعده ی غذایی را تامین می کند . بنابراین در رزیم های کاهش وزن و چربی موثر است . اما افراد دارای نقرس در مصرف ان باید مراقب باشند و چندان توصیه نمی شود .

مواد لازم جهت تهیه ی سالاد شلغم و عدس :

- آب یک و یک سوم پیمانه

- زنجبیل تازه ۱ قاشق غذاخوری

- عدس ۱/۲ پیمانه

- نمک به مقدار لازم

- ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون

- ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید

- پیازچه ی خرد شده ۲ قاشق غذاخوری 

- شلغم خرد شده تقریبا ۵ عدد

- هویج خلالی خرد شده ۲ عدد

- کره یک قاشق غذاخوری

- لوبیا سبز خرد شده ۱/۲پیمانه

- کلم بروکسل یک پیمانه خرد شده 

طرز تهیه ی سالاد شلغم و عدس :

- برای تهیه ی این سالاد ابتدا عدس را با دو لیوان از اب داخل مواد لازم و مقداری نمک روی حرارت در قابلمه قرار می دهیم تا عدس ها خوب پخته شوند و بعد از پختن آنها را آبکش می کنیم و کناری قرار می دهیم .

- در مدت زمانی که عدس در حال پخت است ، مقداری روغن در تابه می ریزیم  و نیمی از پیازرا با حرارت کم حدود ۲۵ ثانیه تفت می دهیم . سپس هویج که خرد و خلالی شده است و شلغم های خرد شده را اضافه می کنیم .

- برای پختن سبزیجات داخل تابه باقی مانده ی اب داخل مواد لازم ، سرکه و نمک را به تابه می افزاییم و اجازه می دهیم تا بجوشند و اب شان تبخیر شود .

- در ظرف دیگری مقدار دیگری روغن می ریزیم و کره ، به این ظرف پیازچه و زنجبیل را اضافه می کنیم . سپس کلم بروکسل خرد شده و لویبا سبز خرد شده را اضافه می کنیم .

- بعد از افزودن نمک و اب حدود ۱۰دقیقه زمان می دهیم تا این سبزی جات نیز بپزند و اماده ی مصرف شوند .

- بعد از خنک شدن مواد داخل تابه ها ، عدس پخته و محتویات هر دو تابه را در یک ظرف مخلوط کرده و از روغن زیتون ، ابلیمو و نمک و فلفل بعنوان طعم دهنده استفاده می کنیم .

- قبل از مصرف حتما یکساعت به سالاد استراحت دهید تا خوش طعم تر شود .

شلغم کباب شده با سرکه ی بالزامیک :

سرکه ی بالزامیک طعم ویژه و خاصی دارد . استفاده از این سرکه جهت تناول مواد خوراکی مانند شلغم که مزه ی خاصی ندارند ، آن را گوارا می کند .

مواد لازم جهت تهیه ی شلغم کباب شده و سرکه ی بالزامیک :

- شلغم خرد شده یک و نیم کیلو

- نمک و فلفل به میزان لازم

- آب مرغ ۲ پیمانه

- کره ۴ قاشق غذاخوری

- سرکه ی بالزامیک ۱/۴ پیمانه

- شکر ۲ قاشق غذاخوری

- ۴ ساقه اویشن تازه

طرز تهیه ی شلغم کبابی و سرکه بالزامیک :

برای طبخ این غذا به فر نیاز است ، بنابراین قبل از اماده سازی مواد خوراکی فر را روشن می کنیم .

- ابتدا شلغم ها را خرد می کنیم و با مقداری کره ، نمک و فلفل بر روی گاز حرارت می دهیم . تفت دادن را تا طلایی شدن شلغم ها ادامه می دهیم .

- در ظرف دیگری شکر را با حرارت بسیار ملایم تفت می دهیم تا قهوه ای  شود . سرکه ی بالزامیک را در این مرحله اضافه می کنیم و آب مرغ را هم با مواد مخلوط می کنیم و بعد از یکنواخت شدن سس ، اجازه می دهیم به جوش اید ‌.

- شلغم های طلایی شده را در سینی فر می چینیم و از سس اماده شده روی ان می ریزیم . سینی فر را ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت زیاد و سپس ۵۰ دقیقه با حرارت کم روی در فر قرار می دهیم . برای کبابی شدن سمت دیگر شلغم ها هم این روش را ادامه می دهیم . 

بعد از خارج کردن شلغم ها از فر اویشن ها را برگ برگ کرده و روی شلغم های داغ قرار می دهیم و شلغم ها را سرو می کنیم .

پوره ی سیب زمینی و شلغم :

پوره ها یکب از غذاهای مطلوب سالمندان و کودکان است . در صورتی که کودکان تمایل به مصرف شلغم ندارند ، پوره ی شلغم و سیب زمینی می تواند گزینه ی مناسبی باشد .

مواد لازم جهت تهیه ی  این پوره :

- سیب زمینی پخته و خرد شده ۱ کیلو

- شلغم پخته و ریز شده ۲ کیلو

- نمک به میزان لازم

- کره ۲۰۰ گرم

- خامه پرچرب یک پیمانه

- شیر ۲ پیمانه

- فلفل در صورت تمایل

طرز تهیه ی پوره ی شلغم و سیب زمینی 

- ابتدا سیب زمینی ها و شلغم ها را بطور جداگانه در قابلمه ای می پزیم .

- بعد از پختن سیب زمینی و شلغم و خنک شدن آنها ، ابتدا انها را پوست می کنیم و بطور خیلی ریز خرد می کنیم و یا با رنده ی درشت رنده می کنیم .

- در یک تابه خامه و سیر را با هم مخلوط می کنیم و سپس روی حرارت قرار می دهیم . مقداری نمک و فلفل هم به ان اضافه می کنیم.

- پوره ی های سیب  ‌زمینی و شلغم را با کره مخلوط می کنیم و سس اماده شده را به اضافه می کنیم .

- پوره اماده است . قبل از مصرف یک ساعت در یخچال به ان استراحت دهید .

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: غذا, شلغم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.