مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی ویتامین ها
آشنایی با ریز مغذی های رژیم غذایی (۱)

آشنایی با ریز مغذی های رژیم غذایی (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 اسفند 1401 magfood.ir/2y
فهرست مطالب

ویتامین ها و مواد معدنی ، ریز مغذی های رژیم غذایی هستند . این ریز مغذی ها قسمت مهم و ضروری یک رژیم متعادل را تشکیل می دهند . برای انجام بسیاری از واکنش های حیاتی مثل بدست اوردن انرژی از غذا ، بدن به مقادیر بسیار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد . کنبود ویتامین ها یا مواد معدنی منجر به بروز ویتامین های خاصی می شود .

ویتامین ها چه هستند ؟

ویتامین ها ، ترکیبات شیمیایی پیجیده ای هستند . اکثر ویتامین ها را بدن نمی تواند خودش بسازد ، بنابراین شنا مجبور هستید که انها را از طریق غذا به بدن تان برسانید . یک استثناء در این مورد ویتامین D می باشد . زیرا این ویتامین می تواند در پوست بدن که در معرض نور خورشید قرار گرفته است ، ساخته شود . همچنین باکتری هایی که بطور طبیعی در روده ها زندگی می کنند ، می توانند بعضی از ویتامین ها را بسازند .

ویتامین ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد :

۱ ) ویتامین های محلول در آب

۲ ) ویتامین های محلول در چربی

ویتامین‌های محلول در آب می توانند در آب حل شوند . بنابراین در غذاهای پر آب و بدون‌چربی مثل میوه ها و سبزی ها یافت می شوند ‌. 

ویتامین های محلول در چربی را می توان در غذاهای چرب پیدا نمود ، زیرا ساختمان شیمیایی آنها اجازه می دهد که در چربی حل شوند .

بعضی از ویتامین ها بویژه ویتامین های محلول در آب بتدریج که غذا مدتی می ماند و کهنه می شود از بین می رود . به همین دلیل ، هر چه غذا تازه تر باشد و کمتر پخته شود ، ویتامین اای بیشتری خواهد داشت . بعنوان مثال ویتامین C بر اثر حرارت از بین می رود و ویتامین Bبر اثر نور خورشید از بین می رود .

سبزی های منجمد فریز شده اغلب منابع خوبی از ویتامین ها هستند ، زیرا این سبزی ها بلافاصله بعد از چیده شدن به حالت منجمد در می آیند و بنابراین ویتامین های آنها حفظ می شود . سبزی های تازه که در میوه فروشی ها فروخته می شوند ممکن است از هنگام چیده شدن ، چندین روز بعد به دست مصرف کننده برسد و در نتیجه مقداری از ویتامین های انها از بین می روند .

نیاز روزانه به ویتامین ها :

بدن فقط به مقدار خیلی کمی از هر ویتامین در روز نیاز دارد . مقدار نیاز روزانه افراد به ویتامین ها در هر گروه سنی فرق می کند . نوزادان ، کودکان ، افراد سالخورده ، خانم های باردار و خانم های شیرده ، همگی دارای نیاز های متفاوتی می باشند .

ویتامین های محلول در آب :

ویتامین های B کمپلکس و ویتامین C ، ویتامین های محلول در آب هستند . مصرف بیش از حد این ویتامین ها باعث می گردد که اضافه ی آنها از طریق ادرار دفع گردد .

ویتامین C ( اسید اسکوربیک )  :

ویتامین C به حفظ و نگهداری پوست و بافت همبندی کمک می کند . همچنین این ویتامین به جذب بهتر آهن در روده ی کوچک کمک می نماید . افرادی که به اندازه ی کافی ویتامین C به دست نمی اورند  دچار بیماری به نام " اسکوروی " ( scurvy ) می شوند . بیناری اسکوروی دادای علائمی مانند خستگیر، خونریزی و دیر جوش خوردن زخم ها می باشد . کمبود ویتامین C در افراد سالم به ندرت دیده می شود اما ممکن است در بعضی بیماری ها مثل سرطان ، سندرم های سوء جذب و الکلیسم یا در کسانی که از طریق تزریق وریدی تغذیه می شوند دیده می شود . 

ویتامین C در میوه ها و سبزی ها یافت نی شود ( بخصوص در میوه های ترش ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، سیب زمینی و بروکلی ) . این ویتامین به آسانی بر اثر حرارت یا نور از بین می رود بنابراین غذاهای سرشار از ویتامین C را باید در جای سرد و تاریک نگهداری نمود و کمتر آنها را حرارت بدهیم . 

ادعا می شود که مصرف مقادیر زیاد ویتامین C می تواند احتمال بروز سرما خوردگی را کم نماید .  به غیر از نقش ویتامین C در پیشگیری از صدماتی که بر اثر رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود سایر ادعاهایی که در مورد این ویتامین شده است هنوز ثابت نگردیده است  ‌. مصرف مقادیر خیلی زیاد ویتامین C می تواند ضرر داشته باشد و باعث بروز اسهال و ایجاد سنگ های کلیوی شود . از انجایی که ویتامین C می تواند باعث افزایش جذب آهن شود ، مصرف مقادیر زیاد این ویتامین می تواند موجب تجمع بیش از حد آهن در بدن شود .

ویتامین B( تیامین ) :

این ویتامین به تجزیه ی کربوهیدرات ها ، چربی و الکل در بدن کمک می کند . افراد دچار کمبود ویتامین B1 به بیماری بِری بِری ( beri - beri ) مبتلا می شوند . و از انجایی که بدن آنها نمی توانند کربوهیدرات ها و چربی ها را به خوبی تجزیه نماید دچار مشکلات قلبی و عصبی می شوند . در بریتانا کمبود ویتامین B بطور عمده در افراد دچار بیماری های مزمن ، بیماری های سوء جذب و افرادی که به بی اشتهایی های شدید مبتلا هستند دیده می شوند .‌افراد الکلی نیز ممکن است به کمبود این ویتامین مبتلا شوند . منابع غذایی حاوی ویتامین Bشامل : نخود ، لوبیا ، تخم افتابگردان ، غلات ، گردو و فندق است . مصرف مقادیر خیلی زیاد این ویتامین ممکن است باعث سردرد ، بی خوابی ، ضعف عضلات و مشکلات پوستی شود .

ویتامین B2  (ریبوفلاوین ) :

بدن هر فرد برای استفاده از انرژی چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نیاز به این ویتامین دارد . نیاز به Bتضمین کننده ی کفایت انرژی دریافتی است . منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل : لبنیات ، گوشت ، ماهی ، مرغ اسفناج و بروکلی است . این ویتامین به نور ماوارء بنفش حساس است و در مقابل این نور از بین می رود . کمبود ویتامین Bمی تواند باعث اختلالات پوستی ( بویژه در اطراف دهان ) شود . 

ویتامین B 6  ( پیریدوکسین ) :

این ویتامین برای متابولیسم ( سوخت وساز ) پروتئین ها و هموگلوبین ( رنگدانهدی قرمز خون که وظیفه ی حمل اکسیژن را دارد ) ضروری نی باشد . بنابراین مقدار نیاز به این ویتامین بستگی به میزان پروتئین مصرفی دارد . 

کمبود ویتامین Bباعث مشکلات پوستی در دهان و اطراف آن می شود و همچنین اختلالات عصبی نیز ایجاد می کند .‌ اما این وضعیت بندرت در افراد سالم دیده می شود .باکتری ها در روده ی انسان می توانند این ویتامین را بسازند که مقداری از آن از طریق دیواره ی روده جذب می شود . مرغ ،‌ ماهی ، تخم مرغ ، سویا ، دل و جگر سرشار از ویتامین Bهستند .

ویتامین B12 ( سیانوکوبالامین ) :

این ویتامین برای تولید گلبول های  قرمز خون بسیار ضروری می باشد . غذاهای پروتئینی  حیوانی شامل گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ ، شیز ، ماست و تخم مرغ از منابع مهم این ویتامین هستند . افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند ممکن است برای اینکه با کمبود این ویتامین در بدن مواجه نشوند، نیاز به مصرف داروهای حاوی ویتامین B 12 داشته باشند .

برای اینکه بدن بتواند از این ویتامین استفاده کند ، باید ماده ای به نام عامل داخلی ( intrinsic factor ) در معده تولید شود . افرادی که داراب اختلالاتی در معده هستندکه جلوی تولید فاکتور داخلی را به اندازه ی کافی می گیرد ، قادر نیستند که ویتامین  B 12  را به خوبی جذب کنند . در نتیجه دچار مشکلاتی چون انمی وخیم یا آنمی پرنشیوز (   pernicious anemia) می شوند . مدارکی وجود ندارد که استفاده ی بیش از حد این ویتامین باعث بروز مشکلاتی می شود .

اسید فولیک ( فولات ) :

برای تولید گلبول های قرمز بدن به فولات نیز احتیاج دارد . افرادی که دچار کمبود اسید فولیک هستند ممکن است دچار نوعی کم خونی به نام " کم خونی مگالو بلاستیک " ( Megaloblastic ) شوند که در ان ، اندازه ی گلبول های قرمز بزرگ‌می شود . منابع غذایی اسید فولیک شامل :

جگر ، سبزی جات ، گردو ، فندق و میوه ها هستند .

خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند و خانم هایی که در سه ماهه ی اول بارداری هستند باید به اندازه ی کافی از اسید فولیک استفاده کنند . ( ۴۰۰ میکرو گرم در روز ) . در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف کافی اسید فولیک می تواند از ایجاد نوزادانی با نقص لوله ی عصبی " اسپاینابیفیدا " ( spina bifida ) جلوگیری کند .

مصرف زیاد اسید فولیک خطرناک نیست اما ممکن است در جذب روی اختلال ایجاد کند . 

نیاسین ( اسید نیکوتیتیک ) :

نیاسین در متابولیسم ( سوخت و ساز ) چربی در بدن دخالت دارد و برای حفظ و سلامت پوست هر فرد ضروری است . کمبود نیاسین به ندرت در وشور های پیشرفته دیده می شود ، اما در کشور های فقیر اسیایی و افریقایی ، کمبود این ویتامین در افراد باعث بیماری " پلاگرا " ( pellagra ) می شود که در صورت عدم درمان ، می تواند کشنده باشد . 

گوشت منبع خوبی از نیاسین است و غلات نیز مقادیر متوسطی از این ویتامین را دارند . نیاسین همچنین می تواند در بدک از آمینو اسیدی به نام " تریپتوفان " ساخته شود . اضافی مصرف نیاسین از طریق ادرار از بدن خارج می شود . با این حال مصرف مقادیر خیلی زیاد ان‌می تواند باعث مشکلاتی در کبد شود .

اسید پنتوتتیک و بیوتین : 

اسید پنتوتنیک و بیوتین در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها در بدن نقش دارند .این دو ویتامین در غذاهایی با منشا حیوانی و در غلات و حبوبات یافت می شوند .

 

 

برچسب ها: رژیم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.